Tjena, jag har ett 1,5 plans hus på 86 kvadrat med vattenburen golvvärme i hela huset. Bekvämt och funkar jättebra men blir aningen dyrt med enbart elpatron. Känns som att en luft/vatten pump skulle vara en bra lösning för mig. E ny husägare och inte alltför insatt i uppvärmnings allternativ. Låter det som ett bra alternativ? Är Nibe dominerande på marknaden eller finns det andra märken som fungerar lika bra? Vilka egenskaper är avgörande för en bra pump?

//Niklas

• Gilla
Olof-G
  • Laddar…
Luft/vatten är bra om man har golvvärme. Men om du kan räkna hem investeringen beror också på vilken kilmatzon du bor i och husets totala värmebehov.

Nibe, CTC och IVT är dominerande på marknaden. Deras värmepumpar är ganska likvärdiga.

Mest information om detta hittar du nog på värmepumpsforum.com, men informationen där kan vara lite väl massiv.

Nibe har i sin nyaste generation (2025) kommit med scrollkompressor vilket gör den lite modernare än IVT/CTC, men några rapporterar lite inkörningsproblem. Gissar nog att jag kommer att hamna på en sådan ändå.

Men eftersom du bara har 86 kvadrat så skulle jag nog titta mycket på de asiatiska alternativen, det finns några som verkar fungera utmärkt till rätt mycket mindre pengar.

IVT och CTC har haft scrollkompressor ganska länge. Som sagt, de är likvärdiga.

Någon som av egen erfarenhet kan säga att en luft/vatten pump sänker driftkostnaden betydligt? Vilka märken menar du när du pratar om dom asiatiska? Jag har hittat några för 25000 men d känns inte så seriöst att köpa nåt såpass dyrt från JULA liksom. Det känns ju som att en Nibe för bara tio tusen mer e ett mkt bättre alternativ. Förresten så kommer huset bli ungefär 150m2 inom ett år så jag får nog ha nåt rejält...

Min erfarenhet (installerade i somras). Halvdåligt isolerat 60-talshus i Skåne. Tidigare hade vi 26-27 MWh total förbrukning per år. Min prognos för det här året är att vi kommer landa nånstans kring 13-14 MWh om vintern fortsätter vara någorlunda normal, dvs nästan en halvering. Men det beror förstås mycket på var i landet man bor. De vintrar vi har i Skåne numera är mycket bra för luft/vatten, oftast ligger temperaturen på 0-5 grader.

Har f.ö. en IVT Optima 900.

Jag har en Autoterm (motsvarande IVT Optima 700) och ett dåligt isolserat stenhus från 1927 i skåne (ca 135 kvm). Innan VP hade den tidigare ägaren en förbrukning på 33,7 MVH! och när jag nu sammanfattar det första hela året (2008) med vp så hamnar vi på 17 mvh (inkl hh el). Det är ganske högt tycker jag, men samtidigt en avsevärd besparing.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.