Hej alla kunniga på området

Har byggt ett sjödalshus i skåne och fått en IVT490 installerad, har golvvärme i plattan och nu när jag har inrett ovanvån har jag satt in 4 st radiatorer och jag har haft en rörfirma som har kopplat ihop systemet. Tycker att jag får en ganska hög elförbrukning med denna ändring. Tidigare körde jag pannan på 3.6 och hade alla rumstermostater på max, vi hade då en jämn temp inne då utegivaren styrde pannan. Efter inkoppling utav radiatorer på ovanvån har jag höjt pannan, har kört den på allt från 6.0 till nu 4.2 och sänkt rumsgivarna på nervåningen. Rörläggaren har gjort så att pannan styr radiatorerna där uppe och så har han satt en manuell blandningsventil och en cirkulationspump efter varandra till golvvärmen. Är detta det bästa? Och hur ställer jag in pannan nu för bästa komfort och ekonomi har gjort lite kontroller på elförbrukningen denna månad och vi ligger på ca 80 kwh med allt, värme och hushållsel under 14 dagar i dec-jan och vi är 2 vuxna och en liten på 3 mån.

Tacksam för hjälp av proffs på området

Redigerat:
Jag tycker nog att förbrukningen känns rimlig med en 490 nu på vintern. Ligger själv på ca 50 kwh/dygn just nu (har en 495).

Hej igen

Ringde till thermopanel där jag har köpt radiatorerna och fick tipset att skruva in käglan i H-stycket som sitter där vid ett-rör-system ca 2 varv. Detta innebär att det cirkulerar mer varmt vatten genom radiatorerna. Termostaterna är fullt öppna och jag har till och med sänkt pannan till 4.1. Har kollat elförbrukningen de senaste dagarna och vi ligger på ca 60kwh, temperaturen har hållit sig vid 0 grader och det känns som om vi har fått en bättre komfort på innetempen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.