Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Gudfader Medlem: Feb 2007
    Län: Skåne, Sjöbo
    Inloggad
    Jag har 2 L/L vp i 1.5 plans hus på nästan 200 kvm. Byggt 76. De klarar +22gr ner till -2grader ute. Sen måste el elementen hjälpa till. Vid -15 stängs av min Panasonic Robot. Automatiskt. Men å andra sidan vad kan man begära med 90 mm isolering?
    Jag är en HAN.
    Dubbelkolla alla mina tips. Jag kan ha fel.

2.    länk #17
    Senior medlem Medlem: Apr 2007
    Län: Kronoberg

Jag har 2st Mitsubishi Electric FD35 i ett tvåvåningshus på 180 kvadrat. De värmer huset utan stöd ner till ca -10, men fortsätter att ge värme även vid -22-23. Har tagit bort nästan alla gamla elradiatorer, men har behållit några för säkerhets skull. Dessa har dock inte använts senaste åren, utan vi har eldat i kakelugnarna när det varit under -10 en längre tid.

Glöm inte att du kan få problem med imma på fönster med värmepump, om fönstren är gamla och det sitter elradiatorer under dem idag.

/Pontus

3.    länk #18
    Inloggad
    Kakelugn.

Det är en underbar grej. Men kräver jobb.
    El kräver inget jobb, BARA PENGAR...
    Jag är en HAN.

4.    länk #19
    Senior medlem Medlem: Jul 2008
    Län: Västragötaland

Om jag inte är helt fel ute så finns det ett eltillskott som värmer luften även i luft-luft vp. Om den kan leverera god värme ner till -20 ute så är jag rätt så övertygad om att eltillskottet har hjälpt till. Nu har jag ingen själv och är ingen expert på just luft-luft men någon kunnig får gjärna rätta mig om jag har fel.
    För övrigt så verkar det ara en bra idé med vp, men kanske ett par nya oljeelement är inte fel för att stötta med. Köpte själv ett par på Hornbach och de var kanonbra och dubbla var på 2000W så det krämade på rejält med värme.

5.    länk #20
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2010
    Län: jämtland

En luftvärmepump torkar inte luften vi värmedrift, det sker endast
    vid kyldrift då inneluften kondenserar mot innedelen och leds
    ut genom avrinningsslangen.

All typ av uppvärmning sänker den relativa fuktigheten inomhus.
    Möjligen den inte torkar luften vid värmedrift, men min mor installerade en och de fick torrare inomhusklimat. I deras fall var det positivt.

Sen har jag själv bott i en lägenhet med detta värmesystem och på vintern hade vi aldrig över 20% luftfuktighet inomhus.
    I det fallet var det negativt då inte mina slemhinnor klarade den torra luften.
    Jag fick sätta en luftfuktare i sovrummet och det gick 7liter vatten varje natt för att komma upp i 35-40% luftfuktighet i sovrummet.

Kan det vara den ökade cirkulationen som får det att bli torrare kanske?

6.    länk #21
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2006

Ingen med ventilation värd namnet har väl just över 20%RH på vintern oavsett uppvärmningssystem.

7.    länk #22
    Senior medlem Medlem: Feb 2010
    Län: Stockholm

Jo, ca 28-29% RH med inomhustemp 19-20 C under kylig vinter i Mälardalen med frånluftsvärmepump som ventilerar med ca 0,3 oms (mer på sommarhalvåret)

8.    länk #23
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2006

Jo, ca 28-29% RH med inomhustemp 19-20 C under kylig vinter i Mälardalen med frånluftsvärmepump som ventilerar med ca 0,3 oms (mer på sommarhalvåret)
    Ok då, det flesta jag känner ligger på minst 21 grader och då skulle nog även ni kommit ner på 20%

9.    länk #24
    Senior medlem Medlem: Apr 2007
    Län: Kronoberg

Om jag inte är helt fel ute så finns det ett eltillskott som värmer luften även i luft-luft vp. Om den kan leverera god värme ner till -20 ute så är jag rätt så övertygad om att eltillskottet har hjälpt till. Nu har jag ingen själv och är ingen expert på just luft-luft men någon kunnig får gjärna rätta mig om jag har fel.
    För övrigt så verkar det ara en bra idé med vp, men kanske ett par nya oljeelement är inte fel för att stötta med. Köpte själv ett par på Hornbach och de var kanonbra och dubbla var på 2000W så det krämade på rejält med värme.
    Utvecklingen går framåt!
    För några år sedan var det vanligt att L/L-pumpar stängde av sig när det blev kallt, men de jag har funkar ner till -26 grader. Dock ger de betydligt lägre effekt vid dessa temperaturer, men fortfarande COP 2, dvs dubbelt så mycket värme per kWh jämfört med direktel. Inget tillskott!

10.    länk #25
    Inloggad
    Utvecklingen går framåt!
    För några år sedan var det vanligt att L/L-pumpar stängde av sig när det blev kallt, men de jag har funkar ner till -26 grader. Dock ger de betydligt lägre effekt vid dessa temperaturer, men fortfarande COP 2, dvs dubbelt så mycket värme per kWh jämfört med direktel. Inget tillskott!
    Ja. Där har du rätt. En del Toshiba ger över COP 2 ner till minus 30!
    Jag är en HAN.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen