Hej

Har precis installerat en CTC Eco Air 107 med en Eco El 1550. "Installatören" laddade fabrikssinställningar och la till air enheten och sedan så kom det värme ut i radiatorerna. Men har mäkt att den drar rätt mycket el. Antagligen Elpatronen som jobbar mer än nödvändigt?!?

Men:
Det finns en massa inställningar att göra. VILKA ÄR MÅSTE ändringar jag skall göra?!?!
Tex. vart ställer jag ner Elpatronens använding?
Och tips på andra BRA inställningar.

Och JA, jag vet att det är olika kurvor för olika hus. Men ge gärna tips!

tack på förhand.

MVH: Jonas

Tja

Kanonbra forum du tipsar om...
När du säger övre pannan så står det väl bara pannna i displayen under inställningar? Den har jag 47 på. Kan sänkas ner till 30?! Och det värdet kan den höja själv vid behov står det i instruktionsboken.. är detta rätt??

Den har förbrukar 96 kwh sedan igår med då stängde jag av patronen så nu verkar det bli bättre!! Ute är det 0 och inatt var det -1

Hej

Övre pannan = "Panna" i displayen. Den temperatur du sätter där är för att du ska vara nöjd med varmvattnet till dusch etc. Om det krävs högre temp till radiatorerna så höjs temperaturen över det värde du satt. Sätt värdet så lågt som möjligt tills det blir för kallt att duscha. OBS har du stängt av elpatronen så har denna inställning ingen betydelse.

Kör med avstängd elpatron i övre pannan så länge det går. Du lär dig snabbt till vilken utonhustemperatur som pumpen klarar att värma huset. EcoEl har en ganska korkad styrning som gärna tar hjälp av elpatronen i onödan.

Med elpatron i övre panna avstängd håll koll på verkligt framledningsvärde och börvärdet. Så länge börvärdet kan hållas så behövs ingen elpatron.

Vad har du för värden på:
framledning och börvärde
temp i nedre och övre pannan
utetemp
hur många timmar har kompressorn gått senaste dygnet?

Hej

Här kommer lite info om min panna:
Aktuell driftinfo:
Ute -2
Panna 42 (51)
Framledning 41 (44)
Panna Nedre 44 (55)
Hetgas 96
VP In/ut 41/45
Ute VP -4

Historik
Total drifttid: 102 h
Elvärme kWh : 96
Högsta Framledning: 55
Kompressor total drift: 76 h
Drifttid 24 h: 19:36
Starter 24 h: 21 st

Inställningar:
Elpanna nedre 6 kWh (skall denna också sättas till 0 (noll) )

Hus parametrar:

Max fram 55
min från

Huskurva:
Lutning: 51
Justering: 3

Och på Temp i första menyn har jag 53.

Detta ger mig en inne temp på 21,4.
Och i mitt sovrum som är det kallaste rummet i huset 19.6 (Ligger avsides)

Tacksam för all hjälp som jag kan få för att förstå allt detta. Läser mycket på det forumet du tipsade om men det är inte lätt att förstå..........

MVH:
Jonas

Hej

Lite kommentarer:

Aktuell driftinfo:
Ute -2
Panna 42 (51) <- Helt normal när elpannan inte är påslagen och shunten öppen. Med shunten stängd borde du komma upp i 47-48 grader eller mer?
Framledning 41 (44) <- pumpen klarar inte riktigt av att värma huset för tillfället, kan bero på att du duschat nyligen också?
Panna Nedre 44 (55) <- Ökade detta värde något, Pumpen vill köra upp tempen till 55 men i pratiken kommer du aldrig att komma över 52 grader. pga vissa begränsningar. OBS De tre första dygnen går pumpen bara till 50 grader.
Hetgas 96
VP In/ut 41/45 <- Diff på 4 grader =bra, ökade dessa värden, dvs finns det kraft kvar i pumpen?
Ute VP -4 <- Diff på 2 grader mot den andra termometern, är det alltid så? Har du fritt luftflöde runt EcoAir-modulen?

Historik
Total drifttid: 102 h
Elvärme kWh : 96 <- Gick många av timmarna i början när hela systemet skulle värmas upp första gången?
Högsta Framledning: 55
Kompressor total drift: 76 h
Drifttid 24 h: 19:36 < Du verkar snitta 20 timmar drift per dygn, dvs det finns lite överkapacitet kvar vid dessa temperaturer.
Starter 24 h: 21 st

Inställningar:
Elpanna nedre 6 kWh (skall denna också sättas till 0 (noll) )
NEJ. Nedre elpatronen används om pumpen går sönder eller stoppar pga för låg utomhustemp. Vad har du satt "min. temp" till? -10?

Hus parametrar:

Max fram 55
min från

Huskurva:
Lutning: 51
Justering: 3

]Har du öppnat alla termostater på radiatorerna, det är viktigt för att få så låg framledningstemp som möjlig

Hur mycket energi drog huset innan pumpen? 24000kWh för värme?

MVH:
Jonas[/QUOTE]

Hej

Jag har nu lagt till vad den visar vid 0-1 grader.

Ute -2 --0 grader
Panna 42 (51) -- 46/50
Framledning 41 (44) --44/43
Panna Nedre 44 (55)-- 44/48
Hetgas 96 -- 48
VP In/ut 41/45 -- 44/44
Ute VP -4 -- +1

Vid 0 har jag en innetemp på 21,4.
Jag tror inte att tempen ökade så mycket när shunten stängde. kanske nån grad...

Ja sambon hade väl duchat för ca 1,5 h så det trodde jag den skulle hunnit hämta sig?

Och om Vp in/ut ökade vet jag inte (somnade).

Panna nedre"<- Ökade detta värde något, Pumpen vill köra upp tempen till 55 men i pratiken kommer du aldrig att komma över 52 grader. pga vissa begränsningar. OBS De tre första dygnen går pumpen bara till 50 grader."

Vart ökar jag detta???

ELVÄRME. ja de gick tll att värma upp vattnet. sedan stängde jag av patronen.

Jag har satt min temp på -15.
Alla radiatorer står på max.
Beräknad elförbrukning 26 000. Men jag har bott här sedan juni 08 och ägaren innan hade en förbrukning på 32 000. Men han körde elpatronen året runt, varmt och gott i badrummet....
Ok, vilka värden skall jag höja så att den klarar värma huset vid -2? Och vilka värden ligger fel nu vid 0-1 grader??

MVH:
Jonas

Dina värden på kurva, framledning, energiförbrukning är väldigt likt mina. Min pump klarar att värma huset utan elpatron till -1 grad. Vid denna temp klarar den att värma upp nedre pannan till ca 52 grader. Vid -2 klarar den max till 44 grader och då har man inte mycket duschvatten att spendera. Det är förvånande vad snabbt effekten sjunker med utetemperaturen.

Baserat på dina siffror verkar du kunna värma huset till ca -1 -- -2 grader med bara EcoAir.

Ja sambon hade väl duchat för ca 1,5 h så det trodde jag den skulle hunnit hämta sig? Det är inte säkert det tar lång tid att återhämta sig när pumpen ligger på gränsen till vad den klarar av

Panna nedre"<- Ökade detta värde något, Pumpen vill köra upp tempen till 55 men i pratiken kommer du aldrig att komma över 52 grader. pga vissa begränsningar. OBS De tre första dygnen går pumpen bara till 50 grader."

Vart ökar jag detta??? Det kan du inte, tänkte bara att du skulle följa upp hur mycket pumpen klarar. Pumpen gör sitt bästa men tar huset mer energi än vad pumpen kan prestera så går värdena inte upp. Du har nått din balanspunkt när VP-IN-UT och hetgasvärderna ligger stilla en längre tid.

Beräknad elförbrukning 26 000. Men jag har bott här sedan juni 08 och ägaren innan hade en förbrukning på 32 000.
Hur har du kommit fram till 26.000 kWh? Huset verkar ju kräva 32000 i praktiken?

Fick du en energiberäkning av installatören? Vilken utetemp var gränsen enligt den för eltillskott?

HEj

Så då skall jag hålla koll när den går under -2 om jag behöver koppla in el patronen. Hur mycket kWh skall man då ställa den på?

Nej, den praktiska elförbrukningen är inte 32 000 för jag minskade min beräknade nu vid årsskiftet till 26 000. Och har ju kört med elpatron hela hösten, och inte fryset om man säger så. Så jag räknade med att min aktuella förbrukning utan pump skulle sluta på 22 000 i år. Men nu med pumpen så räknade de två firmerna ut att jag skulle hamna runt 12-14 tusen kWh. Men firmorna fick 26.000 i årsförbrukning.

Läser jag mellan raderna så känns det som att du vill komma till att jag har för lite pump eller?? Skulle jag ha en 109??

En annan fråga, vad skall man ha för isolering på de rör som går på utsidan huset in i pumpen? Tips på tjocklek, märke!?

MVH:

Jonas

• Gilla
palla89
  • Laddar…
Hej

Så då skall jag hålla koll när den går under -2 om jag behöver koppla in el patronen. Hur mycket kWh skall man då ställa den på?

Det beror på vilken säkring du har till EcoEl samt som huvudsäkring. Ju högre effekt du ställer in desto fortare hinner elpannan värma vattnet till rätt temp. Den totala ellförbrukningen påverkas inte. Hög effekt = kort tid som patronen går. Låg effekt = längre tid med patronen. Har du effektvakten inkopplad?

Nej, den praktiska elförbrukningen är inte 32 000 för jag minskade min beräknade nu vid årsskiftet till 26 000. Och har ju kört med elpatron hela hösten, och inte fryset om man säger så. Så jag räknade med att min aktuella förbrukning utan pump skulle sluta på 22 000 i år. Men nu med pumpen så räknade de två firmerna ut att jag skulle hamna runt 12-14 tusen kWh. Men firmorna fick 26.000 i årsförbrukning.

Läser jag mellan raderna så känns det som att du vill komma till att jag har för lite pump eller?? Skulle jag ha en 109??

Nej, det var inte meningen, tyckte bara att det konstigt att förr gick det 32000 och nu är det estimerat till 26000? Har du bara 22000 kWh som förbrukning på ett år räcker en 107:a mer än väl, en 105:a skulle också räcka till. Men jag tycker att pumpen borde klara sig nån minusgrad till utan elpatron med så "låg" förbrukning. Hur som helst det viktiga är att årsbesparingen blir hög inte att man klarar de sista minusgraderna utan elpatron.

En annan fråga, vad skall man ha för isolering på de rör som går på utsidan huset in i pumpen? Tips på tjocklek, märke!?
Armaflex är ett exempel (12 mm?) men borde inte installatören fixat det?

hej

Tack för all hjälp.

Nu har min förståelse för inställningar blivit bättre,fastän det skulle vara bra att få en "lathund" för vad alla värden och inställningar betyder.... men man kan ju inte få allt...

he he installatören är min svåger. jag köpte grejerna av en kompis....
jo, en sissta fråga, Om min pump bara klarar -2 så är det ju igentligen rätt dåligt om CTC lovar ner till -15 eller?

Hej igen

CTC lovar inte att pumpen kan värma ditt hus utan elpatron vid -15 grader, de säger att pumpen ger värme ner till -15 grader. Jag tror att de flesta luft/vattenpumpar brukar klara dimensionerade att klara sig utan elstöd ner till - 2--5 grader. Jag klarar mig till -2 tex. Visst skulle jag kunnat ha installerat en jättepump som ensam värmer huset ner till -15 grader men jag skulle aldrig få nån ekonomi i det. Kolla vidare på forumet jag länkade till, de flesta parametrar och inställningarna är diskuterade där.

Bumpar denna tråden.

Har i ett år nu haft CTC Eco Air 107 kopplat på min gamla panna ifrån 1981. Fick en Elförbrukning på 19500kwh första året räknat ifrån pumpinstallationen i slutet på oktober. De kallaste 2 månaderna förra året Jan/feb blev räkningen på 7000kr för dessa 2 månader. Har ej bott i huset innan utan installerade pumpen i början på första vintern.

Pumpen har klarat att värma huset utan tillskott av el ner till ca -6-7grader. Det hela har varigt väldigt obekvämt då jag får springa och justera elpatronerna hela tiden samt att vakna upp i 15-16grader inomhus då pumpen slått ifrån när kylan krypit ner under -10. Som häromveckan när det var -17 ifrån att ha varit på andra sidan 0-strecket kvällen innan :O

Imorgon kommer CTC eco el 1550 V3 och kommer att installeras den 4:e Januari. Vad tror ni att jag kan förvänta mig för skillnad i energiförbrukningen?

Huset är ett ombyggt och tillbyggt torp ifrån runt sekelskiftet 1890-1900-talet med självdrag och 160m3 uppvärmd yta i 1,5 plan. 2 vuxna 2 barn (varav en under 1 år). 42" äldre lcd tv på runt 15 timmar per dygn, mysbelysning består av lågenergilampor och i hall och kök vanliga glödlampor. Själv duschar jag nästan aldrig hemma.

Blir lite fundersam när ni säger att era pannor skjuter till med elpatroner redan vid -1 grader?

Mvh Andreas

Hej

Här kommer lite info om min panna:
Aktuell driftinfo:
Ute -3
Panna 44 (70)
Framledning 33 (32)
Panna Nedre 37 (40)
Hetgas 56

Vi har inte tillräkning varmvatten.

Varmvatten räcker inte, vatten blir kallt efter en duschning hur kan jag höja varmvatten temperaturen.

Tacksam för all hjälp som jag kan få för att förstå allt detta. Läser mycket på det forumet du tipsade om men det är inte lätt att förstå..........

MVH:
Manna Digital display av en panna som visar driftinformation inklusive temperaturer för ute, panna, framledning, nedre panna och hetgas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Raden "Panna 44 (70)" tyder på att elpatronen är spärrad. Nuvarande värde är 44 grader i övre delen och hade elpatronen varit igång hade den strävat efter att köra upp till hela 70 grader.

Prova att starta elpatronen, men sänk börvärdet lite. 70 grader är väldigt mycket och kommer bli dyrt i drift, runt 50 är mer rimligt. Här får man prova sig fram lite vilken varmvattenkomfort man tycker är okej.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.