J
jonaserik: Kort i tak, du får köpa en skruvmejsel STUBBE, lika en sådan här. https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/skruvmejslar/sparskruvmejslar/sparskruvmejsel-011801/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwsaqzBhDdARIsAK2gqnfrMcPuiXBoYEhltB2WuIWXqB3MjVEpQLUgQv5DJ5FX8APt5jAJpWIaAh7NEALw_wcB&
1 svar · 1,3k läst
·
J
jonaserik: [citat] Du har fjärrvärme och har du element eller golvvärme i huset, kopplas en termostat bort på el för golvet så kan det inte bli varmt.
3 svar · 1,2k läst
·
J
jonaserik: [citat] Att ta bort fönstren och byta till skjutdörrar är inte lätt för att behålla värmen. Att sätta en ersättning med något på sidan om fungerar inte. Det måste vara något mer, annars blir det nog svalt i rummet. Det med enbart golvärme kommer inte att vara bra. Konvektorer som nämns är inte fel fel, men det tål att tänkas på hur det ska installeras.
2 svar · 1,1k läst
·
F
fribygg: [citat] Sotluckan saknas, kolla med tex Norrköpins kakelugnsmakeri om de har nån lämplig ersättare. [citat] Gör i ordning den fina ugnen och elda den varje dag under den kalla årstiden!
2 svar · 1,0k läst
·
L
Lida: [citat] Fylla på systemet med vatten. Du måste ju ha en trycktank med manometer 0,8 bar är lagom för en enplansvilla.
3 svar · 787 läst
Z
Zorro03: Tack! Hittade instruktioner också! Luftningsnippeln gick att öppna till slut också. Frid och fröjd 😊
3 svar · 561 läst
·
J
Josth: Jo det är inte bra att byta värmevatten till nytt men gör man det en gång typ var 15:e år eller mer är det inte så farligt och du ser ut att ha ett modernt värmesystem där åtminstone inte rören rostar.
3 svar · 805 läst
·
B
Bert19: Vet inte om du löst problemet men ett av de vanligaste problemen med slutna expansionskärl är att den gas som finns på ena sidan av gummiblåsan försvinner, den diffunderar ut så småningom genom gummit och man måste fylla på luft och det är lite knepigt att förstå sig på men är ganska säkert ditt problem. Gör så här: - Släpp ut trycket i systemet genom att öppna
32 svar · 3,4k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: [citat] Huset är 142 m2 plus 58 m2 garage/förråd. Bergvärme, golvvärme och FTX Golvvärmen är ställd på att eftersträva 16 grader FTX är ställd till att eftersträva 18 grader och eftervärmningsbatteriet (el) är avstängt. Under februari månad hölls huset på 16 grader och ingen var här under hela månaden. Då drog huset 300 kWh. När vi är här under uppvärmningssäsong eldar
28 svar · 5,9k läst
S
stugan_i_skogen: [citat] Tack!
5 svar · 1,2k läst
·
U
Urbannn: Hej, vi tänkte eventuellt bygga växthus (ca 3x6m) på ett område där det ligger kollektorslang till huset. Om man isolerar 120cm brett där en enkel grundmur till växthuset kommer stå, tror ni att det kan påverkas av frysningar och att marken skjuter? Det säkraste är väl att gräva upp och isolera slangen ett par meter under grunden, men hade gärna sluppit. Tack
0 svar · 653 läst
S
sven_s: Det var inget läckage, utan troligtvis en lite ovanlig "smygpunka" i expansionskärlet, kom VVS-firman fram till efter att ha undersökt i flera omgångar. Om jag förstod deras förklaring rätt så betedde sig expansionskärlet som vanligt, till en början. Det kom t.ex. inget vatten när de provade att öppna ventilen, och det gick att fylla på med luft och vatten. Men när de var här för
46 svar · 7,0k läst
·
H
Hybro: Just så. Men det kanske är ved till grillen och mysbrasan ute? Då är det inte verkningsgraden som är avgörande utan trivselfaktorn!
8 svar · 772 läst
B
Björkskär: Hej I mina ögon är det bara att byta radiatorventilerna då de sedan länge uppnått sin tekniska livslängd. Denna typ av ventil har en o-ring som ofta börjar läcka och ska du ändå tappa ur värmesystemet är det inte en stor sak att byta dom. Komplettera med handratt eller termostat efter eget tycke.(jag gillar termostat så man kan ha olika temperaturer i olika rum) / Björkskär
6 svar · 1,8k läst
·
Axeljjohansson
Axeljjohansson: Problemet åtgärdat. Jag ökade på värmen i slingorna och lät det gå ett par timmar, sedan satte jag igång värmekameran och kollade var enda slinga och kunde via den inte notera något som stack ut. Allt verkade hålla sig inom rören, inga tydliga pölar eller annat. Jag tog hem en rörmokare som bytte ventilerna till den gamla värmefördelaren och nu verkar det helt tätt. Skönt!!
14 svar · 1,7k läst
·
Kexets
Kexets: [citat] Impellern var ren, som ny.
4 svar · 604 läst
J
jonaserik: [citat] Börjat att droppa. Då börjar den att värma, vattnet i VVB ökar i volym och säkerhetsventilen börjar att pinka lite. Gott
12 svar · 1,6k läst
·
K
Krux: Efter många bra tips så blir det nog så att det blir att sätta upp en dörr mellan stora och lilla rummet sedan sätta en termostat styrd värmeflyttare till lilla rummen sedan ha trä maskiner där inne och använts det större rummet där luftpumpen sitter för montage mer och kanske borrning då den maskinen finns där inne . Ungefär som nämnts i tråden här innan Detta borde skona
11 svar · 1,4k läst
·
J
Josth: Det stämmer att om ingen bor i huset under långa delar av året och man vill sänka innetemperaturen till kanske 10 grader så är inte frånluftsvärmepump det optimala alls. Knappt något att återvinna alls. Då bör man t.ex. komplettera med en luftluftvärmepump som kan hålla låg underhållsvärme och ställa in frånluftsvärmepumpen som en el-panna i backup-läge om något skulle
5 svar · 853 läst
J
Josth: Läckage i påfyllningsventilen till värmesystemet? Kontrollera att den är ordentligt stängd?
1 svar · 665 läst
Rabbithole
Rabbithole: [citat] Har funderat lite på att koppla ett värmeelement för ventilationen på samma slinga som golvvärmen. På ett välisolerat hus då för att få ner framlednings temperaturen ytterligare. Men det kanske inte är värt besväret
74 svar · 7,0k läst
·
J
jonaserik: [citat] Ta ut det, renggör allt och fota så kan det komma något tips.
1 svar · 1,2k läst
J
Jocu: [citat] Den manual du hänvisar till har inte samma delar som jag skrev i inlägget. [citat] jag förstår din tanke. Men i detta fall hjälper inte bilder utan man behöver vara väl insatt i produkten för att ge rätt råd.
6 svar · 846 läst
throne
throne: [citat] Jag vill bara tacka alla för hjälpen. Jag har gört allt och expansionskärl funkar igen och den är inte trasig som jag trodde. Tack för hjälpen till alla 😇
14 svar · 2,7k läst
·
C
CLBJ: [citat] Tack för ditt svar. Jag har redan en LLVP på det sätt som du beskriver och lutar åt att gå den vägen du föreslår. Nu dyker nästa fråga upp. Eftersom jag har ett 1,5 vån hus har jag viss svårighet att flytta luften mellan planen söker jag någon form av lösning. Har hört att Airmover.se har en fläkt för detta ändamål. Jag är dock tveksam till deras reklam. Har du eller
2 svar · 1,6k läst
E
Emanuel01: Hitta detta :https://comfortzone.se/app/uploads/2022/04/Produktblad-Cooling.pdf Så man behöver även tilluftsaggregatet T15 samt ordna tilluftskanaler.
4 svar · 1,0k läst
L
lindbergjosef: [citat] Tack för svaret! Jag tänkte bara riva i den del av gillestugan där rummet blir. Byta reglar och isolering är jag öppen för, men bara i denna del som sagt.
3 svar · 772 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.