1 600 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Läckage kollektorslinga
Jag har köpt ett hus där förre ägaren har fyllt på sprit i systemet under flera år och där intallatören som är Alvatek, ett märkligt företag som säger att det är helt normalt. Hur mycket är normalt att det läcker från ett spritfyllt system?
Under tiden jag hade min gamla värmepump så fick jag fylla på 1-2 liter sprit per år , men det har jag inte behövt göra sedan jag bytte till en nyare värmepump för c 2 år sedan. Det behöver inte vara en läcka i brineslingan. Jag misstänker att det i mitt fall var säkerhetsventilen som inte höll tätt. Luktade sprit i skvallerröret ibland.
OK, tack för svaret. Låter ju iof bra. Dock hävdar Alvatek sedan installation att det är normalt läckage och gör inget åt detta. Jag har hällt på dunkar med sprit...... Har en tryckmätare och trycket faller från 4 till 2 bar på några dygn.....sedan stannar upp.
Sen kan det verka ok ett tag för att helt plötsligt tömmas på sprit över en natt. Vad kan detta vara?
Sen kan det verka ok ett tag för att helt plötsligt tömmas på sprit över en natt. Vad kan detta vara?
Klicka här för att svara