Hej!

Ni som bor i hjältevadshus (björken) men vattenburen golvvärme och radiatorer på övervåningen vilka inställningar har ni gjort på pannan? Jag kör idag med dom inställningarna som gjordes när huset provtrycktes, enda justeringen som jag gjort är att vrida ratten till +1 (sitter vid displayen på utsidan) bara för att inte få för kallt på övervåningen. vi gjorde av med ca 3000kw dom tre första månaderna nov-jan. Vi är 2 vuxna och 2 barn.

Jag tänkte börja följa förbrukningen varje månad men vill ha "rätt" inställningar från början.

hadet
L-G
http://lavendeln.blogspot.com/
Dåligt uppdaterad pga. gipsad fot så det händer inte mycket nu.

Alla inställningar är individuella. Beroende på levnadssätt (dusch på kväll/morgon), bada eller duscha, tvätta tänder under rinnande vatten/i mugg o.s.v. För att inte tala om vart i landet huset ligger, blåsigt, vid sjö (luftfuktigheten) o.s.v.

Mina råd är följande:
1. Öppna alla termostater max, vänta ett dygn och känn efterom det blir galet varmt. Sänk då kurvan. Kolla i menyn, om den matar ut 32 grader på kvällen, vrid ner kurvan till 30 grader, vänta 1 dygn och upprepa om behov tills du har behaglig temp inne.
2. Sätt ner trendtemperaturen (9.1.7 i nya menyn) till 0 grader
3. Ändra tid vv till värme (9.1.12 i nya menyn) till 45-60 minuter
4. Försäkra dig om att du inte drar mer luft än du ska.

Bonus:
Om du kör ut lägre temp i golvet fins risk att golvvärmen ojämn, öka hastigheten på cirk. pumpen. Det bör inte skilja mer än 4-5 grader på in och ut-vattnet.
Sänk effekten på pannan om du klarar dig. Jag kör min 360P på 6kW endast, finns de som kör den på 3kW och klarar sig.

mina menyer går bara till 8 men i manualen som ingick från nibe så finns 9.
Är det någon dold meny eller?

I meny 8.1.1 väljer du menytyp "service" och vips så får du massor av val att göra.

Återgår efter 30 min.

Vi var visserligen ett annat hus men för oss var det nödvändigt att montera separat styrning för golvvärmen i bottenplan för att få bra komfort i båda våningarna. Kostnad ca 2000 Kr

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.