Värmepumpar
mollson: [citat] Det du gör är ju helt rätt jag instruerar mina kunder om det.... Sen en riktig service år 3 5 7 9 ....osv
villabjerne: Wow här var det mycket fakta och tips! Stort tack för all input:D
Bill Rehn: Sensibo fjärrstyrning av luftvärmepump. Är det någon som har erfarenhet av den?
robertdigital: [citat] Det låter som du jobbar med brunnsborrning? I 5% av dina borrningar så får inte kunden 6m foderrör? Se sidan bild sid 17 och text sid 30: http://www.sgu.se/dokument/service_sgu_publ/normbrunn-07.pdf "Syftet med nedanstående riktlinjer är att minimera risken för inträngande ytligt grundvatten och jordmaterial i brunnen. Vid små jorddjup och förorenade samt påverkade områden är
Genomklok: Beslut brukar ha en viss struktur. Först det som faktiskt bestäms (du får bygglov!) och i samma stycke om det finns några begränsningar (men bara om du målar det grönt och har runda fönster). Sedan kommer en redogörelse för vad som hänt i ärendet (A skickade in ansökan den XX, sedan skickades det till grannarna som sa så här och A svarade att det var trams/såklart gör vi som
Josth: I stora delar av landet ger en frånluftsvärmepump i ett modernt välisolerat hus en hög energibesparing ungefär som en luftvattenvärmepump och nästan som bergvärme utan FTX. En enkel lösning för byggfirman i samband med bygget av ett enskilt hus men har man flera byggnader på tomten som ska värmas och en gemensam panncentral blir det ju en helt annan sak. Vid bygget behöver man också
MagHam: [citat] Vad gäller den hydrauliska konduktiviteten kan du ha absolut rätt. Det skulle kunna vara så att grundvattenströmningarna är bättre de första 100 metrarna och att det överväger allt annat. Men för den termodynamiska komponenten i sammanhanget, som bara handlar om värmeledningsförmåga i berg, så är det till fördel att kollektorn har en så stor berg-volym som möjligt att
växelventil: Okej några saker som du kan kolla. Överhettningsskyddet kolla om den löst ut genom att trycka in den röda knappen ganska hårt.och kolla om motorskyddet är återställt på F22 Du har kollat så du har alla säkringar hela?Kan hända att cirkulationspumpen gett upp men den kan även ha fastnat och du kan kolla genom att ta bort fläcktskyddet och rotera på axel om du kan röra den så den
electroluxaren: [citat] okay du skrev 2,5-3 grader så då har du väl välkalibrerade händer
jonaserik: [citat] Inte fel du tänker med tillgänglighet vid fel. Dom stora drakarna i landet har varit igång en längre tid och fått ett grepp om marknaden som är av lite ondo. Vad det beror på kan inte sägas, men blir liksom ett monopol av mindre art, som inte är bra. Alla talar bara om dom tre och det måste till lite konkurens för att få ner priserna, som i dag är en guldgruva för dom, tar
dcarlsson9: [citat] Har precis bråkat ett par timmar med att koppla upp en likadan pump. Vi börjar med hårdvaran: 1) Kabel från pumpen till ethernet uttag ✅ 2) Är ethernet uttaget som pumpen är kopplad till inkopplat i router i mediaskåpet? (Hos oss är det uttag ”1”.
fiskbuggaren: [citat] Nu har vi rätt tätt mellan hålen här men vid två tillfällen har man lyckats blåsa upp vatten genom grannes (olika grannar) borrhål vid borrning av nya. Ena gången sköt man till och med upp kollektorslangen i processen.
electroluxaren: [citat] slangarna i slangpaketet brukar läcka
Matthias M.: [citat] Das Datenblatt ist ähnlich der itec eco.
Jörgen Hjelm: Jag har en svm80 och hade ett liknande ”skallerljud” det visade sig bero på att skruvarna till det svarta skyddgallret framför fläkten inte var tillräckligt åtdragna. Efter att ha dragit åt dessa blev det tyst.
Arnodt: En befintlig radiator 60 cm x 100 cm enkelradig är alltför liten och ska ersättas med en större. Det blir förmodligen en dubbelradig dvs Typ22 60 cm x 160 cm. Det är i ett enplans enfamiljshus. Nu undrar jag om radiatorvattnet i hela värmesystemet behöver tömmas för att inte slabba ner radiatorvatten rummet. Termostaten ska också bytas. Kan det möjligen vara en avstängning på
Lutte: Fjärrvärmen i lule är ju lite av en enhörning, det som bränns är väll till majoritet koksgas från koksverket. Och koksverket ska väll läggas när man går över till elektrisk/vätgas masugn på ssab. Så hur framtiden ser ut för fjärrvärmen i Luleå är svår att sia om, kommer dom börja bränna lpg istället för koksgas? Men att gå över till bergvärme är nog endå svårt att
Stefan60: Hej, Jag har konverterat en Thermia Atria Duo Luft / Vatten värmepump till ett borrat hål istället för fläktutedel sedan 3 år tillbaka. utedelen har stått kvar på sin plats men inte varit i drift sedan borrhålet kom till. denna lösning har fungerat förträffligt utan några problem. nu så har jag flyttat bort fläkten och kopplat ur strömkabeln samt proppat av ledningarna som gick
Suhagg: Det går att köpa, bli tvingad att boka installation, men sen går den att avboka. Jag ska bygga huset den ska sitta på om 10år eller så tänkte jag ;)
sebbe_j: [citat] Känner samma där.. ett extra hål på 100 meter gör nog ingen större skillnad
Comfort Thomas: Jo det blir lite märkligt när en del skriver många eller jättemånga eller som ibland att nästan alla har problem med en produkt! Dom flesta som inte har problem med sin produkt sitter inte och skriver hur bra den är för dom är oftast inte på tex forum om man inte nördat ner sig i något man tycker är intressant. Sen finns det även dom som skriver på nätet om ”problem” på en
Norris2: Tänker närmast på att det borde synas rätt omgående på manometern vid avstängd huvudkran och uppvärmd vvb om det nu läcker hinkvis/dygn. Men nu är ju den här vvb parad ihop med vp och inte elpanna som i mitt fall så det kan skilja i funktion.
Tolvan93: [citat] Har du gamla eller nya displayen och har du möjlighet att dela din kod som du kör på ESP:n så en kan få med rätt register?
växelventil: Ställ pumpen i läge tillsats istället för auto i 1dygn för att se om nivån sjunker.
useless: Om du håller in menyknappen en stund kommer du till servicemenyn och där borde man kunna läsa ut inställningarna för värmekurvan och aktuella temperaturer.
HPLIND: Uppdatering: Jag satte tillbaka cirkpumpen till AUTO och gå kom den igång, nu cirkulerar vattnet bra. Problemet kvarstår dock att jag måste trycka ner injusteringsventilen i botten med handkraft, då kommer flödet igång och visar 3-4 L/min. Men så fort jag släpper går den upp och "stänger" så inget flöde. När jag spolade igenom slingorna med tryck ifrån tappvattnet så "gick"
Harald Blåtumme: Nej det behövs ingen mer inspelning för min del. Det skulle kunna bero på att du har någon form av swing-funktion aktiverad, vertikalt och/eller horisontellt. Om du har detta så stäng av den, behövs normalt inte. Bara se till att luftflödet är riktat nedåt ca 45 grader så blir det bra för det mesta.
davveno1: [citat] Då när jag skrev de hade jag enbart f370, men sen köpte jag en mitsubishi ft25 och kom då ner till 9300kwh. Elpatronen i f370 gick typ en timme på ett år, 0 avfrostningar. Nya termostater och ventiler osv.. 20° inne.
växelventil: Du kan ju prova sänka kurvan 1 steg från exempel 40 til 39 och avvakta 1 dygn för att se om du märker någon skillnad med tanke på om du vill sänka värmekostnaderna.
Josth: [citat] Om huvudsäkringarna är på 20 A så kontrollera att IVT 495 också är inställd på det om den har effektvakt. Sedan brukar det finnas en funktion för "Extra varmvatten" i någon meny som man kan sätta på när t.ex. badkaret ska användas. Räcker inte det kan man sätta en elektrisk varmvattenberedare i serie efter värmepumpen som alltså normalt fylls på med varmt vatten från
Vector: Nog fattar jag att det behövs kyltekniker till bv pump också om kylkretsen krånglar men ju fler vp du har ju fler fel kan ju uppkomma. Ja.. det behövs lite grejer precis som du skriver men det finns ju lite utrymme pengamässigt innan man kommit upp i vad en luft luft kostar. Dessutom så kan ju vissa ha svårt för att ha en utedel hängande på yttervägg