Nykomling
Medlem: maj 2012
Västra Götalandslän 2 inlägg
Hej, är ny här på forumet. Ursäkta att jag "lånar" denna tråd lite. Vi har precis köpt hus som tyvärr inte fått tillgång till ännu. Vi kommer att installera bergvärme så fort vi får möjlighet. Har börjat att ttringa runt för att få lite offerter från olika firmor. Har märkt att det är lite olika hur firmorna borrar och då menar jag djup samt borrdiameter. Någon menar att dom borrar inte så djupt men har större diameter och då innehåller hålet mer vatten. Medan andra borrar djupare och mindre diameter. Borde väl vara bättre med ett djupare hål även om det innehåller mindre vatten? Då det blir fler meter av kollektor slang och att värmen tar man ju från berget och inte vatten. Det hjälper ju bara till med "överföringen". Någon som har stenkoll på detta?
Ja det är inte vattnet som ger värme utan berget så du tänker rätt där
men med större hål så kan man få in 4 brineslangar men det vet jag inget om så det låter jag vara osagt
Kolla på varmepumpsforum.com där finns det obegränsat med erfarenhet!
Det finns en del borrare som kör med 4 vekare slangar mot en extra kostnad men vad jag hört är det bättre att lägga pengarna på djupare borra men 4 slangar kanske är en fördel vid riktigt djup borra där tryckfallet blir stort och alternativet är 2 borror. Ska man ha vanliga slangar är det ingen fördel med större hål det bästa är om slangarna ligger mot berget där värmen kommer från.
Fel! När man pratar om bergvärme i Sverige med mediokra borrdjup (omkrig 100-200 m) så är vattengenomströmningen oerhört viktig eftersom det är det det från ytan kommande solvärmda vattnet som man tar energin ifrån. Berget i sig tillför ingen energi, vill man kommaåt geotermisk värme från de nukleära processerna i joderns kärna måste man borra sig ner på 1000m+ nivåer.
Klart det är vattnet som överför värmen men det är oftast från berget värmen kommer (fast den kommer säkert till stor del från solen från början) Det är inte vanligt med strömmande vatten i borran och inget man ska räkna med vid borrning. Hur skulle man kunna få ett torrt borrhål som man fyller med vatten att fungera om man måste ha strömmande vatten.