Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    BaggenMaths avatar
    Junior medlem Medlem: May 2010
    Län: Nacka

Försäkring för din värmepump

Fick nyligen ett brev från Arctic AB med erbjudande om att förlänga försäkringen på NIBE pannan som vi nyligen installerat.

Det ingår 6 års försäkring men sedan kan man lägga till 4 år för 3000kr. Ska jag göra det?

Brukar pumparna gå sönder vid åldern 6-10 år?

Som tillägg kan man säga att först ska man reglera skadan med försäkringsbolaget som brukar ta 1500-3000kr i självrisk plus -10% i åldersavdrag per år över 3år. Det är dessa utgifter som Arctic står för så det är ingen totalförsäkring... Smart affärsidé, väldigt liten risk och kort tidsspann för 3 lakan.

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Mar 2011
    Län: Östergötland

Jag gick på denna försäkring,.

Men enl LF så ska allrisk villa täcka in VP vid skada.

Har du allrisk villa tillägg hos LF så är självrisken 1200kr, och åldersavdrag max 10000kr.
    Finns säkert motsvarande hos andra bolag.
    http://www.lansforsakringar.se/priva...l_Villa_10.pdf
    Senast redigerad av lca1 2011-03-17 21:45

3.    länk #3
    Gudfader Medlem: Feb 2007
    Län: Skåne, Sjöbo
    Inloggad
    Ingår verkligen 6 år? Kolla en gång till. Nibe erbjuder 6 år för 1500kr om man installerar 750P.
    Jag är en HAN.
    Dubbelkolla alla mina tips. Jag kan ha fel.

4.    länk #4

6år ingår, sedan 3000kr år 7-10 för Nibe 1245 ialla fall.

http://www.nibe.se/sv/Produkter/Berg...etsforsakring/

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Nov 2008
    Län: Skåne

Tvivlar på att det är lönt. Vad får man ersättning för år 9 om pumpen havererar? Troligen inte ny pump eller ens kompressor. Jag vet inte men tvivlar ofta på förtjänsten med vissa försäkringar. Jag lägger undan minst samma belopp istället.

6.    länk #6
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Nibes sex-åriga orginalförsäkring ersätter även avskrivningen enligt villkoren.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

7.    länk #7

Tvivlar på att det är lönt. Vad får man ersättning för år 9 om pumpen havererar? Troligen inte ny pump eller ens kompressor. Jag vet inte men tvivlar ofta på förtjänsten med vissa försäkringar. Jag lägger undan minst samma belopp istället.

Vet en som nyligen fått ny kompressor, pumen var 10-år så försäkringen funkar, kostade honom inte ett öre.

8.    länk #8
    Senior medlem Medlem: Jan 2010
    Län: -

Tror försäkringen är bra den ska ju ersatta avskrivning och självrisk så ett haveri ska inte behöva kosta nått om det nu blir nått haveri.

9.    länk #9
    Gudfader Medlem: Feb 2005

Jag har också för mig att nibe inte står för själva ersättninge, utan allt går på din hemförsäkring. sen betalar nibe självrisken på hemförsäkringen & åldersavdraget.
    Skulle inte förvåna mig om det fins massa undantag också, så man kan nog inte ha hur dålig hemförsäkring som helst.

10.    länk #10
    Senior medlem Medlem: Jan 2010
    Län: -

Tror alla hemförsäkringar ersätter skador på pannor värmepumpar .

11.    länk #11
    BaggenMaths avatar

Fördelen med försäkringen är att den verkligen ska ersätta alla skador utöver självrisken från min vanliga försäkring. Rasar hela härligheten står de för en ny pump. Brinner kompressorn upp så får jag en ny.

Min hemförsäkring betalar en del och tilläggsförsäkringen står för värdeminskning och annat. Allt jag betalar är självrisk antar jag.

Jag har nu valt att betala in de 3000 kr som tilläggsförsäkringen kostade för att den täcker just avskrivningen som min hemförsäkring tillämpar.

12.    länk #12
    KoK
    Nykomling Medlem: Jul 2009
    Län: södermanland

Hemförsäkringen ersätter inte detta, men däremot villaförsäkringen. Det är ju fast egendom.
    Om man räknar lite lätt på det får man följande.

Kostnad vid skada = villaförsäkringens självrisk 3000 kr
    Sannolikhet för skada = 50 %
    riskpremie = 1500 kr

50 % marginal gläder säkert aktieägarna :-) Bättre att själv fondera 100 kr/mån!

13.    länk #13
    BaggenMaths avatar

Så kan det vara. Jag ringde bolaget som jag har min villaförsäkring hos och de tyckte att jag skulle lösa försäkringen precis som rörmockaren som installerade pumpen. Lurad men trygg, fast jag kände det på mig.

14.    länk #14
    KoK
    Nykomling Medlem: Jul 2009
    Län: södermanland

Det finns många aktörer som lever på att sälja tilläggsförsäkringar som bara ersätter villa-/bilförsäkringens självrisk! Oftast tar de ut enorma överpriser, Falck är ett praktexempel, de tar över 500 kr för en assistans försäkring som har en riskpremie på under 100 kr!

Det som man kan fundera på är varför NIBE lämnar 10 års-garanti på bergvärmepumparna medans de säljer försäkringar för frånluftspumparna. Har de inte råd med garantin på FLVP eller är de så bra att det inte behövs?!

15.    länk #15
    Coolmans avatar
    Senior medlem Medlem: Mar 2004
    Län: Skåne

FLVP kostar ej lika mycket som bergvärmepump tror jag därför är det ej så blodigt byta FLVP som bergvärmepump...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen