B
Bläsa: [citat] Är det så att man kan koppla in flera termostater på samma ingång fast det är olika slinger/styrdon?????
1 svar · 2,2k läst
·
K
khavusr: Har idag ett 2NW4 1200W (minst 15 år gammalt) monterat under ett fönster i ett mindre kontorsutrymme (3x3m2) som jag funderar att ersätta med ett Adax NP12. I grunden så fungerar Siemens elementet, men blir väldigt varmt när det väl blir varmt och ger intryck av att inte värma stegvis, så mao av/på. Fördel med Adax är att det mindre på alla mått förutom mått från vägg till front
0 svar · 1,2k läst
JohanÖr
JohanÖr: Jag har vattenburen golvvärme under klinker i hellen och gästtoaletten. Jag skulle vilja bygga om och göra ett riktigt badrum. Går det att ta bort klinker utan att förstöra golvvärmen? Hur gör man annars?
0 svar · 1,5k läst
Mattiaszx
Mattiaszx: Ska byta purmo radiator till ett kortare men annars exakt lika. Frågan är hur jag monterar kopplingen från den gamla radiatorn och hur den monteras på det nya och hur får man bort pluggen på det nya elementet. Är der något särskilt verktyg som behövs och i så fall vad heter verktyget? [bild] [bild]
0 svar · 984 läst
·
D
dennis18846: Hej, Är det någon som har erfaranhet av denna varmvattenberedare? Har värmepumpar i huset och är ute efter att få ner kostnaden på varmvattnet. Har ej vattanburen värme i huset. https://www.byggmax.se/luftvarmvattenberedare-vvp-200s-invest-living-p6418212?gclid=CjwKCAjw9vn4BRBaEiwAh0muDKZkBrQdFUVoVyRbx_LuVJHy5SZjIVcJPWt2VVFpHuRkNn3m82p6DBoCHkEQAvD_BwE
0 svar · 1,5k läst
E
Energiexpert1: [citat] Beräkningen utförs på area som är tempererad över 10gr. Därav hela arean. Det blir ju dock lite felaktigt att utföra en deklaration på ditt hus just nu. Regelverket säger att deklarationen ska utföras senast 2 år från att huset har tagits i bruk för första gången. Men i ditt fall så är huset fortfarande under byggnation trots att ni har tagit det i bruk. Är
9 svar · 3,6k läst
·
P
pv_1092: Egentligen skulle jag vila byta ut den mot någon som man kan koppla upp och styra digitalt. Vet någon något alternativ?
2 svar · 2,5k läst
·
L
Lukasl: Får tacka för tipsen och råden i denna tråd. Jag struntade i att kolla förtrycket och bara fyllde på vatten. Fick upp bra tryck och det verkar funka fint även när värmepumpen går för fullt. Så det var nog helt enkelt bara Säv:en som var kass denna gång.
14 svar · 9,1k läst
·
A
Albireo: Vill man vara mer noga finns på Flamcos hemsida dokument som hjälper till vid beräkning av expansionskärl.
2 svar · 2,2k läst
Krilleman
Krilleman: Som vanligt inom all VVS: Läs monteringsanvisningen noga! Produktsidor: https://www.lksystems.se/sv/produkter/lk-golvvarme/produktsortiment/fordelare-med-tillbehor/fordelare-rf/ https://www.lksystems.se/sv/produkter/lk-golvvarme/produktsortiment/fordelare-med-tillbehor/anslutningsdetaljer-rf/ Monteringsanvisningar hittar du här:
6 svar · 2,5k läst
·
Demmpa
Demmpa: Det där elementet kan inte fungera optimalt när både tillopp & retur är i botten av elementet, normalt har man tilloppet i toppen och returen i botten.
2 svar · 3,7k läst
·
V
Vanhedern: [citat] Hade också det problemet och i sovrummet var det så illa att det nästan visslade, berodde på att cirkulationspumpen lät illa och spred missljud i systemet, blev ett byte, VVSarn justerade även nå ventiler i pannrummet tills det vart tyst och bra men cirkulationspumpen var huvudfaktorn.
49 svar · 7,8k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Testa att ta bort lackfärgen med Bums eller luta av (lut blandat med tapetklister)
1 svar · 3,1k läst
·
L
lostinsweden: [bild] Om värme rören kommer ner från taket där luftare finns för att sedan dras upp igen, över en gång, ner till en shuntgrupp, sedan upp igen till en batteri som har luftare, måste den bit i mitten markerat B har luftare? Eller trycker vattnet från ovan ut luften?
0 svar · 594 läst
·
S
Suidnil: Jaha, nu har jag luftat. På ovanvåningen fick jag vatten ur 0 av 3 element men det skvalade i två. På bottenvåningen fick jag vatten ur tre av 5 element, det konstiga är att det kom vatten ur vad jag skulle se som element 4 av 5 (varav det femte på ovanvåningen) på den högra slingan, men inte de två element som var innan, 2 och 3... men det finns alltså lite vatten i systemet, frågan
21 svar · 13,4k läst
·
D
Denwarp: [citat] Öppnade den lite försiktigt men då började de sippra ur vatten så då stängde jag den igen
2 svar · 1,2k läst
P
Anonymiserad 67789: Hej har Thermotechs golvvärme minifloor 8 i tvättstuga och badrum. Den är kopplad till en separat klimatzon på min Daikin altherma som konstant ger ut 40 grader, för att få varmt i badrummet även sommartid. Det funkar dock inte riktigt än och jag misstänker att det är termostaten med känselkropp på TMMix shunten som är orsaken.( se bild inringat i rött) Hur ska man göra för att
0 svar · 1,4k läst
·
MrJay
MrJay: [citat] Svanströms El & VVS AB, de är rätt kända (kolla Youtube) och seriösa.
17 svar · 10,6k läst
·
S
snowjim: Hej, Vi har en ventil som går till vår pelletspanna som ser ut såhär : https://imgur.com/a/JkQIHlo Denna läcker så gott som alltid ut vatten på golvet men över tid så blir det mer och mer vatten tills det står en insjö på golvet och då kommer röris hit och byter den för 1000 kr. Vi har redan fått byta den 2 gånger på 4 år. Är det normalt att man byter dessa ventiler så ofta?
0 svar · 1,3k läst
C
Conny Svitzer: [citat] Grymt tack
10 svar · 2,1k läst
J
Josth: Kanske fungerar det med det överhettningsskydd som JS Energi har till Excellent? https://jsenergi.com/ctc-reservdelar/ctc-reservdelar-per-pump/ctc-excellent/termostat-overhettningsskydd-reservd.html
14 svar · 6,7k läst
·
P
Psyqe: Hej, Jag antar att denna del av forumet besitter en massa kompetens inom värmepumpar och dess funktion/placering. Vi är igång med produktionen av vårt nya hus och jag kom på att vi bör planera in någon form av kyla i huset. Nu kommer många säkert mena "skyll er själva med de stora fönstren" osv. (-Ja, vardagsrummet vätter mot söder...), men utsikten är värd allt för oss, så vi
0 svar · 2,7k läst
·
D
dusthall: Kapar in lite här i tråden. Har en Smålandsvillan Nybro vinkelhus. Finns 2 par pex-slangar på övervåningen. Ett par som kommer upp ovanför köket och ett par som kommer upp på motsatta sidan ovanför det lilla sovrummet. Skall ha totalt 6 radiatorer på övervåningen. Hur skall man koppla dem. Är det 2 fördelarskåp, en för varje par och göra två slingor? Hur vet man vilken som är
9 svar · 2,7k läst
·
J
Josth: Har ni manualen? Annars finns den här: https://jseducation.se/files/pages/ctc_400-serie.pdf
1 svar · 1,2k läst
M
MrTenere: Hej, jag ska ta bort ett äldre (huset är från 1962) vattenelement och undrar om någon vet dimensionen på anslutningen så jag får sätta dit en plugg, dimension på röret är 16mm, jag försökte måta med skjutmått och fick det till cirka 22-23mm, är det m-gänga eller tum? Om jag vrider av/ner termostaten till noll, blir vattnet avstängt då? Tack på förhand [bild] [bild]
0 svar · 627 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.