Elarbetsansvarig
m.m.
|
2010-07-15, 14:21
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: mar 2008
Län: Västragötaland
|
Får jag kallras med värmepump?
Hej.
Håller på och hälper min syster med att renovera i deras hus. Huset är byggt 1938 som sommarstuga och tillbyggt 1975 till åretruntboende. Nu skall dom renovera och sätta in nytt kök m.m. I samband med detta så har dom tänkt att sätta in en luft/luft värmepump, frägan är om man skall oroa sig för kallras ifrån fönster eller kondens på fönster. Eventuellt så kommer två fönster i köket inte att ha några element under, det är därför jag frågar, annars hade man såklart bara kunnat sätta dom på lite låg värme. Huset har tvåglas fönster. |
|
2010-07-15, 23:46
|
|
|
Gudfader
Medlem: feb 2007
Län: Skåne, Sjöbo
|
Med LVP minskar man risken mot kondens fr fönsterna. Pumpen tvingar luften att cirkulera. Värmespridninen blir bättre. Dessuton fungerar den som avfuktare! Satsa på en bra pump!
2010-07-16, 12:48
|
|
|
Senior medlem
Medlem: apr 2007
Län: Västmanland
|
Inte alla. Har en Sanyo som stänger av vid -20, medan den andra pumpen, en Panasonic fortsätter att gå. Dock med kraftigt reducerad effekt. Återigen välj den pump som ger mest värmeeffekt vid så låg temp som möjligt.
|
|
2010-07-16, 16:08
|
|
|
Gudfader
Medlem: feb 2007
Län: Skåne, Sjöbo
|
Min Panasonic stänger vid minus 15! Aldrig mer Panasonic. Min nästa blir Toshiba Ras. Ger COP 2.2 vid minus 20!!!
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|