Z
Zakalwe: Man kliar sig i huvudet när man ser "lösningen". Är dessa svarta plaströr verkligen godkända för golvvärme? Man använder PEX eller PE-RT rör klassade för GV (och dessa är ofta vita). Vidare, spårad frigolit på övervåningen? Väldigt udda...man brukar använda färdigspårad frigolit vid förläggning över befintligt golv (och då utan spackel). På övervåningar är det oftast
64 svar · 14,6k läst
·
N
Nilzons: [citat] Ja exakt. Vill inte behöva förstärka
6 svar · 4,3k läst
A
arowe17: [citat] Alla elementen har termostater inbyggda. Kan termostaten utomhus ha fungerat som en override? Alltså att den vid extrem kyla (t.ex. temperaturer under -10 grader eller något) tillät att radiatorerna inomhus fick vara igång även på dagen då det var den dyra dagstaxan? Eller någon annan idé? Det hänger ett knippe kablar precis utanför mitt proppskåp som jag är 99% säker på
6 svar · 2,0k läst
·
teinvall
teinvall: Pumpen verkar snurra i alla fall. Kände på den och ställde också vredet i ett av de två andra lägena (står på tre av tre så provade 1 och 2) pumpen vibrerade då mindre. Kan det vara luft i systemet som sapar dessa problem. Borde det inte låta lite när luftbubblorna då kommer.
2 svar · 1,3k läst
S
seekoman: Hej, Jag har vad jag tror någon form av radisol rör i stål, eller om det nu fanns någon annan variant runt 88 med tunna stål rör för värmeinstallationer. Jag fick läck på den en slingan för något år sedan som jag lagade lite akut själv och nu jag kollade till rören igen så noterar jag att även den andra slingan är ganska rostig utvändigt. Altså där det saknas den vita
0 svar · 3,0k läst
N
N.A.F.N_82: [citat] Sen i oktober 2018 är det inte straffbart längre att installera solcells anläggningar som är större än 10 kwh. https://endef.com Har släktingar som bor i Santurce Bilbao som tog dit på 2000-talet tekniken med bergvärme då husen är byggda i sten så blev det rentav billigare på det viset. Visst det kostade en slant och tekniken var så ny och främmande för Baskerna men så
24 svar · 7,8k läst
A
anonafsir: [citat] Uppdaterad
2 svar · 674 läst
J
Josth: Ta dit en elektriker som får kontrollmäta el-pannan och byta ledningarna samt säkra upp till större säkringar om det behövs. Det gamla porslinssäkringarna var bättre på att kunna ta viss överlast än de nya norm-säkringarna som löser ut snabbare vid överlast. (Vid full kortslutning är porslinssäkringarna dock snabbare/bättre).
1 svar · 2,3k läst
Guldstrand
Guldstrand: Det var enklare än vad jag trodde att byta cirk.pumpen. Kopplingarna höll och inget läckage alls från dem. Så sedan igår kväll sitter den nya pumpen på plats.
51 svar · 7,9k läst
·
E
eng83: Eftersom jag har en tendens att skapa två nya problem när jag löser ett tog jag in en firma som fick gå igenom allt och de kollade expansionskärlet som var OK, smutsfiltret var OK, växelventilen var däremot kaputt. Ett vanligt fel på den typen av värmepump tydligen. De bytte ut både ställdon och växelventil och vips så stiger värmen i huset igen.
5 svar · 1,4k läst
H
Hjulbent: Å den gamla tiden sattes exspansion på vinden s.k öppen exspansion med ett rör ut genom taket, från pannan gick det ett rör till botten av kärlet och ca 10 - 15 ca på sidan om det gick ett rör ner till källare, ett skvallerrör för att veta att kärlet var fullt när vatten fylldes på. Alla dom rören ska kapas bort vid installation av slutet system och det är dom säkert men inte
1 svar · 4,4k läst
·
O
orienteraren: [citat] vv? Varmvatten? Ja, den är även vår varmvattenberedare.
2 svar · 1,8k läst
Fishdoc
Fishdoc: [citat] OK. Ja får räkna med det. Finns ju värre grejer. Ja, de får titta på det. Antagligen är det samma firma som installerade den för 20 år sen.
4 svar · 2,0k läst
·
L
largab: Hej, Jag har bara blandat radiatorer med eftermonterade GV-slingor. Men vad jag förstår så behövs bara shunt/push om man har för varmt vatten (delat med radiatorer). Det borde dessutom räcka med bara 1 CP vid BVP för att serva alla GV-slingorna. Varje delslinga behöver ju ändå termostat/styrventil/instrypning. Det blir dessutom enklare/billigare med bara 1 CP. Men någon annan kanske
1 svar · 1,1k läst
H
Hjulbent: Det går bra att ha den på den höjden, blir att justera termostaten då mot innetemp när den sitter närmare golvet och påverkas lättare
8 svar · 2,2k läst
Bernieberg
Bernieberg: Eller dålig injustering av flöde till respektive slinga? Har man stor skillnad på längd mellan de olika slingorna väljer vattnet helst de kortare (kortare slinga = mindre motstånd), därför stryper man de kortare slingorna lite mer än de långa på fördelaren. Har du en förläggningsritning brukar det stå hur respektive slinga ska justeras in.
2 svar · 2,5k läst
Griffeltavlan
Griffeltavlan: Ett 15 mm rör ger ~1500watt så de blir tufft.
6 svar · 1,3k läst
C
cg_1989: [citat] Ja så den startar senare. Just nu startar den tillsats rätt ofta
2 svar · 4,3k läst
·
Maxwells demon
Maxwells demon: Vill minnas att de finns en tråd på vp forum om just ecoheaten som visade sig att den så gott som körde fast kondensering och shuntad ut efter värmekurva. Resultatet blev ju katastrof siffror på COP samt elspets i vissa fall. Tror man har fått ordning på det nu.
24 svar · 4,7k läst
·
P
ponper: Finns på VVSochBAD.se: https://www.vvsochbad.se/Vaermesystem-Golvvaerme-Uponor--Uponor-WGF-reglerratt-till-Push-12-shunt-195616.html
3 svar · 853 läst
·
ylven
ylven: Det beror ju lite på förutsättningarna, hur trångt det är mm, men det är ganska lätt att kombinera den snabba värmen hos en kamin med den långsamma avgivningen hos en kakelugn genom att kombinera kaminen med en värmevägg. En värmevägg är ett magasin i tegel som man bygger framför murstocken med mellanrum däremellan. Sedan dockar man in kaminen på framsidan. Svårslaget pris
3 svar · 1,8k läst
Griffeltavlan
Griffeltavlan: [citat] Ja då kan du lika gärna tappa ur systemet och byta alla som är dåliga.:D
6 svar · 9,1k läst
·
Q
Qvanten: Det har hänt mig två gånger att varmvattnet tagit slut onormalt fort. Första gången var det blandningsventilen som kärvade, andra gången var det duschblandaren som krånglade. Om temperaturen ändras med flödet kan det vara ett tecken på att det är felet, men det är inte nödvändigt.
11 svar · 3,6k läst
·
H
Hjulbent: Glöm inte att se om det finns luft i elementen
4 svar · 750 läst
V
vanpire: Nej under eller att du gjuter in golvvärmerören överst i EPS-betongen.
3 svar · 1,1k läst
Skogsgård
Skogsgård: En ny fundering! Spelar det någon roll vart man kopplar på framledningen och returen på radiatorrören, Eller kan man bara välja närmaste stället?
19 svar · 1,5k läst
·
A
Angelinafridlund: Hej! Vi bor i ett hus med vattenburen golvvärme (hela huset) och detta är den ända uppvärmningen vi har. Vi är så trötta på klinker och hade velat lägga vanligt golv istället. Går det att lägga vanligt klickgolv ovanför klinkers? Blir uppvärmningen väldigt påverkat? Flera plattor har det gått hål i och det ser inget vidare ut :( Finns det någon som kan detta? Mvh Angelina
0 svar · 569 läst
1
111111: Håller på att renovera vardagsrum, och med det installera en bras kamin. Tanken är även att montera en värmeflyttare men funderar var man skall placera den, så nära kaminen som möjligt eller mera strategiskt så att man inte ser den, ex där soffan kommer att stå?
0 svar · 1,2k läst
H
Hjulbent: Troligtvis inte det är bara en mätare Det sitter en strypventil till vänster om den kolla hur den står och ändra, har för mig att den ska vridas moturs för att öppna mer
10 svar · 1,2k läst
·
pperssons
pperssons: Vi skall försöka förklara vad det är vi har och vad vi vill göra. Vi är väldigt tacksamma för tips och idéer. Skriv på så får vi se vad vi nappar på. Nu: 160 kvm 1½ plans hus i Göteborg byggt 1990 Värme: FLVP Nibe Fighter 200P som sjunger på sista versen. Vi går in på det 13:e året nu. Bytte C-pump för 2 år sedan. Ett vattenburet element under trappan som värmer väldigt
0 svar · 662 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.