21 517 läst ·
19 svar
22k läst
19 svar
Bästa luft-luft värmepumpen?
Det är nog att avfrostningen av pumpen tar energi inifrån huset och är det för kallt inne så finns inte tillräckligt med energi för pumpen att frosta av ordentligt. Vissa pumpar klarar det, andra inte.Alfred Jonsson skrev:
Bra skrivet och helt rätt enligt mig. Funderade innan jag bestämde mig för Daikin men kan jag lägga stora pengar på bärbara datorer, mobiler etc som håller max 3 år. Så är 20 lakan riktigt billigt för en produkt som ska värma huset i minst 10 år framåt...CHEMAS skrev:Allt beror väl på vad som ska värmas? Är det en bostad så fattar jag inte varför folk ska köpa kåkar för 1-10 miljoner som ska ha nytt kök, toa och finfina tapeter 700kr rullen men snålar på VÄRMESYSTEMET! Ska man köpa den för 8000 eller 12000 eller den för 19000 eller 21000?? Nej tack , dom över 12000 kan man ju absolut inte köpa. Då blir man ju lurad.
Allvarligt. Snåla inte utan köp en pump av en seriös firma som tar ansvar för sitt jobb och inte lämnar dej vind för våg. Kostar lite mer i produkt och jobb men det är ändå en viktig komponent i huset.
man väljer väl alltid den billigaste leverantören allt annat lika? inte betalar jag 20000 då jag kan få exakt samma sak för 15000:- angående garantin från olika firmor så visar det sig ändå inte förrens man behöver använda den, och då är det inte säkert att lika fina ord gäller som när man fick höra dem första gången...
Garantin står väl vanligen tillverkaren för?
När min egenhändigt installerade Pansonic krånglade kom en ny utedel direkt från generalagenten. (Skulle fö inte rekommendera just det märket).
Samma sak med vitvaror, all service sköts av tillverkaren, det säljande företaget gör inte ett smack mer än tala om vart man skall ringa. Så att betala massor och tro att man skall få bra service är ofta att gå på en riktig nit.
När min egenhändigt installerade Pansonic krånglade kom en ny utedel direkt från generalagenten. (Skulle fö inte rekommendera just det märket).
Samma sak med vitvaror, all service sköts av tillverkaren, det säljande företaget gör inte ett smack mer än tala om vart man skall ringa. Så att betala massor och tro att man skall få bra service är ofta att gå på en riktig nit.
+1mycke_nu skrev:Garantin står väl vanligen tillverkaren för?
Jag har samma erfarenhet förutom att min 6 år gamla pump efter utredning gjord av kylfirma jag hittade på Eniro ersattes av försäkringsbolaget, med kommentaren "den höll längre än de flesta brukar göra" . Och som sagt, ingen bad om varken kvitto eller bevis på att pumpen installerats av auktoriserad kylfirma.
Min andra pump som installerades samtidigt snurrar på fortfarande efter snart 7 år. Företaget som jag köpte av har sedan länge upphört att existera och lär inte hjälpa mig om något går sönder.
Också Panasonic (som jag inte heller skulle rekommendera någon).
Klicka här för att svara