Gäller Nibe Fighter 1125-8 med ca 5 år på nacken.

Igår kväll kom jag hem och upptäckte att temperaturen inomhus knappt var 15 grader och elementen kalla. Kompressor, cirk.pumpar och elpatron var avslagna. Gick igenom inställningarna på värmepumpen och såg att endast displayen var aktiv, de ljusdioder för respektive funktion var släckta. Det gick att knappa igenom menyerna och jag såg värden på t.ex. framledningstemp och varmvatten men de var helt fel, t.ex. 43 grader ut till radiatorerna fast det var kalla. Inget larm på värmepumpen.

Jag satte värmepumpen i reservläge medan jag felsökte och cirk.pumpen på värmebärarsidan gick igång direkt med elpatron då. Dock ingen värme till radiatorerna men det kanske var för att pumpen prioriterade varmvatten? (reservläget var på i ca 1h). Efter lite mental ansträngning testade jag att trycka på knappen Driftläge(element/blixt symbol) och pumpen hoppade igång och displayen visade rätt värden:thumbup: Nu har den fungerat bra.

Frågan är vad som orsakade problemet att pumpen var avslagen? Någon här som varit med om nåt liknande? Lite läskigt om man åker iväg några dagar över vintern med minusgrader och pumpen får för sig att stänga ner.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.