kulle
kulle: Det där blir hur bra som helst :thumbup:
6 svar · 1,6k läst
·
T
torparnorpan: Skall också säga att systemet, i betong, går via acctank som drivs av luftvattenpump samt vattenmantlad kökspanna att spetsa med vid behov.
1 svar · 585 läst
E
exerg: [bild]
6 svar · 4,9k läst
·
E
6 svar · 4,9k läst
·
R
Relik: Låter inte så lovande det här. Får komma på någon annan lösning för att ge oss en till toalett. Tack för hjälpen allihop! mvh Björn
3 svar · 4,5k läst
I
InsidersUnited: Knäpper den när höjer/sänker temp?
3 svar · 3,8k läst
S
smurfen72: Nackdelen brukar vara att värmen kommer in i tex sovrum där många vill ha svalt. Om man ska koppla vp till värme batteriet är det viktigt med rejält batteri så framledningstempen blir rimlig vilket inte är lika viktigt med fjärrvärme.
7 svar · 1,5k läst
Rabbithole
Rabbithole: Finns ju element för att fälla in i golvet men det blir ju ett ordentligt projekt. Förstår jag det rätt att du vill ha ett element som är i överkant 29cm från golvet?
1 svar · 1,0k läst
K
Korvmedbröd: Hej. Som rubriken lyder. [bild]
0 svar · 716 läst
·
G
Gammaray: [citat] Nej men har funderat på att skaffa - osäker på hur lönsamt det skulle bli.
2 svar · 1,4k läst
A
Avemo: Hur stor är värmekostnaden idag, och hur stort är huset? Ett vanligt sätt att sänka värmekostnaden är med en luft luftvärmepump. Den bör främst ses som ett komplement till elementen snarare än en ersättare även om det finns undantagsfall där värmen klaras helt och hållet med luftvärmepump. Det är en fördel om huset har öppen planlösning. En annan variant är en pelletskamin.
13 svar · 5,7k läst
Krilleman
Krilleman: Gallret låses med haken i konsollen (ser ut som en klo) mellan "ribborna" så gallret ligger still.
59 svar · 10,7k läst
·
S
smurfen72: Sitter ju autoluftare bara man får flödet att komma igång så bör luften försvinna av sig själv.
22 svar · 2,7k läst
·
A
Andreas Ludde Lundell: laddade hem programmet och testade men förstod inte mycket utav det :( kan man göra en enkel lösning och dimensionera rören med samma dimensioner (pex 18x2,5) som i bostadshuset ( smålandsvillan), huset har ungefär samma storlek och isolering som garaget? kanske blir något överdimensionerat men gör det något? eller någon som har tips på någon i göteborgsområdet som är duktig och
2 svar · 1,4k läst
·
D
Daniel 109: Jag köpte begagnad panna som inte installerades direkt. Jag såg till att tömma den på allt vatten. Sedan monterade jag en lite fläkt som blåste luft genom pannan några vår veckor med låg luftfuktighet. Jag tror att det är bra. Jag ratade pannor som var urkopplade och varmförvarade, de lär antagligen rosta ganska bra invändigt.
3 svar · 2,3k läst
C
cecar33: Det är ofta mycket tjat om tröghet o golvvärme, det är ju så att värmen går på när hösten börjar och går till vårvärmen tar över. Kakelugnen ger värme mycket fort principen är densamma fast det är vatten som värms och man bestämmer själv på termostaten i toppen på pannan när den skall släppa ifrån sig vattnet så tröghet som ofta omnämns är så marginell att det inte
8 svar · 1,0k läst
C
camaro1969: hej! hittade detta på purmos sida ang denna radiator: Ventilhuset har förmonterad MMA-insats typ TIF som är inställningsbar. Insatsen passar till termostater med M28 x 1,5 gänga (t. ex. MMA, Danfoss eller TA).
2 svar · 1,5k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Bättre ni sätter pris på energin i förhållande till förslagsvis fjärrvärmetaxan så får grannen ta allt som hör till driften?
1 svar · 654 läst
B
Bob-TheBuilder: Huset finns just i Skåne, Kristianstad. Då kanske det är bäst att hålla fast vid den ursprungliga planen och installera luft/vatten? Energibehovet idag är enligt energideklarationen följande: [bild] Men det är beräknat på ett äldre par som bor där idag. Vi är en småbarnsfamilj med allt vad det innebär, två vuxna och två barn. Bad och långduschar är vanligt förekommande :D Och
10 svar · 2,8k läst
stefancrs
stefancrs: [citat] Ja det kan vara aktuellt.
31 svar · 4,5k läst
·
S
senmathal: Jo det gick alldeles utmärkt. Skulle ha uppdaterat med lösningen men det tog så lång tid från senaste inlägget tills att det blev gjort så det blev inte av. Jag var in till en lokal rörfirma där vi med gemensamma krafter kunde leta fram de två excenterkopplingar jag behövde. Precis som Emil sa så fanns det en excenter som passade mellan radiotorn och rörböjen upptill. Nertill blev
4 svar · 2,8k läst
useless
useless: VVS-Kompetensen hänger på värmepumpsforum. ;)
2 svar · 2,7k läst
A
a80li: Hej, Jag har köpte ett nytt hus och värme system det ar frånluft och element. De tipsa mig att byte element till olja fyllda typ so frågan ar vilken typ, märke, modell, watt, firma (I Skane eller Malmö) som gora det? Nuvarande modell ar 380 V sa kan man byte till 400 V eller 230 V? Mvh
0 svar · 771 läst
GK100
GK100: En gammal relativt vettig tumregel är min nivå lägsta vattenyta i kärlet minst 1 m över högsta punkt i systemet dvs ofta högsta radiator men i ditt fall kanske då pannan (har byggt på dels risken för trycksänkningar pga cirkpump dels minska syrediffusionen mellan kärlet och systemet). Du bör inte ha några problem att få in det med den takhöjden.
2 svar · 1,8k läst
K
kuai: Ok. Hm, men brandinspektionen kollade skorstenen för några månader sen och sa att ingen sotning behövs i år. Dessutom eldade vi med ved i pannan i går, det kom inte in någon rök. Är det då troligt att fläktstyrningen i pelletsbrännaren kan vara trasig. Fläkten snurrar men verkar vara dålig fart. Janfire-A skall gå med full fart 10 minuter vid uppstart, men verkar gå sakta i 10
2 svar · 2,4k läst
T
Tessan78: Har fått nedanstående offert. Gäller inkoppling av vattenburet system på nybyggd övervåning shunt finns men inget annat är förberett. Är det en rimlig offert? 4000kr / element 5000kr övrigt material som rördragning, inföstningsmaterial kopplingar, klammer etc 2dagars montage med rördragning och uppsättning av radiatorer 16h En dag injustering med hopkoppling i tvättstuga och
0 svar · 1,3k läst
Krilleman
Krilleman: Då kan frysning vara ett alternativ för dig. Det ser ut att kunna gå att få på käftarna för detta ändamål enligt dina bilder. :thumbup: Visst det kostar en slant men jag skulle tro att det är kostnadseffektivast när det gäller lägenheter! Men dock ska man alltid kolla med BRF-föreningen innan man gör ingrepp i värmesystemet! Oavsett hur stort eller litet. Viktigt är också att
9 svar · 2,1k läst
·
ecb182
ecb182: Vi har också en blandning av sektions och panelradiatorer i vårt hus från 56.
6 svar · 1,5k läst
·
D
Daniel 109: Du behöver en shunt och cirkulationspump. Den kan matas med hetvatten eller radiatorvatten. Sedan kan man ha flera termostater till olika slingor efter det. Men uttemperaturen regleras centralt.
8 svar · 649 läst
B
Bolian: ok jag förstår.
60 svar · 14,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.