Nykomling
Medlem: Jan 2012
Län: Stockholm
Värmepumpen går i ett, kallt inomhus, fellarm på frånluftsvärmepumpen
Hej,
jag har läst runt på forumet och har väl hittat några liknande frågeställningar men inte riktigt det jag är ute efter.
Detta har jag:
ComfortZone CE50
Vattenburen golvvärme i två plan (totalt 158kvm)
Extern cirkulationspump Perfecta Logic 6U/130
Problem:
Det är kallt inomhus, golven är ojämnt varma och värmepumpen går i ett och cirkulationspumpen är stekhet.
Förutsättningar:
Golvvärmen regleras manuellt vad gäller flöde mha genomskinliga "vridpinnar" med gradering L/min. På tillbakavägen sitter det rattar med + och -. Det finns en central på övre plan och en på undre plan (likadana). Jag har provat att vrida lite lätt på vridpinnarna men jag får ingen förändring på graderingen. De på övre plan är dessutom fyllda med brunt vatten. Men så kan det vara tydligen innan syret har försvunnit från det cirkulerande vattnet.
Jag har felsökt och kommit fram till att frånluftsvärmepumpen fungerar som den ska. Fellarmen som den indikerar har att göra med system den är kopplad till.
Min hypotes:
I och med att det är under angivet tempvärde inomhus så vill frånluftsvärmepumpen reglera detta. Den drar igång värmepumpen (som också går stup i ett) och initierar även att cirkulationspumpen skall öka. Men i och med att CP inte fungerar som den ska alt. att den är igensatt av ngt så kommer inte värmen ut i huset. Detta blir då frustrerande för FLVP och den försöker värma på ännu mer. Det är nu som Övertryck- Hetgas! fellarm uppkommer och CP:n blir stekhet.
Fråga 1:
Hur kontrollerar jag en cirkpump Perfecta Logic att den snurrar? Det går inte (mig veterligen) att "lossa plåten/brickan i mitten och känna efter med en skruvmejsel".
Fråga 2:
Kan det bruna vattnet vara boven i dramat? Är det det som har kleggat igen CP:n?
Fråga 3:
Borde inte det finnas färdigritade kurvor för hur golvvärmen skall vara inställd i mitt hus?
Fråga 4:
Detta borde inte hända på ett hus byggt 2011 va?
Fråga 5:
Är min hypotes riktig?
Fråga 6:
Är det en myt eller kan värmen skickas runt av egentryck (värmeutväxling) i ett golvsystem utan cirkpumpen snurrar? (Dock inte tillräckligt..)
Jag har tryck i golvsystemet dock är det fullständigt oinställt nu. (röris är på väg)