tommib
tommib: Nej. Om det beter sig som TS skriver, att alla radiatorer blir kalla när man stryper en, är det enrörs (se demmpas svar ovan).
13 svar · 6,2k läst
·
T
Tosse: Radiatorerna lider ju inte av högre framledningstemp. Det tar ju rumstermostaterna hand om. Golven däremot kan ta skada om det lokalt blir väldigt varmt där du har ngt känsligt golvmtrl.
21 svar · 2,8k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Returventilen sitter längst ner, samma ventil som Thomas pratar om.
5 svar · 2,2k läst
H
hellgun: [citat] Ja, med stickpropp.
7 svar · 3,1k läst
·
useless
useless: Är det inte garanti på den? Om inte annat så är det väl enklare att byta den och få till systemet? Oavsett vilket så måste ju regulatorn funka oavsett om den styrs av rumstermostaten eller av Netsten. Om det bara är termostaten det är fel på så låter det som en enkel sak att fixa.
20 svar · 6,8k läst
·
J
Jessnet: [citat] Sant!
6 svar · 4,1k läst
D
Daniel__s: För den som undrar så gick det bra att flytta utan att modifiera givaren, Den satt till höger om pumpen när man lossade på skyddet. Sladden var tillräckligt lång för att kunna borra hål i väggen bakom och låta den hänga där, vilket inte gör något för mig. Nu har jag lyckats sänka pumpen till 20 grader från 22 grader och det är 25 grader i hallen (eldar i vardagsrummet) och den
13 svar · 5,0k läst
·
GoForIt
GoForIt: Hej, och välkommen.. Sitter de i samma slinga, så kan det ju påverka.. Som vanligt vid sådana här frågor, så säger ju en bild mer exakt vad det är du har..
1 svar · 810 läst
L
Liteavvarje: [citat] Det får du nog Det som är då med att du har VP och kanske GV och element , VP styr på utegivare GV ska ha lite mindre och element lite mer , då bör denna vara kopplad till elementstammen för att få så hög temp som möjligt
9 svar · 1,6k läst
·
K
kuntri: [citat] Ah, där ser man! :P Missade det helt och hållet! Tack! :)
11 svar · 2,2k läst
useless
useless: Skruva bort den och plugga igen rökröret med gullfiber eller liknande.
5 svar · 2,8k läst
·
L
Liteavvarje: [citat] Inte omöjligt :worried:
131 svar · 22,2k läst
·
J
Josth: F750 mår bra av ett rejält luftflöde att arbeta med. Ska man få upp den i 120 Hz behövs ett riktigt stort frånluftflöde, bara aktuellt i ett stort hus omkring 200 kvm eller drygt det. 53 lit/sek räcker men hade det varit 40 lit/sek är det tveksamt om man ska ha en F750 tycker jag.
3 svar · 4,7k läst
L
Liteavvarje: tycker det ser lite konstigt ut , termoventilerna är ju borttagna , bara två slingor piggarna ser ut vara uppe , tryck på dom , ska fjädra upp , Den vita är avluftning som Useles säger Flödesmätarna verkar stå botten , gör dom det ??? Vet du på ett ungefär hur långa slingorna är , flödesmätarna bör nog vara på 0,3 ( den röda som är i röret ) annars inget flöde , Börja där
2 svar · 3,7k läst
·
L
Liteavvarje: Troligtvis är det två 6KW patroner där och kopplat 2X4,5 då inte sista steget ( en slinga i varje patron är inte inkopplad 12KW ) bara 9 KW , det kanske inte är kallt nog så 4,5 räcker för tillfället och då drar inte termostaten högre , den slår i från vid rätt inställd temp . TS sa att det klickade i början av vridning på den , men inte sedan Som det kommit fram här , bör han
16 svar · 10,7k läst
·
4integration
4integration: [citat] Ja, det är tråkigt. Tydligen har golvvärmen aldrig varit fungerande och inkopplad av behörig. Detta för ~15 år sedan. Skyddsjorden var inkopplad men misstänker att termostaten gick sönder direkt och inte har gett spänning till slingan och därmed ingen utlöst jordfelsbrytare. Måste nog undersöka lite mer när toarullehållaren sattes upp. Reistansmätning till skruvarna gav
7 svar · 7,4k läst
·
K
kuntri: Intressant! Har ringt och pratat med REC ett par gånger och varje gång ska de återkomma med pris. Vilket de inte gjort... Dessutom verkar säljar(na?) inte ha koll på den kombon ännu.
20 svar · 7,1k läst
Krilleman
Krilleman: Töm övertrycket helt och stäng alla termostatventiler på alla andra radiatorer så brukar det inte komma så mycket. Öppnar du luftskruven på radiatorn du ska ta loss så kan du ha tur så den blir tom när du tappar ur. Men det beror på hur systemet ser ut.
12 svar · 7,3k läst
·
GoForIt
GoForIt: Hej, och välkommen.. Påverkan är nog mycket begränsad, då det ju är låga temperaturer vi pratar om.
1 svar · 2,2k läst
F
Frekko: [citat] Självklart ska han fåbästa svar!
18 svar · 4,0k läst
·
J
Josth: Ok! Tack för varningen, trist med troll.
8 svar · 14,8k läst
·
E
exerg: När man slutat att elda gäller det att så fort som möjligt städa ur glödresterna så att man kan stänga rökgasspjället medan värmetillförseln ligger på + . Väntar man tills morgonen med spjällstängningen har man förlorat betydligt mer än man vunnit
3 svar · 10,5k läst
R
r0bban: Nä det sitter ingen bypass, så jag kör utan ställdon på slingan till badrummet, så jag inte bränner cirkulationspumpen
4 svar · 3,5k läst
·
Jarlingar
Jarlingar: Strypt på returen? Hur ser radiatorerna med anslutningar ut? Bild!
5 svar · 1,6k läst
BerraBo
BerraBo: Jag har uppfattat det som att det kan bli problem med effekten genom att flödet är för dåligt. Det kanske är någon strypning på slangen eller att det är bakfall som gör att det bildas en luftficka som också minskar cirkulationen. Borde väl gå att sätta på en mätare som visar flödet.
10 svar · 5,1k läst
J
Josth: Finns t.ex. Logger 2020 och Logger 3030 med en mängd olika temperaturgivare. https://www.energibutiken.se/sv/5-temperaturgivare
2 svar · 2,4k läst
R
r0bban: [citat] Jag har en sådan värmepump/ac som du kan få billigt av mig. Körd som ac max 5 timmar.
4 svar · 8,3k läst
T
Tiger321: Men, måste jag åtgärda ventilerna? Skall in o se hur grannarna har det imon. Är fyra mer eller mindre lika hus, byggda samtidigt av Skanska. Termostaterna vill jag byta, dels för att jag vill ha digitala, dels för utseendet. Sedan vet jag inte om det är någon ekonomi eller vinst med nattsänkning?
16 svar · 5,9k läst
·
Ljus
Ljus: Kistan fungerar som en isolerande filt. Golvet får ingen avkylning under den, därför blir det extra varmt just där. Om golven i övrigt är för varma trots att ni ställt ner termostaten kan felet vara att relät i termostaten bränt fast i slutet läge eller att golvgivaren är trasig så att värdet som termostaten reglerar efter blir fel. De flesta golvvärmetermostater går att använda
9 svar · 3,0k läst
johel572
johel572: Jo inte är jag något proffs på att lina. Dock har alla andra kopplingar jag gjort hållit tätt. Jag har fått gjort om denna tre gånger nu då det droppat direkt efter jag sätt på vattnet. Sista gången fuktade det bara igenom och nu tre dagar efter så verkar även det ha slutat. Så det finns hopp.
27 svar · 7,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.