Nykomling
Medlem: Nov 2009
Län: jönköping
Behöver hjälp. Snälla hjälp till?
Hej alla!
jag och min familj har problem hemma. Jag kan dock inte så mycket om detta men ska försöka beskriva så mycket jag kan. Vi har ett litet skåp i huset som det står V.V beredare. Alltså värm vatten beredaren. Den är precis jämte elskåpet och har säkert något sammanhang.
Denna beredare har låtit en gång varje natt under några års tid. Den knäpper till. men nu under de 2 senaste veckorna har det bara ökat. Den knäpper till massor gånger på dagarna.. ibland tätt och ibland med mycket mellanrum. Vi har ingen aning om vad det är. Men om någon har en liten aning där ute så snälla! kom med förslag!
/mvh reztingo
Det är väl antagligen termostaten i varmvattenberedaren som slår till och från. Har ni använt mer varmvatten på sistone? Nån kran som står och droppar?
Det är fullt normalt att en varmvattenberedare klickar när den slår till och från.
Senior medlem
Medlem: Apr 2007
Län: stockholm
Det bör vara en ganska höglljöd knäpp om ni hör den på natten. En termostat är vanligen mycket lågmäld. En annan möjlighet är mekaniska spänningar som uppstår pga tempvariationer. Det skulle därför kunna vara säkerhetsventilen som inte öppnar som den skall. Enklast är att byta, att kontrollera funktionen är ganska svårt.
Senior medlem
Medlem: Apr 2007
Län: stockholm
Om det finns misstanke om att ventilen inte öppnar vid rätt tryck så skall den bytas.
I annat fall kan VVB förstöras.
Är säkerhetsventilen gammal och inte regelbundet motionerad så vill jag i denna situation avråda från att försöka öppna den. Det finns en risk att den inte stänger och därmed måste bytas akut.
Att den går att motionera garanterar inte att funktionen är korrekt.
Jag håller med cheetah1, det är väldigt svårt att testa funktionen, men det går att ställa till det värre än det redan är.
Men, vad du skulle kunna göra är att stänga inkommande kallvatten till VVB, öppna en varmvattenkran och låta denna stå öppen under natten. Flödet skall upphöra ganska snart och VVB blir därefter trycklös. Upphör knäppningarna i o-m. detta så bör säkerhetsventilen bytas.
En ny ventil kostar bara ett par hundra kronor, ev. tillkommer anslutningsdetaljer om den nya inte har samma anslutningar som den gamla.