Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    CHEMASs avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2006
    Län: Kalmar

fler bilder. Så här är det också kopplat i utedelen. Om jag kollat rätt iofs.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	utedel2.jpg
Visningar:	13
Storlek:	24.4 KB
ID:	19599  

Namn:	forklaring.jpg
Visningar:	8
Storlek:	16.7 KB
ID:	19600  

Senast redigerad av CHEMAS 2008-07-27 17:48

2.    länk #17
    CHEMASs avatar

Om man tittar så har ju fläktmotorn konstant ström även enligt schemat? Fastfas på 2an och nolla på N.

Eller e jag fel ute?
    Senast redigerad av CHEMAS 2008-07-27 19:18

3.    länk #18
    FrittDrag_IIs avatar
    Senior medlem Medlem: Feb 2007
    Län: Halland

Inte alltid säkert att det finns fast fas ut till utedelen.
    I ditt fall styr innedelen både kompressor och fläkt(utedel), verkar vara något fel i innerdelen.
    Vinterkoppling enklavarianten är att man styr fläkten(utedel) via en termostat eller dylikt så den bara går när det behövs så att säga.
    Var har du kopplat in matningen i innerdelen, finns det separata plintar för det?
    Om du bara skall använda den för kyla skulle kunna va en lösning med en termostat som känner temperaturen i batteriet(utedelen) när denna är över ca:30 grader går fläkten.

4.    länk #19
    CHEMASs avatar

Jag har kopplat fastfas på 2an jord på jord och nolla på nolla i innedelen. Finns inget annat att koppla på. Hmm. Finns iofs en sladd till men den används bara om man har en växelventil i utedelen vilket jag inte har. Är ju bara en AC.

Enligt schemat jag visat så ska det väl vara en fast fas till utedelen från innedelen?

Tacksam för att du försöker hjälpa mej .

5.    länk #20
    FrittDrag_IIs avatar

Kontrollera hur det ser ut i innerdelen, jag tror inte du skall ha fastfas på 2'an snarare 3'an (leta efter schema eller se om det finns kabel ansluten på insidan av 3'an, var går kablen då.
    1 och 2 är helt klart signalkablar mellan inner och utedel och borde inte vara matning där.
    Det där som nämts tidigare att man har fastfas + signalfas till utedel stämmer inte alltid.

6.    länk #21
    CHEMASs avatar

Nu när du säger det så finns det två kablar på andra sidan plinten om 2an. Sladdnr1 går till kompressorrelät. Den andra sladden går till något....typ kretskortet. Vågar jag prova att sätta kretskortssladden på 3an och sen sätta fastfas på den?

7.    länk #22
    FrittDrag_IIs avatar

Den sladden som går från 2'an till reläet för kompressorn var är den ansluten på reläet (spole eller ett kontaktbleck).
    Borde finnas ett el-schema någonstans i innerdelen, troligtvis på insidan av plastkåpan eller så.
    Finns det inga sladdar på 3'an? (troligtvis till kretskortet)
    Innan du testar för mycket leta efter ett schema.

8.    länk #23
    CHEMASs avatar

Ser dock inte redigt ut så här. Den svarta sladden finns på nummer tre men den används ju inte så den går väl att ta bort. ( utedelen bara ac ).

EMC noise filter hittar jag inte tror jag. Power supply vet jaginte vad som menas med. Jag kopplar ju strömmen på XT1.XT1 kanske bara är styrningen mellan inne- o utedelen? Men jag hittar inget mer ställe att koppla strömmen på.

Finns inget schema i kåpan. Bara i manualen som jag tydligen inte fattar.

Namn:	DSCF2605.jpg
Visningar:	18
Storlek:	34.5 KB
ID:	19657  

Namn:	DSCF2606.jpg
Visningar:	6
Storlek:	37.9 KB
ID:	19658  

9.    länk #24
    FrittDrag_IIs avatar

"Power supply" är där du borde mata maskinen inte på plintarna mellan inne och utedel.
    Du hittar inte A3 (EMC-filter) menkan du inte hitta dom kablar som är på andra sidan av denna:
    2xBrown: till KA1 och plint 4 på kretskort
    2xBlue: till N och 2-XP1
    Här borde aggregatet matas okm man inte gjort fler lusitga omkoplingar, som du matar just nu lyckas strömmen på något sätt gå baklänges i någon komponent.

Hur var denna kyla inkopplad innan? ... måste säga att jag "hatar" folk som plockar ner saker och inte skriver upp hur det var inkopplat.

10.    länk #25
    CHEMASs avatar

Jag vet ju inte hur det va kopplat innan då dom tog ner och gav till mej utan att säga varken bu eller bä.
    Har iaf donat lite idag. Verkar som att "powersupply-anslutnings-tjosan" inte finns utan är kopplat på brun och blå innan XT1 och det är den som ska användas. Nu gjorde jag så här: Jag tog bort sladd 2(brun mellan inneoute) och satte på 3.(4valve nått). Nu startar och stänger fläkten av sej nu kompressorn stannar och stoppar ---> vid av och på sättning. Men om det är rätt vet jag inte. Iaf så funkar det bättre än någonsin. Vågar jag fortsätta ha det kopplat så?

11.    länk #26
    FrittDrag_IIs avatar

Verkar vara mer rätt så, nästan omöjligt att säga så här men funktionen verkar vara mer rätt nu.
    Tydligen har förra ägaren ändrat inkopplingen
    Stannar fläkten när kompressorn stannar för att innerdelen är nöjd (kallt nog) då funkar det rät.
    Vill du kan du ta lite tid och försöka följa kalbar mer exakt, kablen från 3'an borde vara samma som "brown" från gamla A3 EMC-filter i el-schema.

12.    länk #27
    CHEMASs avatar

3an går till kretskortet. Men jag ska kolla lite till. Känns nojjigt att inte veta om det är 100% rätt. Jag skrev 4valve men "4 way" ska det vara. Har inte den nått med växelventilen att göra om man nu har sådan? Jag har ju bara ac så den behövs ju inte.

13.    länk #28
    FrittDrag_IIs avatar

4-vägs ventil har man om man kör både värme och kyla, helt rätt.
    Men kan vara så att någon kopplat om den plinten för matning.
    Kolla var 3'an tar vägen på kretskortet och jämför med kopplingsschemat.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42