Hej Kanske någon vill förklara hur ni ansluter brineslangarna till Värmepumpen. Att gå direkt med kopparrör verkar för mig inte riktigt bra. VP står ju inte helt blickstilla under gång. Kanske någon har en bra skiss eller ett foto som förklarar fet hela ? Det gäller bergvärme och det skall väl finnas ett "påfyllnadskoppel" ock avstängningsventiler, manometer, termometrar mm. Kanske anliggningstermometrarr duger. Jag skulle helst vilja ha en sista bit flexibel slang till VP. Jag antar att brineslangarna dras genom husväggen och sedan kopplas vidare med kanske kopparrör. Brineslang har väl innnerdim 35,2 och anslutningarna på VP är R32. Det kanske är bäst att hålla den grova dimensionen på kopplingar och rör och annat mellan brineslang och VP ? Tacksam för tips Hälsningar Axelman
Många vp har inbyggda flexslangar och då går det bra med koppar hela vägen vilken dimension beror på rörlängden och storlek på vp allt ska isoleras med diffusions tät isolering annars blir det kondens. På nibe.se finns det bra anvisningar men sidan verkar ligga nere för tillfället. Vilken vp har du som har R32 anslutning ?
Vp har CU 28 på kalla sidan. Jag har pressat på en cu- vinkel och i änden sitter en utvändigt gängad R 32. På den är det enkelt att ansluta ex.vis en flexibel slang. Jag skall kolla hos Nibe och se vad det kan ge. Jag skall använda en extern cirkpump. Skall den monteras på fram- eller returbrine ledning? Det kanske inte spelar någon roll ? Vad behöver jag för storlek till 200 m borra. Det är bara ca 10 meter mellan borra och VP. Axelman
Kolla vad som sitter inbyggt i liknande storlekar på vp tror min 1245a har en kb cp som drar max 100 watt men då är det en sk lågenergi cp men det ska du antagligen också ha rekomenderar ebay för hyffsat pris i sverige är dom hutlöst dyra.
Hej igen Köldbärarsidan: Går man över från pem-slangen till CU utanför väggen ? Fortsätter man med CU ända fram till VP med CU-rör ? Blir det inte för stumt med hård Cu direktansluten till Cu-rören på VP ? Men man kanske kan göra någon "böj" före VP som gör anslutningen lite flexiblare ? Eller kanske kan man använda mjuka kopparrör med isolering ? Fast de kanske bara finns i klenare dimensioner ? Axelman
Om inte vp har inbyggda flexslangar och det har antagligen inte din skulle jag montera såna mellan vp och cu rören. Det är inte tillåtet med slang inomhus pga brandrisken om man inte brandskyddar med brandmatta eller nånting likvärdigt.