Jag har köpt ett hus med bergvärme och försöker lära mej lite om systemet.
I manualen står följande

Sommarurkoppling
Funktionen betyder att värmepumpen endast producerar varmvatten när utomhustemperaturen stiger över inställd temperatur.

Jag förstår inte riktigt logiken in detta. Vad har höjd utetemp med produktionen av varmvatten under sommaren att göra? Om det blir varmare ute så värms varmvattnet? Är det en felskrivning i manualen?

Nån som kan förklara?

Pumpen är en IVT Greenline HTC.

Redigerat:
Det betyder att när temperaturen utomhus går över ett visst värde ex. 17 grader så slutar pumpen att producera värme till huset. Det är sedan stoppat till ute temp. sjunker under ett viss värde. Under sommaren går pumpen ändå då och då för att producera varmvatten. Men det innebär alltså ingen skillnad för varmvattenproduktionen.

På Thermia G2 värmepumpar (som vi har) så produceras varmvatten "på köpet" samtidigt som pumpen värmer huset, då får man varmare vatten än om det produceras på sommaren när pumpen inte värmer huset. Den funktionen tror jag att thermia är ensamma om.

Det är en tvetydig syftning. På vintern produceras både varmvatten och värme till huset. På sommaren endast varmvatten.

Ok nu tror jag polletten trillade ner.
Texten säger egentligen att under sommaren så produceras ingen värme när utetempen går upp utan då ENDAST varmvatten.
Inte att det måste bli varmare för att få varmvatten.

Tack för hjälpen...

• Gilla
Bengt Alverborg
  • Laddar…
Egentligen betyder det: stoppa uppvärmingen av huset vid en specifik ute-temp som jag själv bestämmer (ex 17 grader). Åtminstone på vår pump, en CTC så betyder "sommardrift" också att den ändrar schema för hur pumpen kör, dvs det skall inte gå åt onödig energi till att producera varmvatten till radiatorerna som sen ändå inte behövs. Kurvan man ställt in för sitt hus kan ju tycka att vid 17 grader ute skall jag ändå värma kåken, men du tycker kanske annorlunda....

MMR skrev:
. Kurvan man ställt in för sitt hus kan ju tycka att vid 17 grader ute skall jag ändå värma kåken, men du tycker kanske annorlunda....
Är det inte bättre att då justera kurvan?

Har aldrig upplevt något behov av att stänga av på sommaren. Reglersystemet sköter ju det där självt.

Ja det är ju det som sker, detta är ju en fast inställning inget man ändrar egentligen.

MathiasS skrev:
Är det inte bättre att då justera kurvan?

Har aldrig upplevt något behov av att stänga av på sommaren. Reglersystemet sköter ju det där självt.
Stänger man av med sommarläge eller motsvarande så stoppas även värmebärarpumpen. Då sparar man ~70W. Pumpen bör iofs motioneras lite då och då för att inte fastna, men det bör värmepumpen sköta automatiskt

• Gilla
lillaklenby
  • Laddar…
Det är väl så att om du helt litar på kurvan så kan den få för sig att värma huset en sval sommarnatt. Vilket är helt onödigt.

vilpi skrev:
Stänger man av med sommarläge eller motsvarande så stoppas även värmebärarpumpen. Då sparar man ~70W. Pumpen bör iofs motioneras lite då och då för att inte fastna, men det bör värmepumpen sköta automatiskt
Värme bärarpumpen används nornalt när vp gör vv så den snurrar nån gång per dygn men växelventilen står mot beredaren och den motioneras av vp hur ofta vet jag dock inte.

Det är inte heller säkert att shunten stänger 100%. Att en avstängd shunt höjer tempen på vattnet 0,5 grader är svårt att upptäcka men kan ändå kosta en del pengar.

När värmebärarpumpen stängs av så blir det normalt ingen cirkulation i rad systemet tror inte självcirkulation kommer igång om shunten läcker litegrann.

Jag gillar att värmebärarc-pumpen snurrar - det utjämnar skillnaderna i temperatur i golven i källaren och på bovåningen. Lite behagligare golv i källaren, lite svalare golv där solen steker om dagarna.

Jag har också kört cp på sommaren eftersom jag förvärmer vv i en slinga i knäpptanken och det bör utjämna tempskillnaden mellan källaren och övriga huset men jag har energisnål cp så den drar inte mycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.