15 849 läst ·
13 svar
16k läst
13 svar
Ologiskt om sommarurkoppling värmepump?
Jag har köpt ett hus med bergvärme och försöker lära mej lite om systemet.
I manualen står följande
Sommarurkoppling
Funktionen betyder att värmepumpen endast producerar varmvatten när utomhustemperaturen stiger över inställd temperatur.
Jag förstår inte riktigt logiken in detta. Vad har höjd utetemp med produktionen av varmvatten under sommaren att göra? Om det blir varmare ute så värms varmvattnet? Är det en felskrivning i manualen?
Nån som kan förklara?
Pumpen är en IVT Greenline HTC.
I manualen står följande
Sommarurkoppling
Funktionen betyder att värmepumpen endast producerar varmvatten när utomhustemperaturen stiger över inställd temperatur.
Jag förstår inte riktigt logiken in detta. Vad har höjd utetemp med produktionen av varmvatten under sommaren att göra? Om det blir varmare ute så värms varmvattnet? Är det en felskrivning i manualen?
Nån som kan förklara?
Pumpen är en IVT Greenline HTC.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det betyder att när temperaturen utomhus går över ett visst värde ex. 17 grader så slutar pumpen att producera värme till huset. Det är sedan stoppat till ute temp. sjunker under ett viss värde. Under sommaren går pumpen ändå då och då för att producera varmvatten. Men det innebär alltså ingen skillnad för varmvattenproduktionen.
På Thermia G2 värmepumpar (som vi har) så produceras varmvatten "på köpet" samtidigt som pumpen värmer huset, då får man varmare vatten än om det produceras på sommaren när pumpen inte värmer huset. Den funktionen tror jag att thermia är ensamma om.
På Thermia G2 värmepumpar (som vi har) så produceras varmvatten "på köpet" samtidigt som pumpen värmer huset, då får man varmare vatten än om det produceras på sommaren när pumpen inte värmer huset. Den funktionen tror jag att thermia är ensamma om.
Ok nu tror jag polletten trillade ner.
Texten säger egentligen att under sommaren så produceras ingen värme när utetempen går upp utan då ENDAST varmvatten.
Inte att det måste bli varmare för att få varmvatten.
Tack för hjälpen...
Texten säger egentligen att under sommaren så produceras ingen värme när utetempen går upp utan då ENDAST varmvatten.
Inte att det måste bli varmare för att få varmvatten.
Tack för hjälpen...
Egentligen betyder det: stoppa uppvärmingen av huset vid en specifik ute-temp som jag själv bestämmer (ex 17 grader). Åtminstone på vår pump, en CTC så betyder "sommardrift" också att den ändrar schema för hur pumpen kör, dvs det skall inte gå åt onödig energi till att producera varmvatten till radiatorerna som sen ändå inte behövs. Kurvan man ställt in för sitt hus kan ju tycka att vid 17 grader ute skall jag ändå värma kåken, men du tycker kanske annorlunda....
Stänger man av med sommarläge eller motsvarande så stoppas även värmebärarpumpen. Då sparar man ~70W. Pumpen bör iofs motioneras lite då och då för att inte fastna, men det bör värmepumpen sköta automatisktMathiasS skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det är väl så att om du helt litar på kurvan så kan den få för sig att värma huset en sval sommarnatt. Vilket är helt onödigt.
Värme bärarpumpen används nornalt när vp gör vv så den snurrar nån gång per dygn men växelventilen står mot beredaren och den motioneras av vp hur ofta vet jag dock inte.vilpi skrev:
Jag gillar att värmebärarc-pumpen snurrar - det utjämnar skillnaderna i temperatur i golven i källaren och på bovåningen. Lite behagligare golv i källaren, lite svalare golv där solen steker om dagarna.
Klicka här för att svara