Värmepumpar
galento: De som bor i Värmland bör nog läsa om krånglet man kan ha där med service på sin LLVP : https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=120&t=358247
villabjerne: Wow här var det mycket fakta och tips! Stort tack för all input:D
Bill Rehn: Sensibo fjärrstyrning av luftvärmepump. Är det någon som har erfarenhet av den?
robertdigital: [citat] Det låter som du jobbar med brunnsborrning? I 5% av dina borrningar så får inte kunden 6m foderrör? Se sidan bild sid 17 och text sid 30: http://www.sgu.se/dokument/service_sgu_publ/normbrunn-07.pdf "Syftet med nedanstående riktlinjer är att minimera risken för inträngande ytligt grundvatten och jordmaterial i brunnen. Vid små jorddjup och förorenade samt påverkade områden är
Uffe6: Nu har jag dock nästa problem/undran sitter ju en LK EMV110-M 88i0 som ställdon på växelventilen. Ganska standard som jag förstår. På mitt ställdon snurrar den grå mellan flera lägen. Svårt att förklara men jag trodde den skulle gå mellan A till läge B. Men från Läge B går den ibland (inte varje gång vidare till en läge C) och från läge C kan den antingen gå vidare till
Maria W.: Håller på med att byta värmesystem. Har nu pelletsbrännare Baxi med kulvert o Nibe VVM225 (2 hus). Fick offert på bergvärme CTC GSi 612, och luft-vatten CTC EcoAir 622M, CTC EcoZenith i255L. Känner inte till CTC. Någon som har erfarenheter med märket? Är det bra?
Emanuel01: [citat] Du får ordna ett utlopp och sälja vatten till grannarna!
xxargs: Försök hitta service/installatörsmanualerna för sagda modell - har för mig att man inte behövde leta så mycket för att hitta när det gäller Dalking - har för mig att där fanns också de typiska resistanserna för de olika sensorerna och också var och vilka pinnar de kopplas in till kretskorten (och lämpligen mäts därifrån)
useless: Med 100% säkerhet är det expansionskärlet.
slowhand: Lite namnförvirring här, det Kjell & Co säljer heter Tado, Tapo måste vara något annat märke? Hur som helst använder jag en Tado för att styra en Panasonic LVP med ca 10 år på nacken som saknar Wifi i fritidshuset. Tado-enheten är väldigt stabil och har i princip aldrig krånglat. Och då har jag haft den i minst 8 år. Tado-enheten funkar i princip som LVP:ns fjärrkontroll, dvs den
fuentes: Hej! Jag ska öka på några centimeter på isoleringen när jag byter panel. Har dock en luftvärmepump (med kopparrör, anpassade efter nuvarande fasad). Är det kyltekniker som gäller, eller kan jag hantera detta själv på något sätt?
DonPablo: hetgaser på 107 vid slutet av vv körning är inget att oroa sig för, det är om du börjar ligga konstant på de temperaturerna som du får problem. Vid normal värmekörning, bör man inte ha hetgaser som ör mer än 30-40 grader över vätsketemperaturen på köldmediet. 70-80 grader ca
Rooooooooooobin: Hur går man tillväga för att få dessa flöden som är speccade (har vent ritning där det är totalt 117l/s) Jag ställde acjb på 100% och ökade tilluft på ftx tills jag fick alla värden korrekt på ritningen. Ftx tilluft hamnade på 64% och frånluft 68% Men sen går ju acjb ner till sommarläge - 30%? Jag mätte tilluft till 33l/s vid intaget av uteluft och 36l/s på frånluft, använde
alm82: Jag har köpt och installerat 2st av dessa, leveretat hem till dörren på ca 1 vecka för ca 320 euro. Fungerar perfekt. https://www.dagimarket.com/en/wall-air-conditioners/603432-candy-pura-kit-cy09ra-air-conditioner-9000btu-25kw-wifi-aa-inverter-r32-19dba-white-new-2024-6932063849613.html Installationskit https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0CVN4L4JP?psc=1&ref=ppx_pop_mob_b_asin_image Utöver det
JohanHagberg: [citat] Nä bara isolering, fick det nyss omgjort och det var ett jäkla krångel att få till det så vet inte om jag vågar rota med det igen. Röret går genom takisoleringen så svårt att komma åt, och när de höll på med rörisoleringen lossnade röret från själva tak-kåpan. Var en rätt stressig historia så vill helst fixa nåt enkelt från utsidan om det går.. Var inte det
Thomas_Blekinge: [citat] Det konstiga är ATT det fungerar. Om man tänker värmeflödet i marken. Tänk dig en punktformig värmekälla i marken på säg 2 m djup. Värmen flöder i marken bort från källan, och isotermytorna (rätvinkliga mot flödet) är ungefär sfäriska. En slangkorg skulle kunna vara längs med en sådan isoterm. Ersätter man nu värmekällan med en värmesänka istället kommer värmen
younso: den senaste vecka eller 2 har jag hittat vatten på vårt golv i tvättstugan där värmepumpen står. Aven om spillvatten koppen är inte full när jag tittade idag så är den ganska äcklig så jag tänkte rengöra den och ev avlopps slangen. Och därefter hålla tummarna att detta som är orsaken till vattnet på golvet. Men hur får man ut koppen? Den sitter fast i vad jag antar är utgångs
niklasbrandin: Fick larmet fel rotationsriktning igen så det måste ha kommit direkt när den försökte starta upp.
bergquist: [citat] Önskar det var ett alternativ men finns geologiska borrningar så både borr företaget och två olika vvs firmor säger nej pga kostnaden för foderrör. Jordvärme kan vara ett alternativ om grannen kan tänka sig servitut
Ybt73: Jag planerar att fixa ett plåttak till värmepumpens utedel och tänkte kolla lite med er experter här. 🥹 Plåten är från tidigare takbyte så det kommer att matcha hustaket galant. 🙌 Plåtsax ska inhandlas. Konsoler tänkte jag köpa färdiga och tänkte först på trä men metall är ju säkert bättre. Vill ha det så underhållsfritt som möjligt ju. Skruvar då, vilken sort är
johan_T: [citat] En firma kom och bytte till en större ljuddämpare, satt i mitt fall en direkt efter pumpen och rätt lättillgängligt, när den blev dubbelt så stor blev ljudet mycket tystare!
O: Den blå saken är en säkerhetsventil. Man testar den genom att vrida på den. Då kommer det lite vatten en kort stund och stoppar direkt. Vrid den några "snäpp" 1-2 varv och kolla om det slutar droppa sedan.
Dilato: Jag har en gammal termia Atria 10 och dess utedel har jag aldrig hört inomhus, och knappt utomhus heller om jag inte står direkt framför.
Emanuel01: [citat] De takhängda har egen pump men en sådan är ju inte aktuellt för dig. Blir minst krångel om man drar med slang i kanalen med rör och kabel. Finns även minipump som får plats i kanalen.
Fredo94: Hej! Böt ut i vintras min gamla panna till luftvatten( thermia total eq innedel med XTR utedel) och fick rejäla problem med knäppnigar i hela huset, framförallt när den avfrostar ofta. Samma som installerade systemet monterade då en knäpptank med 2-rörskoppling på framledningen. Ingen skillnad efter detta. Nu när det är sommartid och den bara ska göra varmvatten så hör man även då
Emanuel01: Finns ju ett mellan alternativ med. Endel som inte vill dra in element överallt men vill ha luft/vatten sätter in ett par fläktkonvektorer på strategiska platser. Var hos en kund som hade en gammal enfas bergvärmepump som gick till ett element i garaget och en stor fläktkonvektor i hallen till huset.
Runnis: Har en Panasonic HZ9RKE-5 från 2017 som värmer våra 155m² utan problem. Kyler gör den oxå när det behövs. I sovrummet har vi en Mitsubishi Design från 2024. Den går otroligt tyst och håller sovrummet svalt varje natt nu. Köp inget billigt skit! Pengar får vi nya varje månad. Luftvärmepumpar ska kunna ge värme ner till -35°C det ser jag som en garanti för att de ska ge värme ner
Etnoy: [citat] Fantastiskt att få hjälpa till!
Otto Kulladal: Det märkliga är att trycket faller inte.