Åsa Lund
Åsa Lund: Behöver du 700 l varmvatten? Annars byt ut elberedaren mot en ny av lagom storlek?
4 svar · 2,1k läst
·
K
kuntri: [citat] Det stämmer faktiskt att både vindkraft och solel gör elnäten dyrare, eftersom man måste decentralisera nätet och göra det smartare.
13 svar · 4,6k läst
Masajäkel
Masajäkel: Vi köper billigare pellets på b-pall. Jag har eldat med vedpanna i 5 år så känns som pellets blir lite lindrigare?
7 svar · 8,9k läst
·
D
Daniel 109: Alla vattenburna system måste ha expansionskärl. Tidigare var det alltid öppna på vinden. Nackdelen med dem är att de riskerar att frysa. Dessutom är det bara en tidsfråga innan de rostar sönder och man har en fuktskada. Slutet i källaren som du har är bättre.
13 svar · 11,4k läst
·
P
pfk: 3E Gången gilt, eldade på lite i dragluckan och med fullt flås i skorsten stängde jag dragluckan och tände jag brasan, sjukt enkelt ;) Inte en gnutta rök in. Tack för svaren, och nej jag är inte akademiker, men ibland funderar man ju ;)
23 svar · 19,3k läst
·
GK100
GK100: Ja vill du värma flaskorna med musten är det inte mycket att göra. Iofs kunde man ordna dem separat och torrt men så länge du kör i liten skala är det kanske inte läge. Annars är principen på skissen sån att du klarar stora flöden med liten effekt. Är alla delar vettigt isolerade krävs bara ca: 1 kW per kubikmeter i timmen flöde och grad skillnad in/ut och det oavsett vilken temp
12 svar · 2,7k läst
·
Myhran
Myhran: Lite svårt o hitta lokalen Men kul o se att masugnarna är intakta på grannlokalen Inte många sådana kvar
0 svar · 1,0k läst
·
S
Sten Room: [citat] Får lov att kolla hur spjället är utformat och ber att få återkomma.
2 svar · 716 läst
martin43
martin43: Man skruvar av locket på den och sedan justerar man med en insexnyckel...
1 svar · 5,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: Jag är lite "på vift" under någon vecka då och då och inläggen duggar inte lika tätt under dessa tider. Men men, jag känner ingen press. DU hanterar det hela ypperligt Yrrol! Mitt tycke är att byta hela rasket. Ser dessutom riktigt lätt ut att göra. Men vad sitter det för termostater i resten av huset? Kanske en likvärdig skulle göra susen? Alla som ätit ur snuskburken vet ju att:
7 svar · 2,3k läst
·
H
hans lindquist: Murade en öppen spis för några år sedan. Beställde först en värmeväxlare hos ett bra företag, som svetsade ihop en växlare med sex 2-tumstuber, som eld och rökgaser sveper över. Den upphettade luften leds i 10 cm plåtrör till övervåningen. Murade in växlaren när jag byggde spisen. Funkar riktigt bra. Funderar nu på att montera in en liten fläkt för bättre luftgenomströmning
0 svar · 1,3k läst
K
KjellTimell: Sen bör du ju fundera på om du inte ska hänga upp ett och annat rör med rörsvep, tycker mig inte se en enda upphängning på dina bilder.
10 svar · 1,4k läst
·
useless
useless: Jag antar att du har den elpannan som hör ihop med VP'n med styrdatorn Rego800?
16 svar · 7,1k läst
·
Stenolofanders
Stenolofanders: Ja, det blir ju nåt annat att spetsa upp från 30 till 40 grader än från källkallt till 40 grader, bör väl kräva en dryg tredjedel av effekten, drygt 8,333 kW i linje med Prottes antagna effektbehov. Om du har alla grejer och elsäkringarna pallar är det kanske värt att prova. Lite roligare och billigare än v-beredare onekligen. [citat] Jag kan däremot rekommendera
5 svar · 1,4k läst
M
Master300: Okej men om jag inte demonterar isär dom utan tar ner allt i ett och tar hem så ska det nog gå bra? Så får jag ta hit elektriker och klima tekniker :)
2 svar · 1,7k läst
K
KjellTimell: Halloj, Behöver lite vägledning från forumpanelen! :) Har i källaren förberett en shuntgrupp för en golvvärmefördelare som inte sitter i anslutning till värmepumpen. I min enfald trodde jag att jag kan hänga på shuntgruppen på första bästa radiatorkrets. (I mitt fall ny krets, med förberedda avstick för radiatorer till plan 2, både före och efter shuntgruppen) Men när jag nu
0 svar · 2,8k läst
·
L
Lucioperca: Här svaret från LK: "Hej! Tanken är om man skall gå över från vårt system till något annat. Vi har inga färdiga stolpar för detta. " Har dock bestämt att bygga på reglingen och kör väggbockfixtur istället.
9 svar · 1,6k läst
·
S
Stadsbonden: Ska bygga om i pannrummet och bland annat isolera taket (uterum ovanpå). Tänkte dra PEX RiR i bjälklaget till utedelen (Nibe F2025-10), just nu går det väldigt illa dragna kopparrör som jag vill ha bort. Funkar det med PEX för det jobbet? Ska man i så fall dra dom hela vägen utomhus och skruva på den flätade anslutningsslangen direkt på dom eller ska man ha någon mellankoppling med
0 svar · 590 läst
S
Stefan1972: Allt beror ju på effektbehov kontra slinglängd. Finns ju ingen anledning att dimensionera för en slottssal om hallen är två kvadrat.
5 svar · 6,2k läst
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Min erfarenhet är, flyter lodet ut ordentligt utan att visa tendens till att vilja korva sig. Ja, då är det en lyckad lödning. Svårare än så är det inte.
15 svar · 6,1k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: Okej, då blir det ju snarare färdiginstallerat än förberett och priset blir mer rimligt. Men vill du skjuta på kostnaden borde de kunna lägga spån men ingen slang eller plåt som du säger.
12 svar · 2,4k läst
F
freitag: Ah nu försvann ett långt inlägg... men om vi tänker vattenburet istället, vilka alternativa kombinationer har vi då? Vi har inget teknikrum utan plats för vvb i badrum. Kanske går att få in en mindre tank under trappan dock! Och vilka lösningar kompletterar solenergi (fångare eller solceller) bäst?
25 svar · 5,7k läst
J
Josth: Förmodligen behöver systemet tömmas först då det inte ser ut att finnas någon avstängningsventil på returen.
1 svar · 837 läst
·
A
Arnodt: moestberg, Du nämner inte vad huset har för ventilationssystem. Det kan nämligen vara en energislukare. Det gäller inte bara att värma upp en villa, utan den ska ha luftventilation också. Om villan byggdes 1991 fanns säkert krav på att norm för ventilation ska uppfyllas, en viss luftväxling.
19 svar · 22,9k läst
C
Cicaro: Håller på och renoverar badrum och nya reglerna säger ju inga värmerör upp ur golvet. Har frilagt stammen och där sitter två gamla T-kopplingar som matade det gamla elementet (ettrörsystem). Har kopplat på samma dimension (12mm) som det gamla elementet hade på dessa t-kopplingar och kastade på den nya handdukstorken för att säkerställa att jag fick upp värme innan jag gjöt igen
0 svar · 2,4k läst
S
sharif: Hej, Tack för ditt svar :thumbup: Bifogar planritning [bild] Den röda cirkeln är pannrummet, inkommande vatten etc och det är just där som det känns mest lämpligt att placera golvvärme styrningen och allt vad det heter. Det enda som finns idag är vanliga vattenburna radiatorer. Tanken är att dessa ska bort när golvvärmen är på plats om ingen expert rekommenderar att man ska behålla
2 svar · 1,9k läst
·
K
KjellTimell: Jag är imponerad över Hornbach's sortiment, samt i jämförelse med konkurrenterna även kunnigheten hos deras personal. Handlade på mig några av varje, för att inte stå utan :) [bild]
5 svar · 3,4k läst
·
Z
zwanzig: Det gick mycket bättre med avstängd cirkulationspump.
3 svar · 6,8k läst
·
I
Italiese: Hej, jag har en kamininsats och omramningen runt det är putsad. Jag vill måla det men ytan blir som varmast 65/70 grader. Undrar vilken färg ska jag använda. Har fått flera tips, bl.a. vanlig takfärg eller silikatfärg. Någon som har liknande erfarenhet eller kunskap i området? Tack för svaret!
0 svar · 2,5k läst
kulle
kulle: Det där blir hur bra som helst :thumbup:
6 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.