Hej hopp!
Köpte första kåken i karriären i höstas, så är ett fullkomligt nollad på kunskap som är praktiskt att ha.. :)

kände att det började bli kallt förut, noterade att så även faktiskt var fallet.
på min thermia diplomat tws 6 pump så får jag meddelade att Högtryck löst. från manualen får jag ut:

Ej öppnade radiotor-/golvslingetermostater.
luft i värmesystemet.
igensatt smutsfilter i värmesystemet.

ngn som kan dumb it down, marknivå och förklara vad det är tänkt man ska göra?
vore skönt att slippa ringa hit en tekniker som kan idiotförklara än om man kan få samma alternativt anonymt över nätet :-p

https://dl.dropbox.com/u/42830528/totenpanna.png
så ser förövrigt det som går att röra vid ut..

tack tack i förhand om det är ngn som orkar svara :)

Hej! Börja med att lufta systemet (du luftar dina element med en luftnyckel) och öppnar dina termostater fullt på dina element.Smutsfilter sitter på din retur (på avstänggningen kranen/kulventilen sitter det ett smutsfilter som om du har filterball) ser ut som en stor nyckeltag men stäng av värmepumpen och sedan stänger du av returen (kranen/kulventilen) sedan låssar du den stora mutter och där sitter filtret men du behöver ha en låssäkrings tång,Gör rent filtret och sätt tillbaks i omvänd ordning.Öppna sedan retur kranen/kulventilen och starta pumpen.

hej hopp... började lufta mina element nu och när jag gick in till mitt lilla pannrum så ser jag att det rinner vatten, mycket vatten, undertill (gjorde inte tidigare idag), från där man inte kommer åt (och därmed antar jag, inte ska röra?).

för mig att jag läste i manualen att man vid läckage skulle ringa, så det blir väl det jag får göra imorrn bitti då? :-p

Det finns inget tryck i expansionskärlet enligt bilden, så börja med att fylla på med vatten innan du luftar elementen.
Skulle gissa på den blå ratten, men du har lagt en bild på inkopplingen av pumpen ovanpå den delen så den syns inte.
Här kan du få fylla efter du har luftat om du hade mycket luft i systemet.

Okej Är det varmvattensberedaren som har gått sönder(ta bort frontplåten och kolla).Hur gammal är din thermia?

Hej Har du tur så är det blåsan på ditt expansionskärlet som har gått sönder och då pratar vi inte om stora pengar men har du otur så har varmvattensberedaren gått sönder men allt beror på hur gammal din thermia är(försäkring) men ditt system är tomt så jag misstänker exspansionskärlet (den röda burken).

Ok, hur som helst låter det som att det är mer än att bara springa ut och lufta elementen iaf, så ringer dem som satte in den!

byggdes in 06 nån gång, låter väl som det är ganska lång tid att hoppas på garanti.

lyfte av plåten och startade upp den igen.
såg ut som det var från http://dl.dropbox.com/u/42830528/IMG_1697.JPG det rann vatten, vad nu det är.. :-p
misstänker även att det droppat ett litet tag för fanns en rostfläck där längst ner..

tackar bugar för svar :)

Y
Har du testat att dra skruvarna på cirkulationspumpen? Ev "stormuttern" som håller pumphuset? Eller "locket"i mitten på CP?
Fyll sen på vatten i radiatorkretsen.:)

Hej okej Verkar som din cirkulationspump har gett sig och det är rätt så vanligt när den blir lite till åren.Tyvärr gäller inte garantin så räkna med runt 3000 ca för en ny inkl.jobb.Du kan prova att dra åt mutter nertill på cpn och lossa på avluftningsskruven (mässingsskruven) och med en skruvmejsel dra igång cpn igen för att se om den bara har fastnat men det är rätt så vanligt med att dom ger upp efter några år och det är därför du får hp larm för den kan inte göra sig av med värmen.Be din servicekillen/tjejen kolla växelventilen när dom ända håller på så att den inte kärvar och i ditt fall fastnat i läge varmvatten i stället för värme vet inte hur många hundratals jag har bytt så det är väldigt vanligt att dom kärvar/fastnar.Om växelventilen har fastnat i läge varmvatten så blir det stopp ut till ditt värmesystem så det kan vara därför det rinner vatten och att din cp är hel.Om du följer röret från cpn upp bakom displayplåten och det är trångt så kommer du till växelventilen och på den sitter det en spak som du kan dra nedåt och den är fjäderbelastad om spaken redan står i läge nedåt så har den fastnat och då kan den inte växla mellan varmvatten och värme ut till ditt system.Du har en honeywell 4012 i din maskin (modellen på din växelventil) men det är själva insattsventilen som man byter som kostar 249+moms +arbete.

cirkulationspump bytt, inväntar räkning. gick på en halvtimme så det borde väl inte vara allt för mycket arbetskostnad dock kan tyckas. varmt och gott igen.

till poängen..
tack för hjälpen allihopa! Var mycket lättare att övervinna min telefonfobi när jag hade lite större tro på att jag inte var en fullständig idiot.. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.