Hej. Har ett stort hus (420kvm i Falun) som vi för 12 år sedan installerade ytjordvärme i.Vi grävde ner 800 meter slang och nu besiktiga vi värmepumpen och den bör bytas. Den var nu nere på 10.4 kw men det är en 15 kilowattare.vi har olja som tillägg och de fyra senaste åren har det snittat på 4 kubik olja. och elen har snittat på 50 000kr de fyra senaste åren.(vi har sommarvatten flera frysar garage,uthus så hur många kw pumpen dragit vet jag ej) men jag är besviken på hur det beräknades för 12 år sedan. Nu funderar jag på en större vp och ev borra för att komplettera slangen.Frågan är: har det gått framåt så mycket som min vvs:are säger i kalkyler mot för 12 år sedan. Vi har ju sjukt hög uppvärmningskostnad.När vi hade olja drog det 10-12 kubik.Oljan vill jag göra mig av med. Hur ska jag göra nu för att känna mig trygg för framtiden? Hoppas infon räcker för att lotsa mig fram i denna djungel. Tacksam för svar/Jonas

Redigerat:
Dagens värmepumpar är som dag och natt gällande prestanda och livslängd.. Så jag tycker du tar kontakt med en tillverkare och låter dig ge förslag på lösning. För alla situationer är olika och på ett internetforum får du lika mycket myter som sanningar när det kommer till värmepumpar... Men jag tycker du har rätt lösning på g iallafall, det är inte säkert att du behöver borra ens, det kan räcka med en modern vp. Men kolla med tillverkarna direkt. Sen med installatör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.