Svara Nytt ämne
  1. 2007-01-12 13:22
    Svara | #1

Nykomling Medlem: aug 2006
    11 inlägg

Luftvärmepump - hur mycket låter det ?

Finns det någon som kan berätta hur det låter med en luft-luftvärmepump ?
    Innedelen har jag lyssnat på i en affär, men utedelen ? Brummar det på nätterna ? Stör man grannarna (15 meter bort) ?

Erfarenhet sökes !!!!

/Brorsan
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2007-01-12 14:39
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: okt 2006
    Gotland
    223 inlägg
    Gillad 2 gånger
    9 bilder

Re: Luftvärmepump - hur mycket låter det ?

Jag hade en period en granne med sådan pump som vätte mot min trädgård, ca tio meter var det kanske till hans husvägg. Jag upplevde surret från pumpen som ganska störande, trots att det gick en hyggligt trafikerad väg vid tomtgränsen. Jag kanske är onödigt kräsen med min ljudmiljö; det är ju egentligen skillnad på "hörs" och "stör"... Det var bara i trädgården som jag hörde hans pump, inte inomhus! Tur att grannen var trevlig i.a.f., det är ju viss kompensation . Jag skulle tippa att grannarna kan bli störda på natten om de sover med öppet fönster som vätter åt ditt håll, men knappast annars. Dessutom måste det vara stor skillnad på ljudnivå mellan olika pumpar.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2007-01-12 20:31
    Svara | #3

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2005
    453 inlägg
    Gillad 15 gånger
    25 bilder

Brorsan skrev
    Innedelen har jag lyssnat på i en affär
    Akta dig så du inte åker på en blåsning, i affären kör dom den säkert i tyst-läge och då är effekt och verkningsgrad inte mycket att hurra för. Se till att dom kör fläkten på maxhastighet.

Och ja, utedelen kan säkert störa 15 m bort. Det beror ju lite på om du tänkt köra svalka på sommaren också. På vintern sitter ju knappast grannen och fikar i trädgården eller sover med fönstret öppet.

4. 2007-01-13 20:59
    Svara | #4

Nykomling Medlem: aug 2006
    11 inlägg

Tack, jo jag fick höra den i alla lägen. Jag får leta upp någon som har en pump, och lyssna å fråga....

5. 2007-01-15 10:14
    Svara | #5

Fullvärdig medlem Medlem: feb 2006
    220 inlägg

3 bilder

Det är inte bara ljudnivån (dB) som avgör hur pass störandet ljudet kan upplevas utan även frekvensinnehållet, dvs ljudets karaktär, vilket kan skilja rätt mycket mellan olika pumpar. Är nog därför bäst att du provlyssnar just den modell du är intresserad av.
    Vi har en Toshiba RAS-B10 som kanske inte har marknadens lägsta dB-värden men vi tycker innedelens susande är helt ok, även vid högre fläkthastigheter. Utedelen låter lite mer men fortfarande med en ganska "snäll" karaktär. Bara när pumpen frostar av - kanske varannan timme när det är fuktigt och kring 0 grader - blir ljudet lite mer ettrigt knattrande.
    Som sagt, provlyssning av en verklig installation av just "din" pump, är nog det enda vettiga om du vill vara säker...

6. 2007-02-04 23:24
    Svara | #6

Nykomling Medlem: dec 2006
    6 inlägg

Vill oxå hålla med om att det skiljer en hel del på hur utedelarna låter. Gick runt i kvarteret hos svärmor för inte alls länge sen och kunde då konstatera skillnaden mellan billiga pumpar och lite dyrare pumpar. Dom billiga väsnas en hel del medans dyrare märken är betydligt tystare. Min högst personliga slutsats är att nya pumpar samt dyrare låter betydligt mindre vilket jag ofta finner höra ihop med prislappen, kvalité kostar oftast lite mer.
    Mina egna pumpar Panasonic XE9EKE (har 2 stycken) låter överraskande lite och stör knappast mina grannar, inte ens när dom går för högtryck, bor i ett normalt villakvarter.
    Inte ens folk som passerar på gatan (3 meter bort) kan höra dom.
    Håller inte heller med om att den skulle väsnas mer vid avfrostning utan vill snarare hävda det motsatta.

Tror utverklingen gått framåt just på denna fronten väldigt mycket dom senaste åren eftersom vi ställer högre krav på pumparna, vi vill inte bara spara pengar i form av sänkta energikostnader utan dessutom får den inte väsnas nåt.
    Senast redigerad av dorfmeister 2007-02-04 23:28

7. 2007-02-21 09:54
    Svara | #7

Nykomling Medlem: okt 2006
    21 inlägg

Vi har en Panasonic CS-HE12DKE inverter scroll, 7,7 kW som vi är super nöjda med. Ute delen kan jag inte påstå låter mycket och grannen sa att han blev orolig när han såg att vi installerade den men säger att han inte hör ett ljud i från sen den kom på plats.
    Inne delen där i mot kan susa en anning beronde på hur kallt det är ute så palceringen av inne delen bör ju kanske inte ske i ett vardagsrum utan lämpligtvis i en hal eller dylikt. Vår familj störs inte av inne delen även fast man hör den susa på nätterna då det är tio minus grader ute. Våran villa är på 176 + 60 kvm var av pumpen värmer upp 176 kvm. Vi har direktverkande el i hela huset och innan pumpen så hade vi en el förbrukning på ca 30.000 kwh och ligger nu mer på ca 17.000 kwh.

8. 2007-02-21 11:21
    Svara | #8

Snailmans avatar
    Forumgud Medlem: sep 2006
    Västra Götaland
    3 182 inlägg
    Gillad 28 gånger
    100 bilder
    Har oxå en sådan, tycker det hörs mest från innerdelen när avfrostning sker. Nu är det minus 15 så nu går utedelen med lite mer fart, men är ganska tyst ändå, mina grannar är ju inte utomhus så mycket när det är som kallast och pumpen går för fullt

Vet inte hur det blir på sommaren om man kör kyla, men då kör man väl ett par timmar innan man lägger sig...

9. 2007-02-26 18:48
    Svara | #9

Nykomling Medlem: feb 2007
    9 inlägg

Har panasonic E9 "sverigepumpen" som är sedan 2004.
    Tycker nästan innerdelen låter mer än utedelen. Utedelen susar bara, medan innerdelen hörs arbeta eller hur man ska säga. Den ökar, minskar, stannar o.s.v.
    Utedelen susar bara på och man hör knappt att den arbetar.

Liknande ämnen

1. Electrolux Glazier, låter den mycket?
    av Dr Moureau i forum Kök
  2. Hur mycket låter en bergvärmepump?
    av psjs i forum Värmepumpar
  3. Låter IVT490 mycket?
    av trolltyg i forum Värmepumpar
  4. [m]: Luftvärmepump - hur mycket låter det ?
    av MathiasS i forum Värme allmänt
  5. Hur mycket låter egentligen FTX?
    av mikael72 i forum Värme allmänt