Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Oct 2003

Hållbarhet/Livslängd Luft-Luft värmepump ?

Hej,

Funderar lite över hur länge man kan räkna med att en luft-luft värmepump håller. Jag köpte en Panasonic E9, den höll i 5år och 4 månader... Nu har kompressorn brakat, enligt försäljaren inte lönt att laga. En investering på drygt 28kkr (inkl montering) borta efter drygt 5 år. Är det fler som varit med om detta eller hur länge har era luft-luft värmepumpar hållit?

Jag fick bidragspengen när jag köpte pumpen + att jag kommer få viss ersättning från hem/villaförsäkringen så jag har själv inte förlorat riktigt så mycket pengar, men ändå...

mvh
    Sören
    Senast redigerad av imported_Soren 2008-04-05 08:41 Anledning: Ny rubrik.

2.    länk #2
    Gudfader Medlem: Feb 2005

28000:- i investering & nu bortkastat efter 5 år ??? bidrog den inte till lägre uppvärmings kostnad???

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007

Trist, men nu får du möjligheten att shoppa runt efter en ny som är mycket effektivare. Viss tröst är väl också att de numera är bra mycket billigare. Fick du bidrag för installera luftvärmepump ? hur mycket ?

4.    länk #4

Troligen, men dock ingen markant skillnad. Vi har haft några grader varmare inomhus + lågvärme i ett garage(har tillkommit efter att vi köpte v.pumpen). Lite svårt att räkna på vad detta skulle ha kostat...

5.    länk #5

Jag sökte och fick något slags konverteringsbidrag som fanns då, låg på 8kkr. Det var det sista året som detta bidraget fanns...

6.    länk #6
    BAS
    Forumgud Medlem: Jul 2003

Häng inte läpp.
    Konkurensen är mycket större nu. Du kan få en ny inmonterad för straxt över 15.000:-
    Montören slipper även göra en del jobb i och med att rören redan är på plats, så det går nog få ännu billigare.

7.    länk #7

Jo, nu kommer jag att titta runt och jämföra priser&pumpar...
    Ingen mer som har erfarenhet av livslängder på luftvärmepumparna, är det normalt att de går sönder strax efter garantitiden?

Panasonic har en pump idag "08-edition" med en 8-års garantitid på kompressorn men den är ju rätt dyr. Finns det några bättre pumpar än Panasonics?

8.    länk #8
    Senior medlem Medlem: Jul 2006

Jag har en Funai FC90 med freon i :-p. Den har gått dag ut och dag in i 11 år. Visserligen borde jag nog byta den mot något mer effektivt och som inte går on/off, men vi får se om några år. Den skramlar och väsnas en hel del....

Sedan knappt 10 år sitter även en Panasonic Inverter på nedervåningen. Kostade fasliga 30.000:- på den tiden, men den står för basvärmen i hela huset. Gått som en klocka i alla år utan någon åtgärd alls.

Börjar dock som sagt fundera på en ny istället för Funaipumpen. Tror dess dagar är räknade, men den får hänga med en stund till. Så fort det är plusgrader ute går den i princip inte alls, värmen från nedervåningen stiger upp och fixar även övervåningen (tillsammans med solen). När pumparna installerades sänktes elförbrukningen från 27.000 till 18.000 kWh, så de har definitivt betalat sig....

9.    länk #9

En livslängd på 10 år hade känts ok... 5 år känns lite skrattretande, tycker jag.

10.    länk #10
    Senior medlem Medlem: Apr 2007
    Län: Kronoberg

IVT har något slags tryggetsgaranti på 10år. Jag tror det är så att de första åren gäller garantin och därefter självriskreduktion. Men det finns flera pumpar med 5 års garanti på hela installationen. Räkna med Pay Off på 2-3 år, så har du ju tjänat en hel del pengar fram till 5 årsdagen. Håller den ytterligare 5 eller 10 år är det ju en bonus!

/Pontus

11.    länk #11

Hej,

Ingen mer med erfarenhet ang. livslängd på luftvärme pumparna?

Har för egen del legat nere lite med värmeproblematiken sedan i våras, har ju även el-element... Det står just nu lite och faller mellan en ny luftvärmepump eller en lite större investering i en vedkamin. En kamin håller ju åtskilliga år och känns som en mer prishöjande investering i fastigheten.

Kanske blir det en kamin nu och en mindre, billig värmepump senare... (?).

Vilka ockerpriser en del tar på luftvärmemarknaden. Skiljer ju tusenlappar mellan försäljarna bara man söker lite på google, avseende samma pump...

Mvh
    Sören

12.    länk #12
    Andreas_Hanssons avatar
    Forumgud Medlem: Apr 2005
    Län: x

Här är ett tips på en jäkligt bra pump
    http://internetkampanj.se/toshiba

13.    länk #13
    Senior medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Västra Götaland

5år låter helt ok ärligt talat, värmepumpsmarknaden har verkligen exploderat de senaste åren vilket givetvis leder till bristande kvalite här och var. Undantag finns såklart, och Panasonic bl.a. var tidiga i branschen, därav finns det flera robusta riktigt gamla pumpar hos dom.
    Helt apropå så har flera tillverkare 5-6-8års garanti, men - på KOMPRESSORN! inget annat.
    Det är ytterst få som tänker på att bara kompressorn har lång garanti, utan det står i finstilt någonstans långt ner i annonsen.. Det finns gott om elektronik och mekaniska delar som inte har samma livslängd.

Skulle aldrig köpa LG eller nåt annat dyrt skräp som sätter design före konstruktion och funktion.

14.    länk #14

I mitt fall var det just kompressorn som gav upp. Har sett IVT som har någon slags 10-års försäkring men det är ju inte samma sak som garanti.

15.    länk #15
    Nykomling Medlem: Feb 2009
    Län: Jönköping

Hej

har en Ivt Nordic Inverter 6kw... Vi sänkte våran uppvärmiongskostand ifrån 28000 kwh till 15500 på ett år när vi tog över huset.... Pris 20100:- inkl montering

Från deras hemsida:

När du köper en IVT Nordic Inverter ingår 10 års försäkring på kompressorn och 6 år på hela värmepumpen. Det är en trygghet du inte får från någon annan värmepumpsleverantör.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42