Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2008
    Län: Södermanland
    Blogginlägg: 1

Några VVS-frågor, rörbockning etc.

Ska renovera ett badrum. Tidigare har det vart dold 16mm rör och lite andra skumma dragningar, men nu ska det bli förhoppningvis endast en dimension. I badrummet finns dusch, toalett och dubbelhandfat + en liten bidédusch bredvid toaletten.

Några funderingar:

1. Tänkte mata med 15 mm prisol dolt i vägg det mesta, givetvis utan skarvar och där det isåfall blir det kan jag via källaren bygga inspektionsluckor i taket utan problem, men det kanske räcker med 12 mm.

2. Om jag ska bocka ett "kantigt U" med verktyg, och ska lägga två kromade rör 15 mm parallellt 40 mm i normala väggfästen, hur mycke längre ska då det undre röret vara för att även vinklarna ska vara cc 40 mm. Tänkte jag frågan så kanske jag slipper öva allt för många gånger.

3. Genomgång i vägg till en duschblandare? Kan någon ge en lite hint om vad som behövs för att gå genom väggen och vad man behöver för väggfäste.

4. Vad är bästa sätt att fästa röret inne i väggen så det är fixerat??

5. Spelar det någon roll om man bockar röret 90 grader för genomförningen inne i vägg eller sätter en 90 graders vinkel. Då skulle man ju i princip samtidigt kunna gå över till hårt kopparrör, mera av praktiska skäl, då man inte behöver vara så försiktigt med den mjuka prisolen.

Oj....kl är mycket och jag är trött, hoppas ni förstår vad jag menar.

Stort tack för ev svar.
    Senast redigerad av erber 2008-10-21 08:38

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Apr 2006

1: Överväg att sätta rör i rör PEX i stället för koppar och gå gärna upp en dimension från 15mm om flera ska använda badrummet samtidigt.
    5: Du får ju inte ha kopplingar i väggen så det är bockning som gäller.

3.    länk #3
    BAS
    Forumgud Medlem: Jul 2003

1. Dra pex 15 mm. Det finns böjstöd som ska användas tillsammans med PEX. Det krävs en del övning då man drar dolt. Det är lätt att misslyckas med blandarfästet. Då är det bara att börja om (inkl kakling).
    2. Du bockar först, kapar sen.
    3. PEX böjstöd för vägg. Om du är det minsta osäker, kör utanpåliggande eller hyr in en röris.
    4. Böjstöden.
    5. PEX igen. Inga skarvar i väggen.

4.    länk #4

Men varför PEX?
    Är det inte mera redigt med kopparrör?

5.    länk #5
    Kuterlites avatar
    Nykomling Medlem: Oct 2008
    Ålder: 23
    Län: Västragötaland

Är det inte mera redigt med kopparrör?
    Jodå visst är de det.. Men att dra rörirör i väggen är billigare än CU. Pex drar man enbart där de inte skall synas. så fort du ska dra rör på väggen kan du gå över till CU.

6.    länk #6

Hmm...jag undrar om det är lönsamt att gå till PEX öht. Som tur är så är det inga jättelängder jag ska dra. Jag totalrenoverar ett badrum och kan jobba underifrån från källaren och i och med de nya sk branschreglerna så måste jag ju även bort med i vart fall väggarnas beklädnad för att sätta på dött material. Golvet måste jag bort med för att golvbrunnens manschett har släppt så det är fukt i golvskivan. Med andra ord, allt ska väck och det blir lättjobbat.

Beroende på hur jag drar så kanske vi talar om MAX 8 st 1 meters "uppstick" (varmt/kallt) från Cu-stammen (15mm prisol) i källaren till som med stor sannolikhet kommer att ligga i dager till planet ovan. Avsticken går till bla 3 handfat och dusch. Att då först från Cu-röret i taket i källaren, gå över till PEX upp i väggen och sedan en genomföring rör i rör för att återigen gå över till Cu låter lite bökigt. Eller har jag fel???! Jag kanske uttryckte mig dåligt när jag tidigare försökte beskriva mitt "case"?!

Jag tänkte mig använda använda prisolrör i väggen för dessa uppstick och sedan med rörbock göra en böj för att gå ut genom väggen. Detta kan ju inte vara så jäkla fel? Problemet är bara hur man fixerar röret stadigt i väggen så man inte av någon anledning sedan råkar trycka in eländet i väggen när man sedan meckar utifrån. Kanske uttrycker mig klumpigt.

Utsticket från väggen ska enligt PER vara 10 cm, men det måste väl sedan vara okej att kapa för att montera väggplatta?

7.    länk #7
    BAS
    Forumgud Medlem: Jul 2003

Oavsett om du drar PEX RIR eller prisol så blir det att dra oskarvat från källaren ända upp. Rör i Rör går alltså hela vägen. Om du bara ska ha några meter så kan det bli billigare med prisol, PEX ligger i större förpackningar.
    Om du ska använda prisol så gör böjarna klart med bockverktyg innan du sätter våtrumsskivorna.

8.    länk #8

Precis...så får det bli. Och självklart inga skarvar i vägg. Det fina i kråksången är att OM man mot förmodan skulle ha något som springer läck så rinner vattnet rakt ned i källaren och där finns avlopp.

Men....är det något som har några bra tips om hur jag fixerar röret i väggen? Ska det gå längs en regel eller?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42