Byggahus.se
Hej!

Jag har fått ett pris på 2 st borrhål a´ 30 meter för grundvattenvärme på 69 000 och tycker att det låter lite mycket. Är det ett normalt pris, eller vad bör det kosta??
 
Vad ingår ?
 
Detta priset är bara för själva borrhålen samt en pump i borrhålet, dvs inte värmepumpen eller någon installation därav.
 
Nja, jättedyrt tycker jag inte att det verkar vara. Men en nyfiken fråga; varför grundvattenvärme och inte "vanlig" bergvärme? Det brukar inte löna sig med grundvattenvärme även om effektiviteten i VP blir högre då vattenpumpen äter upp det, men det kanske finns andra orsaker hos dig...
 
Av det jag kunde utläsa av offerterna när vi köpte bergvärme så kostade hålet ca 70 000. Det var ett hål på 220m. Då ingår borrningen, slangen (ca 450m) Brinevätskan. Grävning från hålet till huset och håltagning i källarväggen.

Jag kan tänka mig att 2 korta hål kan ta nästan lika lång tid att borra som ett långt. och pumpen lär väl kosta en del också.

Om jag får gissa lite över varför TS inte väljer bergvärme så skulle man kunna tänka sig att detta är på en plats som inte är lämplig för bergvärme, ex. för långt ned till berg. I så fall antar jag att det mesta av de här 2 hålen har foderrör också? Det tar borrfirmorna väldigt mycket betalt för (begriper inte riktigt varför).
 
Göran.W
På dom flesta ställena man väljer grundvatten värme är det kalksten och då är det i princip omöjligt att borra 100+ meter för man får ofta upp 1000 liter vatten i minuten långt innan man nått mål djupet.
Då får man 2 problem nämligen var ska vattnet ledas bort under borningen och dels så går praktiskt taget all luft åt till att bli av med vattnet så det tar en evighet att borra så det blir mycket dyrare än att borra 2 hål.
 
Tack för era svar! Ja, grundvattenvärme är det som alla säljare av värmepumpar rekommenderade till oss, inte bergvärme, så därför blev det det alternativet.
 
Jag installerade grundvattenvärme i somras (hittills mycket nöjd) och fick betala 84 500 kr efter ROT-avdrag. Då ingick två borrhål, komplett pumputrustning inkl. stigarledning, komplett infiltrationsutrustning, slanggrävning ca 20 meter, slangläggning, håltagning i fasaden, omhändertagande av kalkhaltigt vatten samt bortforsling av borrkax. Den ena brunnen blev 36 meter och den andra 30 meter dhup. Jobbet tog ca två dahgar. Jag vill inte ange namnet på entreprenören här i forumet, men gärna i privat meddelande. Tilläggas kan att jag först hade kontakt med en borrare som inte ingav förtroende och som själv till slut vägrade utföra arbetet då han inte ansåg sig klara av den stora mängden kalkhaltigt vatten som måste tas omhand.
 
Göran.W
konstigt att ena borraren inte ansåg sig klara av vatten mängderna.
Det blir ju inte heller så våldsamt mycket vatten för man borrar inte så många meter i kalkstenen för redan när man kommit ner 1 meter under foder rören har man mer än nog med vatten till en värmepump.
Sen går man bara 10-20 meter till och det klarar man normalt på 1 timme.
Det som tar tid är att få ner foder rören.
 
Det är inte tillåtet (här i Malmö i alla fall) att släppa ut vattnet direkt i dagvattennätet, utan det måste först stå ett dygn i en container så att kalk och slam sedimenteras. Därefter kan vattnet tappas ut i avloppet. Mycket vatten? Det blev en full container för varje borra. - Den förste borraren hade inga egna containrar utan tänkte släppa ut vattnet i gräsmattan, vilket jag inte ansåg vara en bra idé, eftersom jag anser att gräs bör vara grönt och inte vitt.
 
harry73
Här är det ca 400 m ner till fast berg och om jag tittar ut ser jag ett stenbrott. Geologi är konstig
 
Göran.W
Man får inte släppa vattnet i dagvetten nätet någonstans utan tillstånd under borrningen.
Man kan släppa ut vattnet på gräsmattan om man låter en kax kontainer ta hand om dom stora partiklarna först och kanske flyttar utsläppet lite då och då.
Men att släppa ut allt som borrare 1 ville är bra dumt för det ser ut som fan då.
Det är faktiskt bara nyttigt med kalk för gräset.
Ang sten brottet så mistänker jag att du tänker på det i limhamn isf är det så är det fast berg dom brutit i det för kalksten räknas som fast berg.

Lite enkelt kan man säga att det man träffar på efter jord\sand lagret är fast berg.
Sen finns det så klart ställen berget är så sprucket att det inte räknas som fast.
Så länge det håller ihop är det fast berg sen om det är skiffer, sandsten, kalksten osv spelar ingen roll.
 
harry73
Göran.W skrev:
Ang sten brottet så mistänker jag att du tänker på det i limhamn isf är det så är det fast berg dom brutit i det för kalksten räknas som fast berg.
Nej, inte kalkbrottet i limhamn. Men om du vågar får du gissa igen :)
Göran.W skrev:
Lite enkelt kan man säga att det man träffar på efter jord\sand lagret är fast berg.
Sen finns det så klart ställen berget är så sprucket att det inte räknas som fast.
Så länge det håller ihop är det fast berg sen om det är skiffer, sandsten, kalksten osv spelar ingen roll.
Jag håller med om dina definitioner, och för säkerhetskull ska jag kolla djupet till fast berg, men som sagt tror jag att det ca 400m. Jag återkommer
 
Med anledning av påståendet att effektiviteten hos en grundvattenpump skulle förtas av att sänkpumpen är effektkrävande kan jag bara peka på siffrorna för min VP. Eleffekten är 3,7 kW och värmeeffekten 12,6 kW. Sänkpumpen drar 0,55kW, men givetvis bara när VP:n är i drift. En marginell effektförlust tycker jag nog.
 
Göran.W
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.