S
sebros90: [citat] Tack för svar! Vi är relativt nya villaägare så vi lär oss massa just nu. Vi har två avfuktare som drar 500w styck, sen bor vi på 300kvm i ett äldre hus. Men jag bör nog ändå se över hur vi förbrukar el
6 svar · 969 läst
·
M
matthiask: För att avsluta denna tråd, godkände idag en offert på lösning som gör två system av det, med en luftvattenpump mot golvvärmen och separerar på bergvärmen. Framtiden får utvisa om det var ett klokt beslut
5 svar · 1,0k läst
björnuf
björnuf: [citat] Luft luft, menar jag, ursäkta
3 svar · 750 läst
B
Burngrove: Kan bara återkoppla att jag beställde ny centralenhet och kopplade in den igår och nu funkar värmen som vanligt igen 👍
31 svar · 5,4k läst
·
S0MMER
S0MMER: [citat] Toppen!! I och med att vredet hängde löst på kallvattnet föreställde jag mig att det skulle stå något om att den kan användas till påfyllning också. Därför jag frågade om lappen 🤓
6 svar · 1,2k läst
·
sradtke
sradtke: Bei meiner Wärmepumpe läuft die Umwälzpumpe nur so lange, wie sie heizt. Allerdings möchte ich, dass die Umwälzpumpe ständig läuft, sonst sind die Elemente kalt. Unter welchem Code steht die Einstellung im Bedienfeld, oder hat jemand das Handbuch?
0 svar · 808 läst
·
R
Rolle85: Polarpumpen säljer pumpar och sen lägger man ut installation på firmor i ens närhet. Upplägget är helt ok men de var lite för många problem runt beställningen. Däremot så har pumpen funkar perfekt sen dag ett, mycket nöjd med denna Panasonic!
81 svar · 14,6k läst
M
MarcusH77: [citat] Det var nyttig info, stort tack.
4 svar · 885 läst
·
M
Manhunter: Mitsubishi alla dagar I veckan. Bättre än IVT.
41 svar · 4,8k läst
·
X
xxargs: Om trycket ökar fort när man försiktigt fyller vatten så är det en skarp indikation att hydropressen är nära tom på luft och mer eller mindre vattenfylld. I det läget skulle jag framöver istället koppla in fot/hand-luftpumpen till hydropressens däcksventil och pumpat upp till det visar önskad tryck. Nås trycket på enstaka pumptag så är det också en indikation att hydropressen
11 svar · 2,2k läst
·
H
Hetofestlig: Och den klarar av OTA updates nu istället för usbminne. Detta var iaf anledningen till den blev huvudlös och värmde lite när den ville. case closed.
4 svar · 968 läst
·
F
Florry: [citat] Inte kollat modell än, är tämligen novis på området så jag håller på att boka in firmor för platsbesök, rådgivning och offerter. Jag har en FTX som jag funderar på att koppla på VPB eftersom allting står i ett förråd så det är svårt att använda värmen inomhus till att värma vatten. Om detta ska fungera måste jag minska växlingen på ftx så det faktiskt kommer lite
18 svar · 6,0k läst
Sommarstuga 2017
Sommarstuga 2017: [citat] Jag behöver vara 30 m från avloppet
23 svar · 3,4k läst
D
Dortmunder DAB: Finns ju 2 varianter på S735; den ena med 4 kilowattimmars uteffekt på kompressorn och den starkare på 7. Antagligen väljer nog de flesta 7 kilowattaren - iallafall i Sverige.
229 svar · 75,9k läst
·
M
MarcusH77: [citat] Det sitter denna typ av ventil på returledningarna på de två elementslingorna på nedervåningen, den som kommer från övervåningen har ingen vad jag kan se (om den inte sitter bakom pannan, då kommer jag inte åt den).
5 svar · 2,1k läst
·
D
Danmanair: Tack för svaren! Vi kör nog en till vinter och ser därefter hur vi känner.
5 svar · 1,4k läst
sebbe_j
sebbe_j: Har som jag sagt tidigare ett rätt klent borrhål och har lite funderingar hur jag ska ställa denna övervakning? Vill inte att hålet ska frysa ihop.. hur fungerar denna och hur ska man ställa in?
0 svar · 582 läst
E
Eldräven: [citat] Du ska lufta på båda ställena. Har du redan luftat pannan så kan du lufta vid ställdonen. Det bör finnas luftningsnipplar på både fördelarrampen med ställdon och fördelaren för utgående vatten. Det går att lufta även med pumpen igång. Se bara till att ha några trasor för att torka och fånga upp allt skvättande vatten. Om det tjuter vid ställdonen, så följ förslaget
7 svar · 897 läst
·
B
Byggarebob007: [citat] Jag bytte kondensator på kraftkortet. [bild] Sen blev min som ny igen, det var alltså för dåligt med ström till kompressorn som orsakades av denna lilla komponent som torkat ut. Kostade 12 kronor att fixa. Jag lossade kraftfodret i tre hörn för att komma bakom och en kompis var med för att hjälpa till med att hålla och löda. Bilden visar ett annat sätt, dvs klippa ner
6 svar · 2,6k läst
·
K
Knicken.j: [citat] Ja men absolut och tack för hjälpen
8 svar · 832 läst
·
T
Teo11: Hej! Minsta dottern har pillat på det ”gråa” kärlet och tömt en del vätska/köldbärare? och jag upplever att trycket har gått ned något (nu nästan noll) sedan jag kollade sist efter hon pillat och öppnat ventilen,….ska ärligt säga att jag har ingen aning vad kärlen gör så behöver lite hjälp om det är något som behöver fyllas på? Eller om det inte är någon fara.
0 svar · 997 läst
·
B
Boende45: En hink är för liten om man inte är pensionär med sysselsättningsproblen. Både hink och pulka riskerar att ”översvämmas” och frysa fast resten av säsongen. Dessutom ser det förj*vligt ut, inget kul att mötas av när man kommer hem. Om dräneringen runt huset fungerar som det ska är diskret snedställd plåt, betongplattor eller takpannor som gäller. Annars kan ett värmetråg
10 svar · 3,5k läst
·
M
Mapet890: kör på bergvärme så slipper du utedelen också. Huset är stort, du kommer inte ångra bergvärme.
15 svar · 4,1k läst
J
jonaserik: Har du haft VP vstängd i sommar, så har nog pumpen varir avstängd. snurrar den, dom brukarkärva till sig efter långa stopp. Ett foro på pumpen ( den utan isolering ) så får du svar om åtgärd.
1 svar · 797 läst
·
coconut
coconut: Kan denna tråd kanske hjälpa ? https://www.byggahus.se/forum/threads/nibe-f750-felkod-229.356815/
1 svar · 917 läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Nej det är inget att oroa sig för och det beror helt enkelt på volymökningen även om det bara handlar om några deciliter. Har man plaströr i huset har det också effekten att det högre trycket expanderar rören en aning vilket sedan hjälper till att ge lite extra skjuts på vattnet när du öppnar kranen och trycket sänks och rören återgår till ursprungligt format .
16 svar · 2,0k läst
·
Swetrot
Swetrot: [citat] Vi köpte, och vi är mycket nöjda.
2 svar · 4,2k läst
T
Timmertorsten: [citat] Jo jag anade det var det du menade 😆 jag har tre pumpar av olika fabrikat från sagda firma och de brukar göra ett bra jobb. Denna är inte heavy och det var nog jag som tjatade fram den pumpen snarare än att den rekommenderades av dem. Så jag tror inte att de ingår i deras ordinarie repertoar, men de hade stött på problemet för på just Mitsubishi. Enligt dem, kanske jag skall
29 svar · 6,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.