Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2008
    Län: Västragötaland

Får jag kallras med värmepump?

Hej.

Håller på och hälper min syster med att renovera i deras hus.
    Huset är byggt 1938 som sommarstuga och tillbyggt 1975 till åretruntboende.

Nu skall dom renovera och sätta in nytt kök m.m.
    I samband med detta så har dom tänkt att sätta in en luft/luft värmepump, frägan är om man skall oroa sig för kallras ifrån fönster eller kondens på fönster.

Eventuellt så kommer två fönster i köket inte att ha några element under, det är därför jag frågar, annars hade man såklart bara kunnat sätta dom på lite låg värme.

Huset har tvåglas fönster.

2.    länk #2
    tompas11s avatar
    Senior medlem Medlem: Apr 2007
    Län: Västmanland

Kondens har inte jag haft några problem med, möjligtvis något kallras med det är i så fall högst obetydligt.

3.    länk #3

Har du ett äldre hus med tvåglas fönster?

4.    länk #4
    tompas11s avatar

Tvåglasfönster ja, dock inte byggt -38 utan -65, så man kan nog kalla det äldre.

5.    länk #5

Har du några element på i huset? Eller kör du bara med pumpen?

6.    länk #6
    tompas11s avatar

Element på när utetemperaturen sjunker under -15, annars inte.

7.    länk #7
    Gudfader Medlem: Feb 2007
    Län: Skåne, Sjöbo

Med LVP minskar man risken mot kondens fr fönsterna. Pumpen tvingar luften att cirkulera. Värmespridninen blir bättre. Dessuton fungerar den som avfuktare! Satsa på en bra pump!
    Jag är en HAN.
    Dubbelkolla alla mina tips. Jag kan ha fel.

8.    länk #8

Bra, då vet jag. Det lutar åt en Electrolux pump...

9.    länk #9

Kolla Toshiba! Ras modelerna är hur bra som helst.
    Jag är en HAN.

10.    länk #10
    tompas11s avatar

Skulle jag köpa pump i dag så blev det absolut en Mitsubishi.

11.    länk #11

Vad är det som skiljer mest åt pumparna idag? Ni tror inte att det är några problem att ta bort två element då?

12.    länk #12
    tompas11s avatar

Välj den pump som har högst värmeeffekt vid så låg temperatur som möjligt. Behåll elementen som backup, pumpen kan ju faktiskt gå sönder.

13.    länk #13

Jag skall behålla så många element som möjligt, men i köket hade det underlättat om jag kunde ta bort dom och ha bänk intill fönster istället! Dom flesta pumpar går till -25 idag eller?

14.    länk #14
    tompas11s avatar

Inte alla. Har en Sanyo som stänger av vid -20, medan den andra pumpen, en Panasonic fortsätter att gå. Dock med kraftigt reducerad effekt. Återigen välj den pump som ger mest värmeeffekt vid så låg temp som möjligt.

15.    länk #15

Min Panasonic stänger vid minus 15! Aldrig mer Panasonic. Min nästa blir Toshiba Ras. Ger COP 2.2 vid minus 20!!!
    Jag är en HAN.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42