Hej på er alla, jag skrev precis denna frågan till experterna för energi och värmepumpar i tidningen Vi i Villa, har ni några svar eller lösningar? Kanske har ni varit med om samma problem och hittat en lösning. Vi vädjar då om er hjälp.

Hej...vi bor i Småland och köpte ett hus i maj 2011 så detta var första vintern i huset. Det är borrat bergvärme 2005 och det är en bergvärmepump nibe fighter 1215, 7 kw med 6 kw elpatron. När det var som kallast nu i vinter funkade det inte riktgit och då ringde vi till en kyl å värmetekniker som kom och tittade på den och det var elpatronen som hade slagit ifrån. När de då kollade värdena på pumpen såg de att det var mycket dåliga värden på köldbäraren, -2 in och -4 ut. De sa att borrhålet troligtvis inte klarar en tredje vinter efter 2 så här kalla vintrar vi har haft och att man måste göra något åt det inför nästa vinter, antingen borra djupare nu är det borrat 134 m enligt borrprotokollet (de som borrade 2005 skulle kunna kompleteringborra detta för 15000 kr minus rotavdrag) eller att sätta in en 9kwh elpatron för att inte belasta hålet så mycket som nu. Hur ser ni på det hela som kan de här med borrhål och bergvärme, är det för dåligt borrat 134 m 2005 och vad skulle det kosta att borra djupare och när kan man göra det? Eller har ni förslag på någon annan lösning för att värdena ska bli bättre och det inte ska bli en ispelare ner i backen. Det svåra är ju att alla säger olika, en del säger att man inte kan borra ett gammalt hål djupare då deras borr kan förstöras och en del säger att vi både måste borra djupare och sätta in en större värmepump då vi tar ut för mycket energi ur hålet utifrån vårt energibehov, vårt hus är ett gammalt två planshus från 47 med två x 90 kvm plus källare 90 kvm. Läser man dock på energimyndighetens hemsida skriver de dock att man kan ha en mindre värmepump typ 7 kwh och sen komplettera med elpatron och på så vis få en pump som går mer jämt under hela året, stämmer det. En ytterliggare tanke är att installera en kamin som komplement under vinter, men kan man tänka så? Vi är oroliga inför nästa vinter vad vi måste göra för att få värme i huset, det hela handlar ju om att vi inte får har så här dåliga köldbärarvärden. Värdena har blivit något bättre nu när det är mildare runt 0. grader in och -2 ut. Det handlar ju om så stora pengar så vi vill ju inte göra något förhastat, vi ber er svara på denna fråga då vi verkligen behöver ett expertutlåtande då alla borrare å rörmokare säger olika. Tack på förhand Mvh Herman
 
  • Gilla
bolm
  • Laddar…
Hej på er alla, jag skrev precis denna frågan till experterna för energi och värmepumpar i tidningen Vi i Villa, har ni några svar eller lösningar? Kanske har ni varit med om samma problem och hittat en lösning. Vi vädjar då om er hjälp.

Hej...vi bor i Småland och köpte ett hus i maj 2011 så detta var första vintern i huset. Det är borrat bergvärme 2005 och det är en bergvärmepump nibe fighter 1215, 7 kw med 6 kw elpatron. När det var som kallast nu i vinter funkade det inte riktgit och då ringde vi till en kyl å värmetekniker som kom och tittade på den och det var elpatronen som hade slagit ifrån. När de då kollade värdena på pumpen såg de att det var mycket dåliga värden på köldbäraren, -2 in och -4 ut. De sa att borrhålet troligtvis inte klarar en tredje vinter efter 2 så här kalla vintrar vi har haft och att man måste göra något åt det inför nästa vinter, antingen borra djupare nu är det borrat 134 m enligt borrprotokollet (de som borrade 2005 skulle kunna kompleteringborra detta för 15000 kr minus rotavdrag) eller att sätta in en 9kwh elpatron för att inte belasta hålet så mycket som nu. Hur ser ni på det hela som kan de här med borrhål och bergvärme, är det för dåligt borrat 134 m 2005 och vad skulle det kosta att borra djupare och när kan man göra det? Eller har ni förslag på någon annan lösning för att värdena ska bli bättre och det inte ska bli en ispelare ner i backen. Det svåra är ju att alla säger olika, en del säger att man inte kan borra ett gammalt hål djupare då deras borr kan förstöras och en del säger att vi både måste borra djupare och sätta in en större värmepump då vi tar ut för mycket energi ur hålet utifrån vårt energibehov, vårt hus är ett gammalt två planshus från 47 med två x 90 kvm plus källare 90 kvm. Läser man dock på energimyndighetens hemsida skriver de dock att man kan ha en mindre värmepump typ 7 kwh och sen komplettera med elpatron och på så vis få en pump som går mer jämt under hela året, stämmer det. En ytterliggare tanke är att installera en kamin som komplement under vinter, men kan man tänka så? Vi är oroliga inför nästa vinter vad vi måste göra för att få värme i huset, det hela handlar ju om att vi inte får har så här dåliga köldbärarvärden. Värdena har blivit något bättre nu när det är mildare runt 0. grader in och -2 ut. Det handlar ju om så stora pengar så vi vill ju inte göra något förhastat, vi ber er svara på denna fråga då vi verkligen behöver ett expertutlåtande då alla borrare å rörmokare säger olika. Tack på förhand Mvh Herman
 
Har ni hög eller låg tempererade radiatorer?
 
Hmm hur menar du då...inomhustemperaturen på de 90 kvm plan ett ligger mellan 20-21 grder medans plan två ligger något lägre och källaren som endast har 2 element ligger runt 13 grader. Detta gällde när det var som kallast i vintras.
 
Erik undar hur varma elementen behöver vara för att hålla 20-21 grader inomhus när det är som kallast ute.

134 meters borrhål till en 7kw pump är i underkant, det som dock är det intressanta är det ska. aktiva djupet. Dvs. hur stor del av hålet som har vattten i sig för det är bara den delen som ger värme till pumpen.

Du behöver inte många meter till för att det ska räcka, du har inte möjlighet att gräva ner lite jordvärme som komplettering? Det blir troligen billigare.
 
Hur vet jag vad det behövs för värme på elementen då...är det värmebärare fram då man vill veta...går det alltså gräva jordvärme och koppla ihop bara så där på samma köldbärare in....hur breda rännor behöver man gräva å hur djupa...vi har bara en villatomt på 800 kvm i stan...

Sent from my SK17i using Byggahus
 
Dubbelpost.
 
Hej! Vet du om el-patron var avslagen eller löste den ut.Vet inte riktigt vad dom menar att ditt hål inte skulle klara en vinter till(skitsnack rent ut sagt).Ditt hål återladdas nu på sommaren men det man kan tänka på är det här med att låta vp gå i dygnet runt och exp ha el-patron avslagen kan göra så energiurtaget kan bli extra stort och få ett kb-in på stort minusvärde.Nu vet vi inte hur ditt hål ser ut granit,gnejs eller vatten men som du skriver så ligger kb-in på 0 nu men sedan är frågan om filter är rengjort kondensorn spolad hur är hetgastempen man kanske ska kolla sånt innan man dömer ut ett hål.Om det nu skulle vara så att ditt hål plockar ut för högt energiurtag i föhållande till ditt värmesystem så är det bra att du tänker på det här med kamin så du kan stötta vid kallt väder eller borra för ett till hål.Du får gärna lägga in lite siffror (om du hittar)vad det var för energiåtgång innan din värmepump sattes in (värme och varmvatten).Men jag tror att anledningen varför ditt kb-in har haft så lågt värde beror på att din vp har gått konstant dygnet runt så belastningen har blivit för stort när den gör värme och varmvatten så kontroll av inställningar på din värmepump och hur ditt vattenburna värmesystem fungerar skulle nog avhjälpa ditt problem.
 
Jag fattar inte hur en kraftigare elpatron skulle avlasta hålet, elpatronen går ju igång när pumpen går på max men värmen räcker ändå inte till att värma huset.
Kraftigare elpatron skulle bara resultera i att elpatronen inte skulle vara inkopplad lika länge men ta mer ström medans den var igång. +-0 alltså.
Som jag ser det så är det bara att borra djupare om hålet inte räcker till, eller om du installerar någon form av annan värmekälla t.ex vattenmantlad ved kamin som skulle avlasta borrhålet men det kan vara lite komplicerat att få till det så det fungerar optimalt.
 
@BobbaFett. Nu kan jag inte just "nibe fighter 1215, 7 kw med 6 kw elpatron" på mina fem fingrar, men nog kan man på de flesta modeller justa kurvor etc när elpatronen skall gå in och hjälpa till?

I övrigt håller jag med om att systemet verkar underdimensionerat. Konstgjord andning är det första jag tänker på med förslaget att sätta in mer elvärme för att rädda upp situationen. Å andra sidan, vad är alternativet? Om någon verkligen åtar sig att borra befintligt hål djupare (det är få borrare som vill det enligt min uppfattning) är det nog bästa lösningen, och troligtvis i kombination med en kraftigare värmepump.

7kW för 2x90 + 90 m2 hus från 1947 låter onekligen väldigt lite. Jag förstår inte att det är så vanligt med klena system. Finns det så många oseriösa leverantörer i kombination med okunniga konsumenter? Tråkigt. :(

edith: ett ? föll bort.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.