M
Milltex: Tack för dom uppmuntrande orden. Det såg mycket värre ut en vad jag trodde, det måste ha stått och småpissat under längre tid. Jag är rädd för att det måste rivas upp ytterligare golv för att det ska torka ur ordentligt och kunna mögelsanera. Det luktar som faan i hela huset nu. Men det är klart att det är skönt att kunna bocka av felsökningsarbetet och nu gå på nästa etapp!
29 svar · 9,3k läst
V
V1K1NG: grymt tackar så mkt för hjälpen
2 svar · 1,8k läst
·
K
Korvmedbröd: Hej. Jag ska koppla in minishunt (LK minishunt M60) på mina rör till elementet som ska tas bort. Tänkte höra om någon vill berätta vad jag behöver för kopplingar för detta ska funka. Rören till elementen är gamla stålrör. Tacksam för förklarliga svar.
0 svar · 965 läst
GK100
GK100: Du behöver nog inte tänka på att rengöra den det är onödigt att tappa ur den för det. Som du säger är det nytt syrerikt vatten som man ska undvika att fylla på i onödan. Men du behöver inte heller tänka på några behandlingar eller att tillsätta något. När syret förenat sig med järnet är förloppet över till dess nytt vatten kommer till så det är bara en liten mängd metall
1 svar · 2,7k läst
·
S
scim: Det är ju vad den behöver för att kunna köra elpatronen vid driftstörning, vid normal drift drar den nästan ingen el. Sett till totalkostnaden skulle jag säga att pellets är jämförbar med markvärmepumpar, billigare att installera men något dyrare i drift. Till pelletsen nackdel så kräver den precis som pulpet skriver ett visst arbete, speciellt om man inte har utrymme för att bygga
5 svar · 1,9k läst
prototypen
prototypen: Såpa vatten och en blomspruta. Blir det bubblor så läcker det! Protte
16 svar · 7,7k läst
A
Avemo: Det är väl enkelt gjort att dra på isolering på slangen när du lägger ner den. Fast troligen går det bra utan också. Och jag håller med om att du med fördel kan använda en tunn slang för att få fram varmvattnet fortare.
2 svar · 1,6k läst
T
Tobias Björndahl: Fungerat klockrent fram tills ja fyllde på vatten i systemet på 35 kvm.
6 svar · 2,2k läst
ClasseClas
ClasseClas: Täljsten är mjukt och är lätt att justera med tex våtslipning. Fläckar tas bort med avfettningsmedel. Jag har använt Bräkleen som egentligen är till för bromsskivor med mkt bra resultat.
2 svar · 5,1k läst
·
I
InsidersUnited: 1. Gör radiatorsidan trycklöst. 2. Trycksätt luftsidan exp.kärl genom bilventilen(cykelpump med mätare går utmärkt) till vad som vad som står på typskylten på ditt kärl. (0.5-1.0 bar) 3. Fyll vatten på radiatorsidan, 0.5 bar plus 0.1 bar per meter till högst belägna radiator. Fini
13 svar · 2,5k läst
S
Stefan1972: allt beror på var det läcker som sagt. Slipa rent ordentligt och titta hur det läcker, rakt igenom plåten, lika med rost. Eller är det rentav i nån por i fogen mellan sektionerna ? Svetsa lär man ju göra oavsett men är det i fogen så är det ju troligen inte orsakat av rost iallafall.
12 svar · 10,7k läst
·
T
Tobias Björndahl: Efter att ha fyllt på vatten vill jag avlufta. Sitter en automatisk avluftning. Öppnat nippeln lite grann. Står i instruktionerna att man ska avlufta rörfördelarna och elpannan. Hur göra?????
0 svar · 4,4k läst
Åbacka
Åbacka: Ok, i så fall blir nog 0,5-0,6 tillräckligt. Tack för hjälpen!
14 svar · 6,5k läst
·
I
inspectah44: Håller på med grunden (gjuten platta) till en stuga på 31,5kvm. Tanken är att värma med en elpanna med ett par slingor. VVB,WC,dusch samt tvättställ skall kopplas, så det blir två fördelare till dom. Inkommande vatten är 32mm PEM i skyddrör. Har en innervägg på ca 150cm. Tänkte sätta skåpet med luckan ut mot rummet innan badrummet och skvallerrör mot badrummet. Frågan är då
0 svar · 1,6k läst
·
S
Secharpun: Grejen är att Polarpumpen lägger kundernas reklamationer på en servicepartner till dem. De gör ju som sagt inga installationer själva. Har man köpt varan för ett tag sedan så kan det vara så att det är en annan partner än tidigare. Hade själv lite problem när jag skulle reklamera en installation tidigare. Blev rätt rörigt då man reklamerade till Polarpumpen. Sedan skulle detta
21 svar · 12,1k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Förminska ska gå fint. Det tänkte jag inte på! :thumbup:
10 svar · 2,9k läst
·
L
leachim: Jo det ska de göra också. Du har svarat på båda mina frågor :) tack!
5 svar · 1,4k läst
Nils-Orvar
Nils-Orvar: Jaha! Modellen med EC-motor heter MVP-INV. Hittar dock inga priser på den. http://www.eveco.se/produkt/9348-2-2/
9 svar · 6,3k läst
SSSS
SSSS: Har fortfarande inte kommit vidare med detta... Skulle det funka att dra in golvvärmeslingan in under min vvb? Isf blir ju iaf rören samlade, om än i ett trångt uttrymme. Eller är det bättre att gå in genom väggen ovanför vvb? Alla tips uppskattas!
5 svar · 2,8k läst
·
R
rieebize: https://www.bauhaus.se/inbyggnadskamin-nsp-etos35.html om jag väljer denna har jag precis 200 mm till väggen på vänster sida och de står 200 till bränbart på sidorna på användaranvisningen men jag vill ju vara 110% innan:)
7 svar · 2,0k läst
·
useless
useless: Det beror på vilken effekt man värmer med. Ca 2-3 timmar från 10 till 60 grader med en enfasberedare på 2,4kW.
21 svar · 12,3k läst
Stenolofanders
Stenolofanders: Jag valde en murad skorsten av pimpstensbetong av enkelblock och skulle inte valt annorlunda idag. Lätt att mura upp, trots att det var typ det första jag nånsin murat. Funkar helt underbart, bra drag, blir knappt ens ljummen på utsidan. Snygg. Prisvärd. De har nog inte kvar den modell jag har (180 mm diameter godkänd för 0-avstånd till brännbart) men liknande. Du kan kanske ta en
3 svar · 3,7k läst
J
jackass: En sak som slog mig; hur beter sig spånet när det värms upp och kyls av hela tiden? Nåt som kan påverka plastmattans funktion/livslängd? Flytspacklet blir ju inte tjockt.
1 svar · 2,9k läst
J
Jkgbg: Har lagt Termeco, har dock inget att jämföra med. Är mycket nöjd.
3 svar · 7,3k läst
L
lordi: Dra åt h-e. Vid 24-25 grader går jag runt i bara kallingar :) Eftersom alla termostater kallar på värme, och det är kallare än vanligt, så verkar det som något har hänt i värmpumpen. Vad har du för inställd rumstemp i värmepumpen?
4 svar · 2,5k läst
·
F
fb35523: [citat] Vi har diskuterat att köra det som ett isolerat system, så det kan sluta i det. Fläktradiatorn är en Frico PCW532S som ska klara att skjuta ut 9 kW, men beroende på vilken tempförlust man kan få i radiatorn (vilket ju beror på flödet, fläkthastighet och rumstemp bl.a.) så är 6 kW mer realistiskt: "Max värmeeffekt [vid in-/ut-temp] 55/44 °C, luft +20°C 6.27 kW" Då radiatorn
11 svar · 1,8k läst
B
Bert19: Hej, med en isolerad platta så är golvvärme bäst, onödigt att installera radiatorer. Elpanna funkar alternativt en Luft-Vatten värmepump. Svårt att uppskatta kostnad, kanske 5-10', minskas till hälften med värmepump. En kulvert från stora huset har en hel del förluster, tveksam lösning. MVH
1 svar · 3,1k läst
B
Bert19: Hej, om du lägger golvvärmen med vartannat rör tillopp och retur får du jämn värme över golvet, behöver inte högre flöden och kan köra på samma krets som raddarna. Du kan justera flödet i golvvärmefördelaren. Använd ALUPEX rör som tål värme och är bra att jobba med. MVH
1 svar · 1,3k läst
B
Bert19: Det går bra att lägga värmerören ovanpå befintligt undergolv mellan glespanel med samma tjocklek som rören, använda värmeplåtar ELLER helt enkelt en plan aluminiumplåt 0,5 mm ovanpå rören för att fördela värmen. På detta brukar jag lägga ett flytande limmat golv, spånplattor, parkett eller trägolv. Om du lägger rören med vartannat tillopp och retur så får du jämn värme
1 svar · 4,0k läst
·
J
johanpelle: Om du slopar iden med det dyra antirefexbehandlade glaset som är behandlat på andra sidan också så får du kanske pengar över som räcker till en bra fläktlösning och därigenom bättre verkningsgrad och mindre förluster. Backspjäll, här ett billigt i plast https://www.soliduct.se/backspjall-100-plast/p-2818.htm I metall
13 svar · 6,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.