Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Dec 2008
    Län: Stockholm

Beräkna värmepumpens effekt?

Jag har en IVT värmepump (även kallad bergvärme) och är säkert som många andra intresserad av att se att den lev. den energi som utlovas... den drar i snitt 3 kWh när den pumpar men ger den de "lovade" 9 kWh i värme?

Jag mäter kontinuerligt temp in och ut samt till och från radiatorerna i huset. Dessutom mäter jag elkonsumtionen. Borde jag inte då ha all fakta tillgängligt för att räkna fram vilken energi den ger? Möjligen borde jag även ha cirkulationsvolym men den borde jag kunna anta med hjälp av pumpfakta?

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2005

3.    länk #3
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Sedan får man vara medveten om att COP även beror på såväl brine- framledningstemperaturen.

En alternativ metod är att mäta under varmvattenladdning. Med känd VVB-volym samt start- och stopptemperaturer för VVB-laddning kan man skaffa sig en ganska exakt uppfattning om COP.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

4.    länk #4
    Forumgud Medlem: Jan 2009
    Län: Västra Götaland

Sedan får man vara medveten om att COP även beror på såväl brine- framledningstemperaturen.

En alternativ metod är att mäta under varmvattenladdning. Med känd VVB-volym samt start- och stopptemperaturer för VVB-laddning kan man skaffa sig en ganska exakt uppfattning om COP.
    Sant, men då mäter man ju som sagt COP under VVB-beredning vilken ofta är det lägsta COP-talet pumpen presterar.

5.    länk #5
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Sant, det är ju inte så bra om man vill ha glädjesiffror..
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

6.    länk #6
    Forumgud Medlem: Jan 2009
    Län: Västra Götaland

*S*
    Det finns annars flödesmätare på tyska ebay rätt ofta för ett litet paket hundralappar. Montera en sådan på returen på VP så är det bara att räkna sen. Då får man ett COPvärde som ger antingen glädje eller sorg

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen