Hej! Jag har en Nibe 1115-7 värmepump och en vpa 300/200 varmvattenberedare. Har ett par frågor och vore glad om någon kunde hjälpa mig.
Vill nu koppla in en vattenmantlad kamin till detta system. Dels för att få värme på elementen och dels för att få varmvatten. Är detta över huvud taget möjligt? Eller behöver jag någon ack-tank eller nåt?
Andra funderingen jag har är om man kan ställa in original-inställningarna på något sätt. Det är mämligen så att när elpatronen går igång så går den tills jag trycker av den manuellt. Eller om jag ska ringa efter en service på pumpen.

Tacksam om någon som vet lite kan svara på mina frågor!

det går att koppla in en vattenmantlad kamin, men det är inte lätt eller billigt, inget som kommer att betala igensig nånsin rent ekonomiskt.

varför vill du elda i mamin?

enklast är att ha en vanlig kamin som ej är vattenmantlad & sen köpa en innomhusgivare till värmepumpen.

el patronen ska inte gå konstant, om inte värmepumpen behöver hjälp konstant.

vad har du för inställnignar idag?

Ok. Kaminen är tänkt att stå nere i källaren. Jag vill elda dels för att slippa ha elpatronen igång så mycket på vintern, dels för att slippa fukten i källaren på sommaren. Samt att jag tycker om att elda lite då och då. Jag tänkte om man ändå eldar så kanske man kunde ha lite mer nytta av det än "bara" strålningsvärmen.
Inställningarna är rumsvärme normal, periodiskt förhöjd varmvattentemperatur (65 grader var 14:e dag) tillsatsvärmen får jag slå av och till manuellt när jag tycker det behövs. Ingen inomhusgivare. Kurvlutning 9. Grundinställning 0 02. Resten av inställningarna vet jag inte vad jag ska titta på?

varför slår du på o av elpatronen manuelt? fnns ngen anledning att själv hålla på med det.

som sagt så komer det inte rent ekonomiskt att gå hoppsg, men om du tycker att det är skoj o elda kan du vel göra det, men gör det i en vanlig kamin utan varmvatten mantling. (även då går det inte ihoppsig, men förlusten blir mindre)

själv hade jag förr satsat på en radiator eller fläcktkonvektor i kälaren, mycke billigare lösning

Jag slår av elpatronen när det inte är så kallt. Slår jag på elpatronen vid -10 och låter den vara så går den för fullt även om det bara blir -4. Den slår inte av sig själv. (som den ska göra). Vad tror du det kan bero på?
Ok förstår att det inte går ihop sig ekonomiskt med en vattenmantlad, men det är i alla fall möjligt? I så fall blir det en sån alternativt en vanlig kamin. Fläktradiator är ju också en smart lösning, det har jag funderat på. Men hur ska jag då göra när det blir varmt ute och elementen blir kalla? Då blir det fuktigt i hela källaren.
Gott nytt år!

Ja, det är möjligt att kombinera men det blir rätt komplicerat och jag vet inte hur styrsystemet på din VP klarar av det. Kanske behöver du en extern styrning för att kombinera dem. Du behöver en ackumulator till kaminen och ett antal radiatorer/fläktradiatorer. Men detta hjälper dig inte att bli av med fukten, du märker den bara inte. Skaffa en luftavfuktare så blir du av med fukten även på sommaren.

Tror du skulle ha mest nytta av en vanlig kamin och en fläktar som flyttar värmen samt en avfuktare. Då får du torr och fin luft i hela källaren och kanske även att du får nytta av det på ovanvåningen beroende på hur huset ser ut.

ja en avfuktare i källan borde ju vara den bästa lösningen.

Om du nu inte har ställ in nått fel på pumpen så ska du nog ta dit nån som kan kola vad som är fel, för elpatronen ska inte gå hela tiden (låter ju som en kontaktor som inte släpper)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.