Fick energiberäkningen, och de flesta som tittar på denna, och på storleken på vårt hus, säger att denna vekar optimistisk. Dom tvekar på att bergvärme på 6kw skulle klara av det. Dock har vi ju FTX inräknat där, som också hjälper till att dra ner energibehovet. Se bifogad räkenskap: Visa bilaga energiberäkning 2av2 - 405348 345ngsk..pdfVisa bilaga energiberäkning 1av2 - 405348 345 1-648).pdf

Är räkenskapen optimistisk? Eller ska vi förlita oss på den? Ska vi köra på en 6kw bergvärme eller 8kw bergvärme?

Vilken framledning är beräknad för huset om 1245an ska lämna 6.1 kw måste man troligtvis ha golvvärme och då verkar cop på 3 lågt beräknat. Det är ingen nackdel med en större vp om man bygger systemet så vp får bra förutsättningar.

smurfen72 skrev:
Vilken framledning är beräknad för huset om 1245an ska lämna 6.1 kw måste man troligtvis ha golvvärme och då verkar cop på 3 lågt beräknat. Det är ingen nackdel med en större vp om man bygger systemet så vp får bra förutsättningar.
Vi har golvvärme. Förstår inte vad du menar med cop :)

Med cop 3 menas 1 kw in 3 kw ut stog nått om cop 4,9 men sen stog det att dom räknat med cop 3. En vp lämnar lägre effekt vid högre framledning det var därför jag undrade om framledningen men har ingen koll på om energiberäkningen stämmer.

@tronen
de 259m2 är de byggnadsyta(på mark) eller boarea?

Jag har en kåk (Villa Varm) byggd 2005 på 235m2 boa utanför Gnesta & jag behöver ~6kW vid -25<>30

En sak som man kan issa är att en mindre vp tar längre tid att bereda vv så har man hög vv förbrukning kan man behöva en större modell även om huset inte behöver det till värmen.

lat skrev:
@tronen

Jag har en kåk (Villa Varm) byggd 2005 på 235m2 boa utanför Gnesta & jag behöver ~6kW vid -25<>30
Boarea...

lat skrev:
@tronen

Då är vi ganska lika gällande effektbehov. Har ni också FTX? Eller har ni FLV till värmepumpen?

smurfen72 skrev:
En sak som man kan issa är att en mindre vp tar längre tid att bereda vv så har man hög vv förbrukning kan man behöva en större modell även om huset inte behöver det till värmen.
Bra info. Ska diskutera saken med Thermia.

Har ingen värmepump alls:thumbup:, jag eldar ved:sly:.
FTX som körs sparsamt då vedeldningen liksom hjälper till med ventilationen en hel del.
I nödläge (när man inte är hemma eller veden är slut) så används en 6kW elpatron.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.