Kommer köra med IVT Greenline HT Plus C 11 för bergvärme (anv. för vattenburen golvvärme i betongplatta och varmvatten). Antagligen kommer det även att behövas en varmvattencirkulationspump (VVC).

Nu min fundering om jag skall nöja mig med en enkel VVC eller satsa på en variant som även utökar varmvatten-mängden från 165liter till 365liter (IVT har bägge varianter)?
Behovet som skall täckas är 4 pers (med övernattande släkt ett par extra pers några ggr per år). Finns f.ö. två duschar + ett mindre badkar (150cm).

Kan man förvänta sig några driftsfördelar i form av att pumpen slits mindre med den större vattenmängden? Eller tvärtom att det är onödigt att hålla rätt temp på 365l vatten istället för 165l mtp behovet?

det är alltså varmvatten beredaren vi pratar om.
ska du köra vvc så är det fördelaktigt att ha större tank, om du tänker slitagemässigt på värmepumpen.
det är även fördelaktigt när man tänker på att återvärma vattnet.
& det är fördelaktigt om du tänker på komforten, då varmvattnet inte lär ta slut.

nackdelen är att det blir en högre investering & att det tar större plats.

väljer du en störe varmvattenberedare ska du inte ha en pump med inbyggd beredare & sen docka mot en extärn oxå. du ska bara ha en beredare totalt.

första länken är en volymförstorare! Vad är det su ska ha?
pratar vi större varmvatten beredare för att vå mer vatten o bättre drift under vatten värmning?

eller ska du ha volymförstorare för att kompensera mot överdimensionering?

Arbetstank behövs i vilket fall (vet inte hänvisningen blev rätt eller om det är en annan produkt).

Min fundering var om det var värt att lägga pengar på att få 365liter varmvatten istället för 165liter. Slutsatsen är att det kan vara värt de extra pengarna för att slita mindre på pumpen (förhoppningsvis få längre livslängd) och att inte behöva bry sig om varmvattnet.

Ta den större externa beredaren o E 11:an som är utan beredare..
Ta en 200 l arbetstank till radiator/golvvärmekretsen o se till att den blir seriemonterad o kör med öppna/utan termostater till slingorna..

Ev om du har en duktig installatör att köra med en C 11:a där interna beredaren är volymtank o externa för vv (samma inkoppling som Carman) då vinner du utrymme då det annars blir 3 st enheter (pump, Beredare, Arbetstank)

Har själv upplägget som presenteras ovan, men med 165 liters v v tank. Jag har en 200 liters volymförstorare på golvvärmesystemet. Varmvattnet har inte tagit slut än med 5 personer i hushållet.. Dock om det är flera som vill bada i vårt 300 liters bubbelbadkar efter varandra så måste jag slå till extra varmvattendrift(eltillskott) i en timma men det det känns inte som något problem.

Havsutsikt skrev:
Har själv upplägget som presenteras ovan, men med 165 liters v v tank. Jag har en 200 liters volymförstorare på golvvärmesystemet. Varmvattnet har inte tagit slut än med 5 personer i hushållet.. Dock om det är flera som vill bada i vårt 300 liters bubbelbadkar efter varandra så måste jag slå till extra varmvattendrift(eltillskott) i en timma men det det känns inte som något problem.
har du en pump med 165 liter i o ingen extra beredare eller har du extra beredare?

för jag har gjort galet o har 160 liter i värmepumpen nibe 1225 6kw o sen en 100 liter elberedare för vi skaffade badkar som fylls med 330 liter.

har svårt att både fylla det och duscha, men det kan du lätt allså?

Pump med 165 liter och ingen extra beredare. Fungerar utmärkt med vår IVT HT9 greenline. för övrigt mycket nöjd med anläggningen.

Havsutsikt skrev:
Pump med 165 liter och ingen extra beredare. Fungerar utmärkt med vår IVT HT9 greenline. för övrigt mycket nöjd med anläggningen.
ah det låter toppen för dig då ju, jag får hålla koll på pumpen så jag börjar tappa varmvatten när det är som mest eller helst när den är igång o precis ska slå av för max temp så den fortsätter gå.

men fyller du med 300 liter??
för vårat är att man fyller 330 liter tror jag, volymen är ju såklart större.
och det kanske inte är nödvändigt men vi duschar innan samt efter badet så det blir ju badet plus 4 korta duschar i samma.

men detta har jag svårt att klara med min nibe. kanske gör nåt fel?

En kompis kör med Ivt E11 o 300/200 externberedare, Dom klarar att fylla sitt hörn bubbelbad (150x150 cm) 1 1/2 gång så ett bad o dusch räcker den till..

gb79 skrev:
ah det låter toppen för dig då ju, jag får hålla koll på pumpen så jag börjar tappa varmvatten när det är som mest eller helst när den är igång o precis ska slå av för max temp så den fortsätter gå.

men fyller du med 300 liter??
för vårat är att man fyller 330 liter tror jag, volymen är ju såklart större.
och det kanske inte är nödvändigt men vi duschar innan samt efter badet så det blir ju badet plus 4 korta duschar i samma.

men detta har jag svårt att klara med min nibe. kanske gör nåt fel?
Men har du inte en funktion som gör att du kan ge extra eltillskott under en tid för just varmvatten? Jag ställer in den på en timma så vet jag att det snabbt jobbas upp varmvatten under bad tiden, jag har ingen underhållsvärme i karet så vill man bada länge och varmt så får man fylla på med lite hett vatten .:)

Valde själv till slut IVT-varianten med 365l varmvatten och kommer att få två st 180cm höga enheter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.