Byggahus.se
Har 2 veckor kvar till inflyttning i vårt nya hus. Vi borrade en brunn för ca 1 år sedan på 55m med ca 11m foderrör. Brunnen har använts vid gjutning av plattorna till hus och garage samt även till plattsättaren och att vi även fyllt upp 3-kammarbrunnen med vatten. D.v.s vi har spolat ut en hel del vatten.

Förra veckan kopplades vattnet in till huset och kranarna. Idag testade jag att spola upp vårt nya bubbelbadkar med vatten....

Vart ingen rolig syn, vattnet blev alldeles brun/gult samt att det kom en hel del grus på botten av badkaret, testade att spola upp badkaret 5-6ggr för och se om det blev nån bättring, men icke, samma brun/gula färg...

Kan som sagt se att det är en hel del grus som kommer med när man spolar upp...

Vad tror ni detta beror på? Kan det vara så att det inte är tätt mellan foderrör och berget? Ligger pumpen för nära botten på brunnen? Kommer det bli bättre ju mer jag spolar? Börjar få lite panik då det är inflyttning om 2 veckor och det vattnet som kom ur kranarna idag vill jag varken duscha i eller än mindre dricka,,,


Tacksam för alla tips och råd

Bifogar en bild av hur karet såg ut efter en andra upptappning..
 
  • DSC00076.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Mmhe71
  • Laddar…
Ser lite oroveckande ut att det inte skulle vara tätt mellan foderrör och berg, men öppna kranen och spola länge (flera timmar) och se om det blir bättre. Det kan ju vara bottensump efter borrningen.
 
Pratade med brunnsborraren nu på morgonen, och det var ju synd och säga att det ingav speciellt mycket hopp. Han bydyrar att det inte var något grus i vattnet när dom spolade upp vatten efter att dom borrat. Han hade även svårt att tro att det inte skulle blivit tätt mellan foderrrör och berg, men han uteslöt det inte.

Känner mig naturligtvis helt hjälplös när man inte vet vad man skall göra? Kan ju inte flytta in i huset om vattnet ser ut som det gör....

På min fråga till brunnsborraren vad jag skulle göra blev svaret:

"jag vet inte, börja med att ta ett vattenprov"

Kan det vara gruset som missfärgar vattnet så mycket? när jag frågade om gruset, så trodde han det kom från en spricka i berget, och att det inte alls var säkert att det någonsin tar slut!

Vore tacksamt med lite tips och lite kommentarer som får mig att känna mig bättre till mods.... :(
 
  • Gilla
Mmhe71
  • Laddar…
Berka81, har du testat vad Tjacko föreslog? Du skriver visserligen att ni spolat vatten, men var det nyligen eller har vattnet stått still en period?
Jag skulle göra samma sak som föreslagits redan, spola med fullt tryck riktigt länge och se vad som sker. (en vanlig vattenkran kan vara att föredra, lossa gärna på silen så slipper du att du täpper igen något med all skit.
 
Vi fick lite gult vatten när vi hade borrat. Tog vattenprov och då visade det sig att vi hade humus i vattnet, fick lov att köpa ett reningsverk och efter det blev det bra. Men prova spola en längre tid som förgående medlemar sagt.
 
  • Wow
Mmhe71
  • Laddar…
har nu spolat i många timmar, och det visade sig att vattnet blivit allt bättre, dock är det fortfarande svagt missfärgat, vilket får mig att misstänka typ järn eller humus. Å andra sidan kommer det fruktansvärt mycket grus i vattnet, om jag spolar upp ett kar och tappar ur det så är hela botten på karet som ett grovt sandpapper, detta grus/sand borde ju ha en viss effekt på färgen på vattnet också eller???

Hur får man bukt med sanden/gruset? Har beställt ett vattenprov för att få svart på vitt, men gruset/sanden måste ju lösas i vilket fall som helst.......

Så här ser vattnet ut idag efter en upptappning...

Tar gärna kommentarer....

tyvärr ger detta lite smolk i bägaren när man är som gladast över att flytta in i sitt nya hus...... :mad:
 
  • DSC00077.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Mmhe71
  • Laddar…
Det ger ju hopp om bättring att det gått åt rätt håll. Jag skulle fortsätta att spola en stund och hålla tummarna för att det blir bättre. Fick du några uppgifter om hur mycket vatten ni får i er brunn? Detta kanske kan ge en fingervisning på hur mycket du kan behöva spola för att få bort allt skit. Sen ska man ju inte glömma bort att det inte krävs mycket för att vattnet ska se smutsigt ut, och det kommer ju ta en stund innan du fått bort allt.
För övrigt, har din brunnsborrare någon garanti på bra vatten? Vet att vissa firmor har det, så det behöver ju inte vara kört för den delen.
 
Jag tycker att det verkar vara en väldig skillnad i alla fall!

//Patrik
 
  • Gilla
Mmhe71
  • Laddar…
Sådär har vi också haft det, först efter nyborrning, och sen nåt år senare, det blev kalas båda gångerna efter någon vecka, Våran borrare gissade att nya ådror spruckit upp och dragit med sig en massa sand å grus å skit, det verkar logiskt för - som sagt - efter en dryg vecka blev vattnet kristallklart
 
  • Wow
Mmhe71
  • Laddar…
Spola, det kan ta åtskilliga kubikmeter vatten innan brunnen "stabiliserat" sig. Låt kranarna stå på över natten tex.
 
  • Wow
Mmhe71
  • Laddar…
Gammal tråd men vi har liknande vatten i vårt hus, varit såhär i flera veckor nu. Vi märker det inte om vi inte typ tappar upp handfatet, vi har inget badkar. Vad kan det bero på, det luktar eller smakar inte konstigt.

Vattnet är kalkhaltigt, ett duschmunstycke satte igen så att det sprack, har bott här ett år och huset är mybyggt, har kommunalt vatten. Orkar inte vänta på att det ska bli bättre längre så jag ska ta upp det med dom.

Märkte det väl egentligen efter sambon sagt dom har liknande vatten på skolan hon jobbar vid några km bort.
 
Be kommunen komma ut och ta ett vattenprov på plats. Kan vara att ni har en blindgång i ledningsnätet, som släpper organisk mareial. På kommunens hemsida kan man ofta läsa om hur hårt vatten man har.
 
M
Hur gick det till slut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.