Vatten & Avlopp
Kallamamran: Ett problem jag hade var att alla mina rör ligger inne i väggarna och det är ett gammalt hus, så jag kommer inte åt dem alla. Dock renoverade vi ena badrummet för ett par år sedan och förberedde då för att renovera nästa badrum genom att dra om alla vattenrör till det badrummet med. Detta gjorde att vi fick sådana där bra rör med ytter-rör också mellan badrummen. Detta i sin tur
Huddingebo: [citat] Ja det kan säkert skilja en del inom landet. En del områden är kanske mer problematiska än andra...
karlmb: [citat] Du har ju hela helgen på dig!
dario99: [citat] Vilket fabrikat av reningsverk är det? Vad kostade det att installera?
SågspånPappspikEternit: Kolla din kommuns taxa för kommunalt avfall! Av någon anledning räknas enskilda avlopp som kommunalt avfall. Taxan godkänns av kommunfullmäktige varje år, så leta bland KF-protokollen på kommunens hemsida. I taxedokumentet som KF godkänt beskrivs hur du debiteras för olika tjänster, och det kan du använda för att bestrida fakturan. "Det står faktiskt i taxedokumentet att..." Även
blackarrow: [citat] Nja, det är svårtmatt se läckande vatten på krom. Det läcker där pipen vrids. De två tätningarna, 11 i sprängskissen, tätar uppe och nere där jag markerat med röda pilar. Det svåraste är att hitta den lilla skruven… [bild] [bild]
Demmpa: [citat] Kopparröret (blåmarkerat) som kommer från höger kommer från vattenmätarkonsolen. Bägge (rören/)slangarna som går nedåt går till fördelarskåpet, inkommande slangarna till fördelarskåpet kommer in längst till vänster på respektive fördelare. Edit: Övre fördelaren är kallvatten, åtta utgående slangar, nedre fördelaren är varmvatten, sex utgående slangar.
hemix: [citat] Sätt spolslang på högtryckstvätt och kör ned i spetsröret, behöver nog blåsas rent bara. Funkade fint på en gammal brunn jag har i alla fall.
MsTake: [citat] När vattnet ska pumpas upp på ett tak genom ett par hundra meter slang måste pumpen arbeta hårdare, så om allt annat är lika använder du ju en pump med överkapacitet idag.
xxargs: [citat] Dessa brukar väl oftast kallas 3-kammarbrunn med infiltrering/markbädd, och de jag stött på är det alltid självfall hela vägen och kräver ingen ström ;-) Men jag vet att somliga pga. tomförhållande ibland tvingas hissa vatten från 3-kammarbrunnen till en markbädd med pumpbrunn med elpump. Har man högre krav på kväve och fosfor reducering så behövs avloppsvatten med urin
E-milen: [citat] Svarar på detta, mest för att någon annan ska se. 1. Kolla 125mA säkringen om den har gått. 2. Kontakta närmaste serviceparter, går att hitta på Separett's webbplats. 3. Köp eller få ett på garantin servicepaket för 240v -> 12v transformatorn. Detta paket innehåller ett antal prylar. Byt ut ALLT. Bildinstruktioner medföljer detta servicepaket.
mwnn: [citat] VIlket bottenventil är att rekomendera? Jag har en Gelia i mässing med silkorg från Jula men misstänker att den ställer till det. Måste en sån bottenventil monteras vertikalt?
FemTummar: Jag ska montera en WC-fixtur av märket Geberit Duofix Sawa och reagerar på utseendet på undersidan av dess fötter. Som framgår av bilden kommer hela fixturen vila på två relativt smala åsar istället för hela fotens undersida. Även om fixturen också skruvas horisontellt längre upp, känns det som att de där åsarna kommer vilja komprimera träet i reglarna och få hela konkarongen
O: [citat] Helt klart. Det fungerar bäst och kräver minst el. Ett alternativ är att byta vattenrören så kabeln får plats. Rimligen måste rören/slangen friläggas om man skall linda kabeln runt.
tcastell: Suger filtret upp saltlake vid backspolning? Behöver du fylla på salt, eller har saltet länge varit i ungefär samma nivå? Om ja, skruva förbigångsventilen ett kvarts varv medsols för att minska mängden förbigående obehandlat vatten. Om nej, rengör injektor och smutssil.
Lillekitte: Vi renoverade nyss ett badrum från 1998, och bytte golvbrunnen. Tog in 2 offerter; den ena entreprenören rekommenderade byte, den andra sa ”man behöver inte byta”. Men kändes dumsnålt att inte göra det. Om man senare ska sälja huset, och behöver uppge att ”jo, badrummet renoverades 2025, men golvbrunnen är från 1998…”
InsidersUnited: [citat] Nej det tycker inte jag heller privat, försök göra en "Burning Lamborghini" drink och man förstår hur jämrans stark sprit man måsta ha för att det ska börja brinna... =) Jag bara svarade på varför de sätter cu inomhus.
Intet: Skruva bort muttern som axeln går igenom. Tag bort fjädern som finns innanför. Tag en liten skruvmejsel och pilla bort tätningsgarnet runt axeln. Det kan sitta ganska hårt så en hammare kommer väl till pass. Linda nytt garn runt axeln. På ned fjädern och muttern. Klart. Är du relativt snabb behöver inte vattnet tappas ur. Det kommer bara att smårinna. Men, som sagt. Prova först med
tergo: Ja du behöver https://www.biltema.se/bygg/vvs/vvs-verktyg/ovriga-vvs-verktyg/haltagare-for-diskbank-o-35-mm-2000046401
Hesta Gård: Får tacka för alla svar! Det blir nog att byta rören också, om inte rörmokaren mot förmodan tycker det är helt vansinnigt. Även om plasten i rören förmodligen håller 50 år till, så är rördelarna bara ihohskjutna, och tätas med någon slags gummipackning, som kanske inte håller lika länge. Dessutom är rören nog inte tillräckligt bra fästa vid reglarna för att uppfylla dagens
Dilato: Byt ut den där kopplingen till en ny nästa gång du meckar med den så slipper du problem i framtiden. Den svarta ringen som ska täta mot oringen ser ut att vara både skadad och felvänd, den tjockare änden ska vara mot den vita klämringen, den tunnare delen ska gå in i kopplingen och pressa mot oringen. Det finns en bra bild på hur den ska se ut i inlägg #30
Oldboy: Vad kan hända ovanför bädden? (Nu håller jag mig till TS scenario, dvs en markinfiltrationsbädd från ett (1) privat hushåll.) Vet inte vilket djup som är det normala från markyta till överkant av spridarrör men antar att ca 60 cm är absolut minimum pga tjäle och uppträngning vid stopp eller vilda djur som gräver/bökar i marken? Då är det väl i princip bara träd och buskar som
xxargs: Var tar det renade manganet och järnet vägen? - det faller ut som solid massa (rost och brunsten) när vattnet syresätts tillräckligt! På mig låter det som att din hydropress får mer och mer slam inne i gummiblåsan och med detta allt mindre arbetande volym och därför kortare pumptider - ser man att trycket sjunker väldigt tvärt strax innan pumpen startar och kanske tom ger kort
herrenP: Det var inte lätt att få tag på grejer idag. Lyckades hitta ett knopphandtag på Hornbach som jag tog isär, tog ur gänginsatsen/expanderhylsan och borrade upp vattenlåset och använde lödkolv för att smälta ner den i hålet. Nu sitter grejerna men det läcker tyvärr lite grann ändå om man tömmer mycket vatten i vasken. Spola med kranen verkar lugnt. Antingen blev väl något snett
xxargs: 1 timme ? - börja med att vänta halv dag om beredaren har tömts fullständigt på varmvatten och blivit fylld ända upp med kallvatten...
xxargs: 2/3-kammare är bara en förpreparering av vattnet, lite som magsäcken innan det går ut i tarmarna - strippar det fasta materialet på så mycket näring och energi det går av det fasta materialet (stärkelse, cellulosa etc.) - omvandla det till sockerarter, alkoholer och organiska syror varav en del kan förbrukas av metanbildande bakterier (och ger metangas som bubblar upp och ger
Krilleman: [citat] För att sälja dyrare material då? Dom flesta läckagen i en vattenutkastare löses med att byta O-ringarna! Värt att prova först.
Ovesholm: Min diskmaskin från Ikea (hygienisk) visar felkod i10 Har bytt givaren till den för den va sönder men nu så fyller den inte med vatten. Den är aqua stoppet som inte släpper genom vatten. Någon som kan ha någon aning om vad som är fel?
Per C-J L: Jag har två vattenutkastare från Gustavsberg. Den ena är några år gammal. För att kunna vrida nyckeln för vatten på/av krävs ordentlig styrka i fingrarna. Det går kortvarigt att få utkastaren att fungera på önskat sätt genom att plocka isär den och smörja packningen med armaturfett. Den andra är ca ett år gammal och börjar nu visa samma symptom som den äldre. Jag ser inga
antonholm: Kan uppdatera här med att efter byte till ny 6 bar säkerhetsventil funkar allt prima igen, inget droppande.
BirgitS: Avloppsröret måste luta hela vägen. Det kan vara svårt att få till det på så lång sträcka i ett betongvalv. Minsta bakfall eller en plan sträcka kan göra att fettet i köksavloppet fastnar och bygger på, dvs. det bildas lätt ett stopp där. Kanske blir bärigheten i betongvalvet dålig med en lång sträcka med ett tjockt avloppsrör. Det finns nog minst en bra anledning till att det
shikadione: [citat] Det kan vara en förklaring, för pimpstenar har en tendens att vara lite... bräckliga. En stor bit lossnade från min sten under användning och jag tackar min lyckliga stjärna för att detta inte orsakade ett totalstopp. Om en bit av stenen har orsakat stoppet hos TS kan problemet förhoppningsvis lösas medelst vattenfallet. Pimpstenar väger inte mycket, men fastnar de på fel
Rolle314: Rensa även breddavloppet. Det täpper gärna igen. Använd en borste t.ex. https://www.clasohlson.com/se/Rengoringsborste-avlopp-50-cm,-2-pack/p/41-3489 Jag har upplevt att det rinner långsammare om "näsan är täppt".