GK100
GK100: En rökgastermostat är både enklaste och bästa lösning för start- stopp av pumpen, lägg om det så.
1 svar · 2,2k läst
K
knutte2: Vet någon på forumet var man kan få tag på reserv vred till termostatet på bilderna. Vill undvika att byta hela termostatet. [bild] [bild] [bild]
0 svar · 1,7k läst
·
sir_daniel
sir_daniel: Elda och nästa sotning kommer den ner
5 svar · 12,8k läst
J
Jacon: Japp, den är inkopplad till en dosa vid rörsystmet. Den börjar även lysa om jag vrider den mot varmare sä det verkar som termostatfunktionen i den fungerar. Men den tycks som sagt inte reglera flödet så som tänkt.
4 svar · 3,3k läst
·
B
bmikael: Efter en massa googlande hittade jag att det finns en överhettningsåteställningknapp. Troligen hade väl fläktarna dött med säkringen och det blivit för varmt, nu går allt igen!
1 svar · 1,4k läst
A
AlfredJ: Det bästa är nog att be om offert för borrningen. Men själva pannan kostar väl 60' Sedan installation 30-40 Plus borrningen Kolla upp kostnaderna och ställ återbetalningstidena mot varandra.
3 svar · 528 läst
K
knutte2: Så här ser det ut under locket [bild]
4 svar · 884 läst
·
S
Slapparn: [bild] Hej! Jag håller på att koppla in värme i mitt fritidshus där jag från och med nu bor året runt. Tanken är en strömsnäs 750 med vv slinga och kaminen är en Prity W15s på 13+5 KW Kaminen har ingen kylslinga utan har bara ett inlopp och ett utlopp. Tanken och kaminen står på varsin sida av en tunn vägg och rören emellan är ca 1m långa. Laddomaten är en Laddomat 21, och
0 svar · 1,7k läst
·
jbr
jbr: Klart det inte finns några tvingande regler. Det är väl mycket sällan det finns sådana, elinstallationer undantaget. Men om man glesar ut slangen utan att ha bredare plåtar kommer man att få ojämn värme på golvet och kanske till och med ytor som man uppfattar som kalla. Slangen värmer inte golvet, den värmer plåten som i sin tur värmer golvet. Om man gjuter in golvvärmeslang kan
17 svar · 2,1k läst
Ropia
Ropia: [citat] 1200kWh/år för att värma upp 15m^2 med elgolvvärme. räkna med en krona kilowattimmen så kostar det 1200:- per år cirka. Så har du att ta ställning till om du vill använda el eller vatten.
7 svar · 4,9k läst
B
borsno: Tackar för infon , rörsidan behöver jag ej bygga på eftersom den är okej så slipper tegelpåbyggnaden där ! Undrar bara om det inte kan finnas några större byggblock/ skivor som man sedan kan klinka på ?
4 svar · 1,1k läst
D
Donwoody: Dom där rören e det som sätts ner tills ni träffar berg. O dess uppgift e.va ja förstod d som att hindra jord osv o ramla ner i hålet slangen ska ner i. Rören va rätt dyra om man gick över d där antal metrarna som ingick i offerten. Vi gav 135 när vi fixade in bergvärme i vårt 1 plans hus me krypgrund. Iof hade vi 6m till vi träffade berg så vart ingen extra kostnad för foderrör.
7 svar · 2,8k läst
L
Lutte: Min erfarenhet från Biltemas är att sämre skit int finns! Har i sovrummet el och tidigare hade vi två Adax på 500w som satt under fönstret men det var svårt att synca dom så bytte till ett 1000w från feltema och det orkar inte hålla rummet varmt nu när det är kring nollan ute och det knäpper i det så man blir tokig! Så får lov att byta det mot nå annat
1 svar · 2,5k läst
F
Flygekorren: Jag är också intresserad av vad en sådan men undrar vad det kan kosta att installera, firman som installerade vår kamin säger att det kostar 3-4000kr, dem jag har sett på nätet har dock kostat runt 1500-2000kr.. Skiljer det mycket i kvalité?
1 svar · 2,7k läst
B
billerby: Röris nummer två som var här hittade felet. En säkring hade gått till en gammal 60-talsshunt så det var snarare i tilloppet det var stopp.
9 svar · 1,7k läst
Peter2400
Peter2400: Om du har en central punkt i huset som man passerar när man ska till kök eller badrum så hade väl en rörelsevakt som startar pumpen så lång tid som du behöver för att få fram vv varit en bra ide. Perioder då det är mycket rörelse i huset så kommer den givetvis att gå mycket, men när det är lugnt och när ni inte är hemma så går den inte alls.
4 svar · 1,4k läst
R
Roland112: när jag sökte runt fann jag dem bara på nätet. Dock blev de ganska dyra så jag kan som avslutning saga att jag efter att jag startade denna tråden byggde en egen huv enligt ovan bild I en förzinkad plåtskiva som jag sprayade I mattsvart. Har fungerat perfekt sen dess. Gick väl på totalt 150kr.
42 svar · 44,0k läst
·
M
Marcussjogren: Ja om det hjälper att motionera 20-30 gånger och problemet sedan kommer tillbaka så hade jag också trott på fel i lager. Skönt att det löste sig! Ja med 9000 dygn på nacken så har den ju kostat 16 öre per dygn och det får väl åndå vara ok ;-)
3 svar · 2,2k läst
S
smurfen72: Du behöver ett radiator koppel och dom finns i de flesta dimensioner http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-rak-ventil-20r/?select=true
9 svar · 3,8k läst
·
K
krokodilen73: Ibland tror jag folk ryggar för blotta tanken att investera 150 loppor i sin kåk och reagerar med att "trash talka" bergvärme som nån slags förträngningsteknik för att slippa se det uppenbara. Vedeldare är också ett folk med speciella gener må jag säga. Jag vet vad jag kommer att värma mina boenden med ända fram tills att jordvärmen inträder med automatik så att säga. ;). /F
62 svar · 37,5k läst
B
ByggRune: Är det någon som vet hur skall man tolka Voltage : AC230V(AC110V/AC24V available) i t.ex http://www.aliexpress.com/item/16A-with-floor-sensor-mechanical-electrical-heating-thermostat/32499659632.html Jag vill ha något som går på AC24V. Klarar produkten AC24V eller är det en annan variant som klarar AC24V. Hittar inga varianter av produkterna på hemsidan.
3 svar · 5,9k läst
·
C
cecar33: Har tidigare haft en Cronspis om man eldade hela kvällen och endast var iklädd kallingar så överlevde man kvällen utan värmeslag. men någon mätbar värme ett dygn senare är enbart reklam snack, eldade man "lagom" ungefär samma mängd ved delat på tidig morgon och kväll så var det en behaglig värme hela dygnet som då minskade VPns behov av el drift för värme något.
20 svar · 19,7k läst
M
memike: När man frågar tillverkar ska det räcka gott och väl. Men mm funderar ju lite. Blir till att skicka det elementet också.
4 svar · 2,2k läst
B
Boan: Jovisst, men är det då inte dags att vi i Sverige börjar ändra oss till europeisk standard ? De H-block som används till dessa är grymt smidiga och totalkostnaden blir mycket lägre då installation går betydligt snabbare. Även materialet är billigare totalt...
8 svar · 2,0k läst
M
magnetens: Hur ser denna typ av element som på bilden ut invändigt? Har ett stående som jag funderat att montera bak på kaminen (snik vattenmantel) och koppla till min golvärmefördelare för att få ut lite av kaminvärmen i golvärmekretsen. Är dock lite osäker på elementet utformning.
9 svar · 8,1k läst
prototypen
prototypen: Märkligt att rökgastemperaturen blev för hög efter sotning........ En sotning ska sänka temperaturen. Protte
5 svar · 1,3k läst
P
Peter80: Jag har en likadan pump, min läcker vid "pressure adjustment"-skruven. Är alltför dålig på att hitta reservdel! Finns det ens? Mvh Peter.
5 svar · 1,9k läst
·
N
norrbottenstorpet: Det beror på såväl radiatorn som framledningstemperaturen http://www.purmo.com/se/inspiration/calculator-3.htm
1 svar · 686 läst
M
Mapa63: Motionerat och luftat kranar och element. Cirkulationen kontrollerad, tycks vara skaplig det kommer i alla fall vatten ur nästan alla element när man luftar. I några kommer det i princip alltid litet luft först. Majoriteten av elementen är bara varma i kanske 15% av sin yta, närmast elementets kran. Kan det vara så illa att en majoritet av elementen täppts till av rost/smuts? De är sedan
1 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.