Värmepumpar
SvensKiwi: .... för kännedom om någon liknande problem hamnar här, eter min första post. Samma problem dök upp nu idag på morgonen när är vi körde två ungnar (bakade bröd) laddade elbilen och hade en Playstation igång (om ni sistnämnda är av betydelse). 1. Propp/säkring hade gått (1 av 3). 2. Ersatte säkringen och ugnarna gick igång (de enda plus några lampor som slocknade, inte
aspa-hasse: Ett tips är att du börjar kolla datumen på alla inläggen som du kommenterar.
Runnis: [citat] Nibe givetvis. Det är bra grejer och många installatörer.
Karl-Ove Qvarfordt: Tror du räknar hem reparationen redan innan sommaren.
Comfort Thomas: Först behöver du veta effektbehovet vintertid , du kanske har tex elradiatorer idag och håller önskad temperatur vintertid med dom så då kikar du på vilken effekt dom är på och om du har koll på om dom går på Max. Effektbehovet per kvadratmeter med en takhöjd på ca 250cm och ”normal” ventilation kan vara mellan 40-100W per kvadrat beroende på isolering, önskad temperatur och
Comfort Thomas: [citat] Ja det låter lite mycket om installatören var plats och det bara tog 20 minuter.
DonPablo: 518734 använder inga kabelskor, den har fjäderklämmor, kabelskorna är ofta orsaken till värmeutvecklingen på dessa kontaktorer och kablar, varit på vp där kablarna blivit så varma, så de smält ihop till en enda kabel
O: Det är normalt att råka ut för sådant och inget som påverkar funktionen. Orsaken är att det bildas kondens och frost på kalla ytor. De ytor som är dåligt isolerade blir kalla. Det finns isoleringstejp att köpa. Med den kan man helt enkelt tejpa på ett lager isolering till på de ställen det uppkommer is. Men vänta med att isolera till all is och fukt är borta. För man vill inte
Ante malmsson: [citat] Tjena har du 2 st va vill du ha för dom ?
JRVSKAN: [citat] han fungerar bra ger bra värme alla funktioner fungerar med. den är 3 år gammal. vill bara inte ha något strul. den värmer garaget. var inte säkert om vakuum dra denna. få ser har redan beställt en ny. så byter ut sen. de kommer installera den nya
Utsliten och utdömd: Hus byggt 1847, 118kvm. 22 grader inomhus och ingen annan värmekälla än Värmepumpen, IVT AirX 407S. Vi har rätt bra isolering i väggar och tak, samt en ouppvärmd källare under huset. Men vi har dragiga gamla fönster från 1930 (kopplade bågar med tunna valsade 2 glas) Pumpen drog ca 50kWh vid -7/-8 grader men total el till huset var ungefär 60kWh/dygn.
Bruczniack: Hej, Jag behöver hjälp att förstå ett värme- och ventilationsproblem i mitt radhus och försöker därför beskriva förutsättningarna så tydligt som möjligt. Radhus byggt på 1960-talet Två våningar, totalt ca 130 kvm Bottenvåning: ca 80 kvm Ovanvåning: resterande yta Två av fyra ytterväggar vetter mot grannhus Öppen planlösning på bottenvåningen Trappa i hallen: Helt öppen
Joel Eskilsson: [citat] Vill också bara tacka Gusten! Tema Elektronik i Göteborg löste nya kondensatorer och lödning för 300kr och nu funkar det igen. Skulle annars kosta ca 8000kr att få displayen utbytt.
Tomture61: Så golvvärme , finns lite olika vägar att gå . Önskar man ha samma temp i alla rum så styr man temp från värmepumpen , alla termostater på max . Önskar man ha olika temp i delar / rum i huset så sköts detta med termostat som sitter på väggen för resp. rum . Varför du får olika temperaturer från de två golvvärmefördelarna är knepigt . För att kolla vilken framledningstemp
Tomture61: Det är ej lufttrycket som ska justeras , det är trycket för värmevattnet . Dvs. vattnet som värmer bostaden . Ser att ventilen har en skruv på vredet , testa lossa vredet , kan vara en fyrkantig axel bakom . Eller en axel som en skiftnyckel kan passa på . Detta om du är rädd för att plastvredet går sönder . Vilken metod du än använder och axeln / kulventilen går sönder så måste
Civilpolisen: Jag är också intresserad av dessa saker, samt även intresserad av att inte äventyra garantin! Det står ett telefonnummer i panelen på den jag har. Jag utgår från att det är leverantören / installatören. Jag ska ta reda på den saken! Så här skriver Perplexity, som har koll på många saker, inte allt dock, om din fråga: Ja, du kan utföra enklare underhåll som att justera
WestbergA: Värmekurvan var för högt inställd. Den är sänkt nu och pumpen har lugnat ned sig.
aspa-hasse: Om du har en 690 är det nog svårt att komma ifrån att det går mycket el när det är 10 minus. Din bästa chans måste väl vara att få snurr på den där luftvärmepumpen.
Andreas_87: [citat] Motionerade kontakten mellan givarkabeln och kretskortet, inte fått ett enda larm sedan dess så det var nog endast lite glapp där. Tack för alla tips👍 Bra med husdata gateway utan den hade jag aldrig upptäckt problemet ens.
Klorgas: [citat] Tack för all info, jag tänker vänta in tills det blir lite varmare och inte pilla när det är så kallt men till slutet på veckan tänker jag slå igång legionella behandlingen och prova sänka tempen permanent på varmvattnet.
växelventil: [citat] Men om du har termostarna/ställdonen helt öppna och sänker kurvan istället så kanske det räcker med konstant flöde istället för nominelt flöde.
48henry: Är det någon som vet vad märkeffekten är på denna panna samt hur stor säkring som behövs i elcentralen, Kan ej finna någon info om detta i IVT s manualer, de är bara luddiga. Är det 16A eller 20A? Vilken typ av matarkabel skall det vara för resp säkring samt brytare innan pannan.'?
DonPablo: För lågt förångingstryck kan bero på några olika saker, för lite köldmedia, för låg eller ingen fläkthastighet på utedelen, eller expansionsventilen släpper inte igen nog mycket köldmedium!
Crayo: 150ohm säger alla när man googlar. Men som jag skrev ib Van så fungerar det nu.
Clarcsson: [citat] Tack för svar. Jag kikade lite i det där dokumentet och om det är samma som ivt så förstår jag varför jag inte fick ihop det. Det är ut som att man blockerar under den tiden man valt och inte tvärtom som jag trodde. Ska kika på det med extern styrning med om det inte skulle fungera med omvänt på tiden.
Håbbe01: [citat] Har ej denna pump men du skall in i servicemeny Electrical mode ställer ner elpatron i effekt 1,2,3,6,kw Auxiliary heater block, stänger av Select [Yes] to activate. This setting blocks heater
Bart: Lättare att bli förlåten än att få ett ja. Jag tror inte någon misstycker om markremsan underhålles.