Det har börjat att bli (mycket) hög tid att välja ny värmekälla i vårt hus. Vi har under några ård renoverande succesivt konverterat från direkt el, takvärme. Till vattenburet, nu med elpanna. Det fanns sedan tidigare vattenburet i källare och en radiator på första våningen. Har satt in stora radiatorer i alla rum och vattenburen golvvärme i badrummen kök o tambur.

Förutsättningen är en villa på ca 215 kvm boyta, + 97 kvm delvis uppvärmd källare.

Huset är byggt på 30 talet med dålig isolering. Vi har en förbrukning på ca 38 000 kwh per år, nu under de kalla månaderan är förbrukningen extrem, vi ligger på 6 - 7000 kwh per månad just nu.

Nu när vi fått in vattenburet i samtliga rum så är det dags för ny värmekälla. Jag tror att bergvärme är rätt val för oss (men jag kan ha fel).

Så vad skall vi välja. Fördelar, nackdelar med de olika fabrikaten?

Jag har fått för mig att thermia historiskt sett har haft färre kvalitetsproblem än de övriga.

Utrymmesmässigt så sitter den nuvarande elpannan som bara är en kasett, tror jag det kallas ovanpå varmvattenberedaren och tar upp ca 60cm bredd. Helst skall hela den nya in på den ytan. Men det går att stuva om lite i tvättstugan om det är nödvändigt, får offra några skåp i så fall.

Hej
Tips: Varmepumpsforum.com /LOB

Börja med att läsa på tex värmepumpsforum som lob skriver. Bilda dig en egen uppfattning om hur du vill att din anläggning skall se ut, Bla Storlek på vp, knäpptank, storlek på VVB, borrdjup mm.

Sen kan du ta in offerter och ställa frågor till leverantörerna om varför dom gör si eller så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.