Hej, jag antar väll det , men hur ofta?Har aldrig haft ngt krångel(peppar peppar)med den.
Har en Nibe fighter 1210 sedan 11 år , och det enda som hänt är att den stannat vid två
olika tillf. på dessa år.Det har då bara varit att starta om den och sedan utan problem.
Någon som har ngn idé om varför den stannade?
Den andra frågan är , om man tar in en servic kille ,vad gör han då vid en kontroll som
man inte kan kolla själv?
Mvh A:cool:

Servicen kan kntrl om kmpressorerna fungerar som de ska. Annars är den enda service som behövs att rensa partikelfiltret i kylslingan.

Jag föreslår följande regelbundna servicepunkter på pannan:

1. Rensa filter
2. Lufta om nippel finns
3. Kontrollera nivå på köldbärare (rita streck på expkärlet)
4. Kontrollera tryck i expansionskärl för värmebärare (radiatorkrets).

Om man utöver det också kan ha koll på antal start och stopp, och energiförbrukning har man goda chanser att se till att pumpen mår bra.

Det där va en enkel och bra checklista! d^_^b

MathiasS skrev:
Jag föreslår följande regelbundna servicepunkter på pannan:

1. Rensa filter
2. Lufta om nippel finns
3. Kontrollera nivå på köldbärare (rita streck på expkärlet)
4. Kontrollera tryck i expansionskärl för värmebärare (radiatorkrets).

Om man utöver det också kan ha koll på antal start och stopp, och energiförbrukning har man goda chanser att se till att pumpen mår bra.
Följdfråga: Vad är lämpligt antal starter - stopp - gångtid? Tips på mätare eller räknemetod förbrukning?

Kjell G

På ett hus med 12 lägenheter kör jag service 1 gång per år.
På ett hus med 36 lägenheter kör jag service 2 gånger per år.
På min förra villa körde jag riktig service varannat år. Det borde ge en någorlunda indikation på rimligt serviceintervall.

Partikelfilter kan man göra rent själv. Resterande brukar jag låta en tekniker titta på.

Det är klart att man inte måste köra service så ofta men en väl underhållen pump brukar inte stanna mitt i vintern.

Jag har start -stop - gångtid underlag ute vid ett hus. Jag ska försöka komma ihåg att skriva av det när jag åker förbi.

Kjell_G skrev:
Följdfråga: Vad är lämpligt antal starter - stopp - gångtid? Tips på mätare eller räknemetod förbrukning?

Kjell G
Vad som är lämpligt styrs ju lite av vilken sorts kompressor man har, men så här säger nibe:

Det varierar ganska mycket beroende på hur många timmar som kompressorn går på ett år. Normalt är allt från 3000 - 4500 timmar / år. Antalet starter är fler desto färre drifttimmar. Normalt antal starter är allt från 4000 - 16000 st /år. Det kan till och med vara ännu fler vid speciella förutsättningar.

Vad kan man "serva" på en VP? titta på statistiken .......
VP är som frysboxar, när servade ni en frysbox sist?
VP går till de går sönder och självklart är det mitt i vintern.

Protte

prototypen skrev:
Vad kan man "serva" på en VP? titta på statistiken .......
VP är som frysboxar, när servade ni en frysbox sist?
VP går till de går sönder och självklart är det mitt i vintern.

Protte
Min frys brukar jag frosta av då och då. Det är en bra servicepunkt. Mao är inte en VP som en frys.

Att den kommer gå sönder när det är som kallast, det kan man ge sig fan på, det håller jag med om.

MathiasS skrev:
Vad som är lämpligt styrs ju lite av vilken sorts kompressor man har, men så här säger nibe:

Det varierar ganska mycket beroende på hur många timmar som kompressorn går på ett år. Normalt är allt från 3000 - 4500 timmar / år. Antalet starter är fler desto färre drifttimmar. Normalt antal starter är allt från 4000 - 16000 st /år. Det kan till och med vara ännu fler vid speciella förutsättningar.
Jag har med Nibe 1250 på 11 månader:
Antal starter: 2528
Drifttid kompressor: 2683

Ligger i underkant, beror kanske på att 1250 har varvtalsstyrd kompressor.

Jag gissar att nibes uppgifter gäller den traditionellt reglerade kompressorn. Av eller på.

Jag ligger själv på drygt 3500 starter och 2700 driftstimmar per år i snitt över 7 år. Pumpen är en vanlig kolvkompressor utan varvtalsstyrning förstås. Det gynnsamma driftsläget nås mha en volymförstorande tank.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.