14 796 läst ·
4 svar
15k läst
4 svar
Hjälp. Rengörning av filter Thermia
Våran förbrukning denna månad är drygt 5000kwh trots bergvärme. Läste instruktioneboken och man ska visst göra rent filter vilket vi aldrig gjort. Den har gått i 13 månader. Frågade när de installerade om det var något vi skulle göra och fick ett nej till svar.
Vilka avstägningskranar ska jag stänga av när jag ska göra rent filtret?
Inte de som är direkt anslutning till påfylldnadskopplet? (Där finns inga kranar påkopplade)
Men 40 cm finns avstägningar. Kan jag stänga dom bara?
Känner lite panik nu.
Vilka avstägningskranar ska jag stänga av när jag ska göra rent filtret?
Inte de som är direkt anslutning till påfylldnadskopplet? (Där finns inga kranar påkopplade)
Men 40 cm finns avstägningar. Kan jag stänga dom bara?
Känner lite panik nu.
Om det är smutsfiltren på "kalla sidan" du talar om så kanske du behöver göra det men det kommer nog inte att göra ngt för elförbrukningen. Jag rengjorde filtret någon månad efter installation och då var det lite smutsigt. Nu har det snart gått 15 år och jag har inte rört filtret nån fler gång. Du får nog ta dit en installatör som går igenom anläggningen och ev. ändrar inställningar. På varmepumpsforum.com kan du få bra hjälp av värmepumpsentusiaster. Bra också med en bild om du vill få guidning på hur du rengör filtret. /LOB
Tyvärr ett väldigt kort svar då mitt barn är gnällig och måste få mat och sömn.
Nu har jag lyckas gjort rent filtret och med det haft sönder locket. Vart hittar man reservdelar eller måste jag vänta tills på måndag?
Var ju nästa omöjligt att få tillbaka det och den där järngrejen på locket är buckligt efter misshandel...
SUCK!!!!
Nu har jag lyckas gjort rent filtret och med det haft sönder locket. Vart hittar man reservdelar eller måste jag vänta tills på måndag?
Var ju nästa omöjligt att få tillbaka det och den där järngrejen på locket är buckligt efter misshandel...
SUCK!!!!
Vet inte hur ditt filter ser ut men dom brukar vara enkla att rengöra. Men kolla diffen på brine när kompressorn går för värme och har gått ca 10 minuter den bör vara ca 3 grader och när du ändå håller på så kolla diffen på värme ut samt retur till vp den diffen bör ligga mellan 5-10 grader utan att eltillskott är igång.
Klicka här för att svara