Värme allmänt
yonna: Min kamin är mycket effektiv (har aldrig använt de två el-elementen i övervåningen). Jag har en Eco Baby, inte den billigaste på marknaden, men minst ful då jag skaffade den. Ca 2 ggr om året tar jag (själv!:wow:) isär den någotsånär. Lämnade in den på storrengöring efter 9 år. Dammsugar ut askan ett par ggr veckan när jag kör den kontinuerligt. Min modell har inte optimal
pleqtiz: Har fått ett litet delikat problem här hemma med några element i huset.. Nu under när det var som kallast -35 så var det 2 element som inte var varma. Och nu när det blev några få minusgrader så blev dom varm!?! Nästan alla andra element i huset är varma, och då menar jag varma.. kan knappt hålla händerna på dom.. Vad kan göra då det blir såhär? kan det vara som så att dessa
martinradbo: Vi har idag ett befintligt system med en 750 liters acktank, som värmes med solslingor på taket (sommarhalvåret) samt en liten vattenmantlad kamin. Kaminen ger som mest 7 kW till tanken. Dessutom finns en elpatron men den vill jag inte använda. Huset är byggt som passivhus men är ganska stort, samt ett garage som också värms upp med systemet. Allt via golvvärme. Vid kalla vinterdagar
AG A: Det mest sannolika är att golvet inte är korrekt lagt. Det ska finnas en springa mellan golvet och väggarna, så golvet ligger flytande. Golvet är av ett levande material, som ändrar storlek beroende på temperatur och fuktighet. Troligtvis tar ditt golv i väggarna, och trycks därför upp, istället för ut.
AriGold: [citat] Du hade helt rätt! Jag kunde skruva in skruven 2,5 varv och nu blir golvet kallt. Tack så mycket för hjälpen.
dareallinkan: kom vatten direkt :/ ingen luft alls, nu när systemet var helt kallt så stod mätaren återigen på 0 bar, kopplade på lufttrycksmätaren och trycket i bälgen var 0 där med, ingen luft kom nu om man tryckte ner pipen dvs helt tryckfritt på båda sidor :/ fyllde på med lite luft tills det visade 0,5 bar i systemet. så nu får vi se hur det beter sig :/
Atom: [citat] Inte 3 år??? Du har rätt att få den lagat / utbytt! I Sverige har vi 3 årig reklamationsrätt!
kuntri: Får du inget svar här så rekommenderar jag att du ringer Johan Walther på Waltherab. De är agent för Brunner som har de bästa avancerade kaminerna och har bla många modeller med hisslucka. Han kan säkerligen ge dig ett svar på den frågan.
pbol: [citat] Prova: http://www.varmelist.se/varmelist-produktinformation.asp Har köpt flera där. Kan fås måttbeställda.
Krilleman: Någon påfyllning syns inte på bilden vad jag ser. [bild] Det går ju alltid ha koppla på gardenaslangen på avtappningen och fylla den vägen!
Mikae_l: Tack, ska fortsätta göra detta, jag har försökt lite grann.Är det lämpligt att köra ner lite 5-56 vid stiftet så det löper lättare? //Mikael
Patrik Bjurenhed: [citat] tack för svar :) ringer röris på måndag men det borde ju inte bli att läcka mer eftersom att sprickan är under kulventilen så det är ju inget tryck att prata på
sri: Hej igen, nu verkar problemet vara löst. Efter tips från en bekant har jag åtgärdat problemet genom att öppna och stänga flödesjusteringen på de kalla slingorna. Detta gjorde jag genom att jag tog bort de små röda plupparna som syns på en av bilderna, under dem finns en insexskruv med vilken flödet för respektive slinga justeras. Det räckte att öppna och stänga med ett kvart varv
Moving: Börjar med att dra ut stiften som är slappa och har höjt trycket som var nere på röda nålen.
Patrik Bjurenhed: tack för svar :) sänkte lite på två andra element t och vipps så blev det detta varmt, får ta ett snack med röris :)
Marcussjogren: Problemet med att själv göra en kalkyl är ju att pumpen har avsevärt annorlunda COP i Dec kontra Maj.
roli: [citat] Byggmax i Göteborgstrakten tar 32:95/säck så här blir "pallpriset" 2059,4:- vilket är bra mycket billigare än bulkpellets. Men det är tråkigt och jobbigt att släppa säckar så vilket år som helst skall nog min bulkförrådsskruv bli reparerad så att jag och den övriga familjen slipper säckarna.....
Thomas_Blekinge: Ordet kommer från tyska Speigatt, som är beteckningen för en öppning i skeppssidan ovanför däcket där spillvatten (och spyor underförstått) kan rinna ut. Engelska: scupper.I min ungdom (på land) använde vi ordet Speigatt för det som här kallas för utslagsvask, och då gärna en halvmåneformad. Som en del andra nautiska ord har detta letat sig till Sverige och där fått en annan
mb77tyson: Där ser man!! Tack! Då verkar det ändå som jag har luft. Får försöka igen då.
Music Man: Vad tycker ni är relevant kostnad för följande jobb? Koppla in en Purmo panelradiator, kommer att behöva såga av gamla rör. Dra rör till en radiator cirka 3meter Byta ut samtliga 6st gamla radiatorvred mot termostater ( har själv 4st redan).
LaT: Nu har jag iofs golvvärme, men max för mig vid -25 är ung. 35 fram och 30 retur. Välisolerat relativt nytt hus med kökspanna och 750l ack (räcker kanske 12-15h vid -20).
Arne999: Å så en sista fråga... hitta manualen till MMA radiator kopplingen men osäker ändå: det står att man ska dra kopplingarna till botten så att oring tätar ska man alltså ta i tills det tar stopp? eller ska man dra lite försiktigt så man inte skadar oringen? http://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/11/4828040-rev-3.pdf Ska man stoppa ner röret helt i botten i kopplingen? känns ju
anders07: Jag hade samma frågeställningar som du när jag renoverade... 1977 byggd kåk med betongbjälklag som var extremt ojämnt (knöligt) och dessutom lutade hela övervåningen (ca. 105 kvm) med fyra cm. Första planen var att precis som du flytspackla in golvvärmerör men efter lite diskussion med VVS'arna om effekt i golvvärme valde jag att flytspackla golvet jämnt + ca. 20 mm för att täcka
sepani: [bild] Hittade denna bild I manualen, vet ej om den säger så mycket?
Nykan: Hej undrar över om ni kan hjälpa mig med mitt kommande projekt? Det jag vill ha hjälp med är hur jag ska dela upp rören från fördelaren? Och vilken dimension man kan tänkas behövas? Det går nu gröna stålrör som stam med ¾ från elpanna, kan tillägas att radiatorerna i huset är väldigt små så man kanske måste gå upp i dimension för framtida VP? Det som jag tänkte börja