Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    cederbuschs avatar
    Forumgud Medlem: May 2008
    Län: Örebro län

Vad i *pump* ska man ha?

Blir inte klok på råden på forumet, inte heller på nätet när jag kikar runt på vattenpumpar.

Så här är det: Bor i en liten stuga. Separett, dvs ingen vattentoa. Tar dusch, disk och tvättvatten från grävd brunn. Men dricksvatten hämtar vi i dagsläget i dunkar pga av järn och humus (i väntan på kommunalt). 120 l VV-beredare. 2 personer i hushållet som förbrukar väldigt lite vatten.

Idag sitter det en gammal hydropress under diskbänken. Dvs en motor med pump i gjutjärn som sitter på en PYTTELITEN tank. När man öppnar en kran börjar vattnat tappa ork omedelbums och efter knappt 5 dl startar pumpen. Eftersom jag är trött på det ojämna och dåliga trycket samt oväsendet har jag bestämt mig för att flytta ut pumpen utanför huset.

Jag ska INTE ha en hydrofor pga av utrymmesskäl. Ska heller inte ha en fristående hydropress. När jag kikat runt har jag förstått det som alternativen är pumpautomat med eller utan tryckkärl. Jag tänker ju att en pumpautomat som sitter på ett kärl ger färre start och stopp samt ett jämnare tryck. Men så läser jag inlägg här om att en sådan ändå snabbt tappar tryck. Hade tänkt mig en med 50-60 liters tank.

Så frågan är om jag ska köra på en med tank, eller om det är vettigare med en pump som går så fort jag öppnar en kran. Om man funderar i termer som elförbrukning, vilket ingen tycks ha gjort vad jag kan se, vad ska man tro då? En pump som alltid går måste ju förbruka mer energi än om vattnet ackumuleras?!

Tacksam om någon kunde säga mig vad jag ska köpa för mackapär så jag kan sätta igång med byggandet snart! Jag vill alltså ha bra och jämnt tryck samt minimal strömförbrukning.

/ett hobbyproffs under upplärning

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Apr 2007
    Län: stockholm

Låt oss reda ut begreppen.
    Det du har och beskriver som "en gammal hydropress under diskbänken. Dvs en motor med pump i gjutjärn som sitter på en PYTTELITEN tank", kan inte vara mycket annnat än en pumpautomat.

Som jag ser det är en hydropress eller hydrofor det enda som kan lösa ditt problem med ojämt flöde och en sådan vill du inte ha. Möjligen har du missuppfattat vad en hydropress/hydrofor är. Det är i båda fallen tryckkärl för att lagra vatten under tryck. De ackumulerar alltså vatten så att pumpen inte behöver starta så snart en kran öppnas. De finns i olika storlekar men en 50 liters hydropress eller 150 liter hydrofor är en ganska vanlig standardstorlek. Med en sådan går det att tappa ca 10 -15 liter vatten efter det att pumpen stoppat tills den startar igen.

Energiförbrukningen i en fungerande anläggning kan du nog bortse ifrån. Med den vattenförbrukning du beskriver så handlar det om på sin höjd om 100 kr per år och är i princip oberoende av storleken på hydroforen/hydropressen.

Med ett mycket litet tryckkärl så går den säkert lite mer än med ett större, men det blir ändå inga pengar.

3.    länk #3
    Gudfader Medlem: Oct 2006

Låter dessutom som om det fattas luft i hydropressen, även den minsta borde ge flera liter vatten innan pumpen startar.

Protte

4.    länk #4
    Immobils avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2003
    Län: Blekinge

Jag håller med Protte, här finns en bra instruktion till hur du justerar hydropressen:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Hydrofor

5.    länk #5
    cederbuschs avatar

Tack för era svar. Jag ska prova att pumpa upp den en smula i avvaktan på att jag flyttar ut pumpen. Kommer nog ändå att köpa mig en ny.

JAg har fått tillräckligt med svar för att känna att jag vet vad jag ska satsa på.

MVH

6.    länk #6
    cederbuschs avatar

Låter dessutom som om det fattas luft i hydropressen, även den minsta borde ge flera liter vatten innan pumpen startar.

Protte
    Bara för skoj skull så räknade jag ut volymen på min hydropress. 3 liter kom jag fram till. Pytteliten således, tror inte man får ut flera liter innan pumpen startar om då.

Det jag egentligen ville veta var om det blir bättre att köpa en pump utan hydropress, dvs den går hela tiden. Eller om jag ska satsa på en pump monterad på en 50 liters hydropress.

MVH

7.    länk #7
    Immobils avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2003
    Län: Blekinge

Är din pump OK, köp en större hydropress.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen