2 366 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Bra installatör av bergvärme i skåne
Hej,
är i färd med att installera bergvärme, funderar på NIBE (gärna feedback på det om ni har)
Jag hör så mycket som olika leverantörer/installatörer att jag vet varken ut eller in längre vem man skall välja, därför vänder jag mig till er här om ni har tips på bra, seriös Bergvärme-installatör i Skåne.
Tack!
är i färd med att installera bergvärme, funderar på NIBE (gärna feedback på det om ni har)
Jag hör så mycket som olika leverantörer/installatörer att jag vet varken ut eller in längre vem man skall välja, därför vänder jag mig till er här om ni har tips på bra, seriös Bergvärme-installatör i Skåne.
Tack!
Jag har Rotek hos mig som lägger jordvärme. De är bundna till Thermia och är troligen deras största återförsäljare. Har faktiskt börjat gilla idén om att de bara kör med ett märke. Det kan troligen bli svårt att vara expert på alla pumpar och alla versioner. Thermia säljs bara genom vissa utbildade installatörer, så Kalles VVS & Catering AB får inte köpa in dessa pumpar.
NIBE har säkert likvärdiga pumpar, men pumparna blir inte bättre än hur de installeras, dimensioneras och ställs in.
Jag är mitt i processen och har fått slangen nerplöjd och inväntar pumpen imorgon. So far so good!
Jag återkommer om de gör ett dåligt arbete, men det ser lovande ut just nu. Något som är positivt är att de svarar fort på mail och sms. Jag satt en söndagskväll i telefon med en av deras försäljare och fick hjälp att fylla i blankett till miljöförvaltningen, det kallar jag service.
Det finns säkert fler bra installatörer, men jag tyckte faktiskt Rotek var seriösast och de har lång erfarenhet då de funnits långe på marknaden.
NIBE har säkert likvärdiga pumpar, men pumparna blir inte bättre än hur de installeras, dimensioneras och ställs in.
Jag är mitt i processen och har fått slangen nerplöjd och inväntar pumpen imorgon. So far so good!
Jag återkommer om de gör ett dåligt arbete, men det ser lovande ut just nu. Något som är positivt är att de svarar fort på mail och sms. Jag satt en söndagskväll i telefon med en av deras försäljare och fick hjälp att fylla i blankett till miljöförvaltningen, det kallar jag service.
Det finns säkert fler bra installatörer, men jag tyckte faktiskt Rotek var seriösast och de har lång erfarenhet då de funnits långe på marknaden.
Har läst mycket på nätet och det finns tyvärr inget som tyder på att märken med bundna återförsäljare gör bättre jobb även om man tycker det borde vara så. Däremot verkar det vara lite sämre med support från dom märkena för det är oftast så att då ska åf sköta supporten och får man en dålig åf får man dålig support. Det gäller att kolla upp vem som installerar för precis som ni var inne på spelar antagligen installation större roll än märke på vp. Kan nämna att Thermia finns att köpa under annat namn Danfoss som faktiskt äger Thermia och dom får alla köpa även Kalles VVS &Catering AB även Ivt finns att köpa Under Bosch namn som även äger dom.
Thermia säljs också via grossisterna men heter då Danfoss. Exakt samma produkter i övrigt.
men visst Thermia gör bra pumpar, de har hållit på länge. Och till syvene och sist är det samma produkt idag som för 30 år sedan, bara lite mer lull lull. Men funktionen och principen äör det samma.
men visst Thermia gör bra pumpar, de har hållit på länge. Och till syvene och sist är det samma produkt idag som för 30 år sedan, bara lite mer lull lull. Men funktionen och principen äör det samma.
Klicka här för att svara