Givetvis blir COP aningen bättre vid underhållsvärme eftersom tempdifferensen som ska pumpas upp är mindre. Det är dock framförallt energiförbrukningen för värmen som blir betydligt lägre, särskilt om byggnaden är halvdåligt isolerad. Värmepumpstillverkarna anger för det mesta vilken lägsta temp pumpen klarar, t.ex. -15C, -20C eller -25C.

Jag tror jag förstår vad som avses med bättre COP vid 18C istället för 10C.

Om man tänker att du använder snickeriet relativt ofta, säg varannan dag och att du då ökar till 18 grader när du är där. Då måste pumpen jobba upp temperaturen från 10 till 18 grader varje gång du kommer dit. Under denna temperaturökning måste kompressorn jobba 100%.

Om du istället låter pumpen ständigt vara ställd på 18 grader så behöver du alltså inte höja temperaturen när du kommer dit. Detta gör att kompressorn endast behöver jobba på dellast (förutom när det är väldigt kallt). En värmepump som jobbar på dellast har högre COP än en som jobbar med full last.

Jag är tveksam till att man sparar på detta i praktiken, det beror nog helt på hur ofta du är där. Men att sänka temperaturen på natten lönar sig dock oftast inte med en luftvärmepump.

Josth, sunt förnuft säger att det är så, men ändå återkommer dessa påståenden om att det är meningslöst att använda underhållsvärmeläget. Därför undrar jag om det är någon konstruktionsmässig detalj som ändrar på hur det borde vara eller om det bara är allmänt tyckande som ligger bakom påståendet.

Angående avfrostningen. Jag är inte väl insatt i hur det fungerar, men jag tror att min värmepump avfrostar genom att köra kyldrift med avstängd fläkt utomhus. Det borde vara möjligt att uppbåda värmekapacitet till det ändamålet även om det är kallt inne.

Erik

Enklaste sättet att prova detta påstående att COP blir bättre plus elräkningen optimal borde vara med en elmätare från Clasohlson tex.

Och som föregående inlägg att köra värmen upp/ner är ej optimalt,värmen kommer att så småningom sätta sig i tyngre inventarier och väggar.Pumpen behöver då enbart jobba på dellast (bäst COP)

Men som sagt var exprimentera:)

Det är bara att sätta sig ner och räkna så blir det tydligt att energiförlusten för att hålla konstant +18C istället för underhållstemp och höja temp då någon är på plats vida överstiger den lilla vinsten av bättre COP på dellast. Dessutom tillverkas även underhållsvärmen ofta med dellast i en inverter.

I ett modernt välisolerat hus med t.ex. frånluftsvärmepump lönar det sig dock inte med nattsänkning eftersom elpatronerna normalt skulle kopplas in på morgonen för att höja tempen och tillverka varmvatten istället för att den lilla kompressorn jobbat natten igenom med ett COP på närmare 3.

Västerhaninge 17, den som har möjligheten kan ju experimentera. För egen del har jag inte det då min värmepump saknar läge för underhållsvärme. Dessutom är jag inte så intresserad av att ha 10 grader varmt hemma.

Detta med om det lönar sig att sänka temperaturen på natten för att höja den på dagen kan bli en långdragen diskussion har det visat sig. Personligen tror jag att man tjänar på det i normalfallet, det var inte det frågan gällde.

Du skrev i inlägg 10 att COP blir mycket högre vid normaldrift än vid underhållsvärme. Det är ett påstående som jag sett förr, men aldrig med en källa. Det strider mot min uppfattning om hur värmepumpar fungerar och därför undrar jag om du har någon källa till det eller vet hur det kan komma sig.

Erik

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.