Värmepumpar
Hay Sway: Fick även en länk till en dansk instruktionsfilm hur man ska göra. Jag vet inte om vi får skriva ut länkar här, men hoppas det. [MEDIA=youtube]lrYcrWXPMhg[/MEDIA]
Frida Petersson1: En gammal tråd men hjälper ännu! Tack för bra tips!
Hobbyfixarn: [citat] Vattenbatteriet fungerar precis som du skriver men det som komplicerar lite är elektroniken som styr den elektriska styrventilen som ställer in rätt mängd varmvatten för önskad rumstemperatur. Ingen raketforskning men byte av styrelektronik behövs. Ingången under aggregatet fungerar säkert fint för att tillföra extra varmluft parallellt med luften som kommer från FTX
steffo_b: [citat] Du förstår uppenbarligen inte vad jag menar. Det jag säger i mitt inlägg är att pumpen enligt tillverkaren vid optimala förhållanden har ett SCOP på 5,85 för ett lågtemperatursystem. Men jag skriver också att jag har lite varmare på framledning än vad som borde vara nödvändigt eftersom min fläktkonvektor i förrådet börjar protestera när den får under 30 grader varmt.
SuneJ: Jag har ett fritidshus 25 mil bort, och där har jag frostskyddat systemet till minus 9-10 grader. Det ger mig tid att vid larm att åka dit och rädda situationen. Att tänka på är att använda propylenglykol, som är mindre giftigt än etylenglykol, samt att införskaffa ett stort kärl (eller flera) som rymmer hela systemets vatten/glykol-blandning vid eventuellt ingrepp som kräver tömning
DonPablo: -35000 gm på en 750 ja varför inte, de ligger ju oftast flera tusen minus när det är några minusgrader.
DesertAngel: Alltså, Panasonic måste ju veta om hur dålig deras produkt är. Helt otroligt att den säljs och marknadsförs som en kvalitetsprodukt! Som spekulant så såg allting toppen ut inför köp.
SirSimpan: Hej! Jag står inför ett val mellan luft/vattenvärmepumpar från Nibe och Mitsubishi (Ecodan) inför vårt byte, och jag har några specifika funktioner som är viktiga för mig inför effektavgifterna som kommer introduceras till hösten. Jag undrar särskilt om Melcloud Home kan hantera följande: 1. Schema för när elpatronen får vara aktiv. Jag vill kunna styra/eliminera användningen av
Gaston11: Bosch Compress 5800i AW och IVT AirX är likvärdigt maskin och är tystast.
Togy: [citat] Japp, men tradigt att VP inte återstartar när man är bortrest. Man vill ju inte att rören ska frysa sönder.
fusion: Kan det vara dålig cirkulation pga igensatta flexslangar ? 10år gammal vp med den äldre typen av flexslang så kan det bildats en hel del magnetit. Klart, har man normala 8 grader så ökar väl VB deltat flera grader pga aktivt eltillskott, så kanske 13 grader är korrekt 🤔 Tråkigt med en TS som ej verkar fokusera på alla råd och frågor....
he-peter: [citat] Hehe, ... Der blir ett rätt naturligt flöde att byta mellan värmesystem. Jag brukar säga, att det är mindre tryckande på knappar än att sätta igång TVn och byta kanal under en kväll. Har även rätt mycket solpaneler, så varmvatten körs med noll inköp Mai till September. Skulle tror, även halva April och halva Oktober. Nu har jag ju den och är nöjd.
Krilleman: [citat] Har du ingen brådska så är det klokt att vänta till sommaren! En LK 535 påfyllningsventil vrids vredet 90º för att uppnå öppet läge likt min bild. [bild]
sesese: [citat] Ja det är en anledning till för att byta pump. Tack för infon.
Malborn: Hej Någon som har en CTC EcoZenith i555 Pro och lyckats ställa in styrning av VVC? Appen är tyvärr totalt värdelös
Suvi5700: Kanske ska tillägga att jag är orolig att det fortfarande är öppet in i ventilationsröret så att den suget in kall luft.
DonPablo: Det tror jag med, går man på niten att köpa något billigt skit, så straffar det sig när man skall ha reservdelar efter ett par år.
JesperKn: [EDIT: nevermind. Lyckades locka liv i RMU S40 igen genom att kabla den till pannan -> hämta uppdatering -> fabriksåterställning. Nu vill den kommunicera trådlöst igen, så den får en chans till] Hej! Har en ny Nibe S735 FLVP. Vill lägga till en trådlös rumsgivare då vi har LVP och kamin och behöver berätta för pannan när den inte enbart skal lita på sin egen kurva. Testade en RMU
mbn: Konstaterade att pumpen är sönder, den klarade sig i 19.5 år.
Poppop: Hej Jag har en VVM310 med F2120-16. Vi installerade de i jun/2025. Jag är inte säkert om min installatör isolerade min kondensvattenrör rätt? Jag har frågat de flera gånger om den och visa de bilder från andra installationer men de säger det spelar ingen roll. Vad tycker ni och måste jag fråga de för att göra den elle göra det själv? Jag har bifogat bilder till min F2120-16 och
datja: [citat] Jag fyllde faktiskt på med en liter kranvatten när min brine hade sjunkit lite. Enda påfyllningen jag har gjort. Så jag har då 29,8% etanol ungefär nu. Kanske jag fyller på med blandad spolarvätska nästa gång?
DonPablo: Ja det är inget larm, bara ett meddelande och den larmar på det för att returen har nått 58 grader.
MrDizzy: [citat] Bra med uppdatering av lösning för andra!
cpalm: [citat] Nä, så är det ju, den inbyggda styrningen är tyvärr inte anpassad för sådana funktioner. Finns ju dock redan idag lösningar som lurar pumpen genom t.ex. en virtuell utomhusgivare. Helt klart är att det kräver något externt mer avancerat reglersystem som också reglerar shunten på tankarna.
Jonas0: [citat] Visade sig att bytet av cirkpumpen gjordes för ca 10 år sedan, har gått baklänges sedan dess😆
sesese: Hej Hur gick det vad valde du och hur mycket minskade du din elförbrukning?