Hejsan.

Vi har börjat snegla på att göra något åt vår frånluftsvärmepump. Det är en IVT Elektrostandard 480 från -99. Orsaken är väl egentligen inte att vi förbrukar hutlöst mycket el utan mer för att se om vi kan bli ännu mer effektiva, tanken startades av att vi fick en förfrågan om Fjärrvärme...

Stats:
Värmeförbrukning/år: 10 - 11 000 kWh
Vattenburen el, endast radiatorer
1+1/5 hus, 168 kvm
2 vuxna, 2 småbarn.

Efter diverse samtal och besök från firmor, och en del letande på nätet så har vi kommit fram till att en luft/luft som komplement till den gamla FLVP är bästa lösningen. De andra alternativen blir "för" dyra med tanke på vår relativt låga kostnad idag, det tar helt enkelt för lång tid innan de lönar sig.

Min fråga är dock, skall jag vidta några åtgärder på min FLVP för att optimera samarbetet med luft/luftpumpen?
Jag tänker t ex på att sänka tempen någon grad under luft/luftpumpens inställda grad, eller t ex att stänga av/sänka elementen.

Eller skall jag bara låta båda göra sitt jobb på "var sin ände", de sköter det bäst själva?

Enliugt instruktionen för FLVP så står det bland annat att alla element alltid skall vara fullt öppna. Det står dock inget om hur inställningarna skall vara om man kompletterar med annan värmekälla.

Jag vill att luft/luftpumpen, som är mer effektiv, skall sköta den största delen av uppvärmningen...

Tack på förhand,

mvh Jonas

"Jag vill att luft/luftpumpen, som är mer effektiv, skall sköta den största delen av uppvärmningen..."

Då ska inställd temp på LLVP vara högre än FLVP.
Kruxet är väl att LLVPns värme inte kommer till överallt, och då blir de ställena/rummen kallare (än idag om ni ställer ner FLVPns temp).
Jag tycker att det bör gå att justera radiatorventilerna något utan att nämnvärt påverka funktionalitet/effektivitet etc, för att korrigera någon grad upp och ner i olika rum, men jag överlåter det till andra här som säkert är mer bevandrade på just det området.

Betänk bara att du då får två värmekällor som är som minst effektiva när värmebehovet är som störst.

Om du väljer att göra så iaf bör du väl sänka radiatorerna där llvp står, så du får jämnare temp i huset.

Ja, den tanken slog mig med. Man kanske kunde stänga av radiatorerna i rummet där innedelen sitter (stor öppen planlösning med största delen av nedervåningen) och låta radiatorerna vara igång i de rum som inte är i direkt anslutning till stora rummet och på ovanvåningen.

Men om jag stänger av eller sänker vissa radiatorer (husets radiatorer sitter på två slingor tror jag), påverkar detta FLVP på något sätt?

anledningen till den frågan är som sagt att enligt instruktionen skall alla radiatorer vara fullt öppna för att FLVP skall kunna göra sitt jobb.

Noterbart är också att FLVP'ns enda sensor/termostat sitter i det stora rummet som innerdelen hamnar i. Problem?

Hur mycket räknar du med att spara på att sätta in en Luft/Luft ?
Vad kommer Luft/Luft pumpen kosta inkl installation?

Personligen tycker jag att uppvärmning med luft/luft är mindre behagligt då man får varmluft tryckt i ansiktet...

Jonbeee skrev:
Ja, den tanken slog mig med. Man kanske kunde stänga av radiatorerna i rummet där innedelen sitter (stor öppen planlösning med största delen av nedervåningen) och låta radiatorerna vara igång i de rum som inte är i direkt anslutning till stora rummet och på ovanvåningen.

Men om jag stänger av eller sänker vissa radiatorer (husets radiatorer sitter på två slingor tror jag), påverkar detta FLVP på något sätt?

anledningen till den frågan är som sagt att enligt instruktionen skall alla radiatorer vara fullt öppna för att FLVP skall kunna göra sitt jobb.

Noterbart är också att FLVP'ns enda sensor/termostat sitter i det stora rummet som innerdelen hamnar i. Problem?
Jag gissar att för att optimera detta skall du inte bara titta på cop. Flvp:n kommer ju ventilera så mkt som du ställt in den på, och oftast är det ju kallare ute än inne.

Min teori går ut på att du hela tiden skall använda energin som flvp'n drar ut, annars kommer detta gå till spillo.

Genom att stänga av elpatronen i flvp'n och köra med llvp'n på en lite lägre temperatur borde du få den effekten (så llvp stöttar när flvp inte räcker till). T.ex. Flvp på 22 grader, llvp på 20.

Ska understryka att detta är en teori..

[edit] om ni även tar varmvatten från flvp kan detta kanske få en sidoeffekt.. Typ för lite vv

Redigerat:
@ Kalasclas
Jag hoppas på att spara 4000 kWh men är nöjd med 3000. En offert är på 23000 kr inkl allt. Aktuell pump är IVT nordic inverter 12 khr-n.

Den skall inte placeras ovan soffan ;)

@ Stoif
Mmmm. Jag förstår din tanke. Dock var min egna tanke tvärt-om. Alltså att låta LLVP vara huvudkällan (iaf på nedervåningen) och att FLVP går in och stöttar vid behov. Som t ex nu när det är - 18 grader

Men om du ska göra så måste du kanske dra ned luftflödet på flvp, annars kanske du bara blåser varmluften rakt ut.

Tänk också på att en llvp ger väldigt lite tillskott, om något, vid -18. Dvs ett COP nära 1.

Vad har din nuvarande pump för cop?

Kanske är bättre att investera i en ny flvp som är effektivare?

Edit: Kanske firmorna vill sälja luftvärmepumpen mer än att ni får det bättre?

Min flvp gör av med 5000 kWh /år... Nibe f750... Iofs rätt mycket dyrare än en luftpump...

@Stoif: Men värmen från frånluften borde väl fortfarande tas tillvara på? Eller? (osäker). Jag tänker att LLVP värmer luften som FLVP tar in. FLVP tar tillvara på värmen i luften och använder den till radiatorer på ovanvåning och VV...

@Karlberg: Vi har tittat på FLVP som alternativ, själv tycker jag att det är mest logiskt efter alternativet LLVP. Men de ligger ändå på mellan 65 - 90.000 kr beroende på modell och leverantör. Det tar alltså lång tid innan den är "intjänad".
En av de säljare jag hade hemma sa, innan jag själv ledde in samtalet på en LLVP, att han tyckte inte att jag skulle göra något. Han menar på att min nuvarande FLVP är för bra för att byta ut, även om den i sig inte är bra. Krångligt förklarat? :confused::D
En effekt som jag tidigare inte nämnt som vi också ser fram emot är kyleffekten på somrarna. Vi har många fönster mot sydväst och nedervåningen blir vissa dagar olidlig att vistas i... Sedan vet jag att detta "drabbar" min önskan om lägre energikonsumtion men det får det vara värt, dom få dagar de gäller.

@Kalasclas: Precis :)

Jonbeee skrev:
@Stoif: Men värmen från frånluften borde väl fortfarande tas tillvara på? Eller? (osäker). Jag tänker att LLVP värmer luften som FLVP tar in. FLVP tar tillvara på värmen i luften och använder den till radiatorer på ovanvåning och VV...
Mitt resonemang går ut på att tar du inte ut "Max effekt" ur flvp (utan eltillskott) kommer tanken i flvp bli så varm den kan bli, och då kommer värmen i luften blåsas rakt ut istället.

Mängden värme flvp kan ge tillbaka borde i stort sett bestämmas av luftflödet (givet elpatron avstängd), resten är konstanter. I princip borde möjlig energi ut från flvp = k * energi in, där k bestäms hur bra kompressorn är, och energi in bestäms av luftflödet. Troligtvis finns ju aspekter som temp i luft och i flvp-tanken som påverkar något, men kanske inte är avgörande för det här resonemanget.

Tar du då inte hand om energi in till flvp blir det "waste".

Förstår du hur jag tänker?

Tack för din förklaring och ditt resonemang. Är dock fortfarande mer inne på en vanlig LLVP, dels för kylans skull på vintern, dels för dessa låga installationskostnad...

Dock skall man ha klart för sig att det är inga vackra prylar att ha i vardagsrummet :x:D

"Dock skall man ha klart för sig att det är inga vackra prylar att ha i vardagsrummet eek.gif

biggrin.gif

"

Nä, och låter gör de också, i alla fall när det är kallt ute och de måste fläska på med värmen. :( Får skruva upp ljudet på tv:n rejält.

Men det finns inte mycket som slår deras snabba pay off på värmebesparing. :) Särskilt inte för oss med direktverkande el.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.