Hejsan.

Är på jakt efter en luft-vatten värmepump, och har hittat en som heter Invest LV-06 hos TrendImport.se. Den är väldigt billig (nästan för billig) så därför tänkte jag kolla här med er.
Är någon som har några erfarenheter om denna värmepump.
Eller om det är någon som kan något om värmepumpar som kan säga om det är helt fel eller en bra värmepump. Jag har läst mycket här på forumet och jag ser ju att många är verkligen duktiga och oerhört engagerade så därför slänger jag iväg frågan i hopp om att kanske få lite hjälp..

Tack på förhand.
Mvh
Thobias

Bajen02 skrev:
Hejsan.

Är på jakt efter en luft-vatten värmepump, och har hittat en som heter Invest LV-06 hos TrendImport.se. Den är väldigt billig (nästan för billig) så därför tänkte jag kolla här med er.
Är någon som har några erfarenheter om denna värmepump.
Eller om det är någon som kan något om värmepumpar som kan säga om det är helt fel eller en bra värmepump. Jag har läst mycket här på forumet och jag ser ju att många är verkligen duktiga och oerhört engagerade så därför slänger jag iväg frågan i hopp om att kanske få lite hjälp..

Tack på förhand.
Mvh
Thobias
jag kan inget om pumpen så jag vet inte om den är bra eller ej.
det fanns ingen info om hur mycke effekt den ger när det är kallt (stog inte ens vilken norm dom andvänt för att få fram de siffror dom hade)

den saknar elpatron för spetsvräme (saknar troligen även stryning för elpatron??)
den kan inte köre flytande kondensering så COP lär inte bli så bra.
du måste ha en kylteknicker som instalerar + en rörmockare (det räcker med en röris på en vanllig)
sen såg det ut som det var en del andra tillbehör som behövdes, men inge ingick?)

jag tror inte pris skillanden är spesielt många kronor
den här kostar 25 000
en niba i motsvarande storlek kostar 35 - 40 000 beroende på var du köper den, o då klarar den diverse styrningar..(tyl flytande kondensering & elpatrons tillskott) & gisnings vis är den mer komplett & blir billigare att instalera.

skiljer nog under 5000:- när allt är klarinstalerat

Den är misstänkt lik den som www.energicentra.nu säljer för 22 900:-
De uppger följande COP:

Utetemp / COP / maxeffekt:

+7C / 3.77 / 5.1 kW (uppgiven maxeffekt)
+1C / 3.02 / 5.1 kW (uppgiven maxeffekt)
-8C / 2.38 / 4.3 kW
-15C / 1.97 / 3.5 kW

Siffrorna gäller fast kondensering och en framledningstemperatur på +52C.
Kompressoreffekten verkar vara max 1.8 kW.
Det är jag som har räknat ut maxeffekten vid -8C och -15C genom att multiplicera kompressoreffekten 1.8 kW med uppgiven COP.

Man måste komplettera med en tank och elpatron för att få ett komplett värme- och varmvatten-system, annars måste huset troligen ha ytterligare en värmekälla för att klara de riktigt kalla dagarna.

Energicentra har ett paket med värmepump och tank med elpatron för 36 000:-

CarMan: ser du ingen fördel med att man kör R410A mellan utedel och innedel,
i stället för vatten?

/Hasse

fördelen är att inget kan frysa sönder om det blir strömavbrott.
nackdelen är dyrare instlation

fast kondensering ger ju ingen höjdar cop som du kan se.

du kan ju koppla in an vanlig luftvatten värmepump på samma sätt o även köra den på fast kondensering om du vill ha billig instalation & dålig verkningsgrad.
& som sagt så skiljer det säkert bar 5000:-

3,5kW är inte mycke att värma ett hus med när det är kallt!

säg att huset behöver 8kW vid -15 grader.
då går det åt 6.3kw el för att åsta komma 8 kW värme

Tack grabbar för hjälpen hittils. Guld värt :-)
Rock on

Kolla upp Trendimport lite innan du köper bara, dom har fått en hel del kritik på Fairshoppping för dålig kvalitet och service på en del mopeder dom sålt. Dessutom har dom själva skrivit falska inlägg och gett sig själva beröm på samma sajt. Det känns inte som nåt seriöst företag rent allmänt.

Hej Bastfallarn!
Jag har kikat lite på Fairshopping och hittat det du nämner. Mycket bra att veta. Känns inte super seriöst. Tack för tipset...
MVH
Tobbe

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.